Strauß voraus (Kosmos)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: Från 8 år
Speltid: ca 30 minuter
För vem? Strutsvännen 10/10, Den som älskar enkla regler 7/10, Planeraren 5/10, Spelare med tur 5/10
Innehåll: 25 bitar bana, 5 strutsar, 100 spelkort, 5 översiktskort, 30 bonusbrickor, spelregler
Konstruktörer: Fraser & Gordon Lamont

Spelet Savannah Tails fick heta Strauß voraus i tysk version men oavsett utgåva handlar det om strutsracing, en kapplöpning genom öknen.

Placera din struts vid startlinjen och sätt iväg, den vars struts först korsar mållinjen en bit bort vinner troligen spelet! Fast det är inte helt säkert…

Här har du en start- och en målbricka. Däremellan är det spelarna själva som bestämmer tävlingens längd. Reglerna rekommenderar att man bygger ett en bana med 14 bitar racingspår, men det går såklart att både ta bort eller lägga till för en annan utmaning och speltid. Att varje banbit är dubbelsidig och erbjuder sina unika spårsträckningar och hinder ger variation och ökad livslängd till spelet.

Det är fyra olika linjer som löper parallellt från start till mål; grå, vit, grön och lila bana, så med t.ex. fem spelare är det garanterat kamp om utrymmet! Det finns dessutom förstås mängder med linjer som går mellan de olika huvudsträckorna där det erbjuds möjligheter att byta bana. Det är alltså inte så att din struts springer längs en specifikt färgad sträcka spelet igenom, nej tvärtom går vägen till seger genom många linjebyten vid rätt tillfällen!

Alla spelare har identiska uppsättningar spelkort till sitt förfogande, 20 stycken olika kort vardera. Korten möjliggör såklart din spelpjäs förflyttning. Korten finns i färgerna motsvarande de fyra olika linjerna och kommer därtill med värden mellan 2-6. Här kan du således sitta med Grön 5, Vit 3, Vit 2, Lila 4 osv… När du använt ett kort och flyttat din struts drar du ett nytt så att du återigen har fyra olika kort att välja bland för din nästa förflyttning.

Ja, grundreglerna är inte svårare än så; välj ett kort att spela ut, flytta din struts motsvarande antal steg, dra ett nytt kort och fortsätt sedan på samma sätt för nästa deltagare, och nästa osv… Igen och igen.

Valt spelkort har alltså en viss färg och ett visst nummer. Enkelt uttryckt anger detta din förflyttning samt dessutom den linjefärg som du måste avsluta din förflytning på. Står du dock redan på angiven färg får du INTE byta bana utan kan bara fortsätta framåt. Byter du bana från en annan färg måste du hela tiden röra dig MOT den färgen du skall avsluta draget på.

Du kan inte passera andra strutsar på samma bana och ej heller välja att bara utnyttja en del av din förflyttning såvida inte det är fysiskt omöjligt att komma vidare. Om du startar din förflyttning i den kortfärg du spelar ut (och således måste hålla dig till) får du +2 bonussteg i samma bana!

Skulle du bara ha kort som inte passar speciellt bra kan du alltid spela ut valfritt kort och få gå ett enda steg vart som helst. Detta är det enda undantaget från ovanstående regel om att du måste avsluta din förflyttning på banan i kortets färg! Men som sagt, ett enda steg framåt är inte mycket…

Efter den första spelade omgången sker all vidare förflyttning i den ordning spelpjäserna håller sina positioner i spelet. Den som kommit längst fram spelar först, följt av den som innehar andraplatsen osv… Olika linjer i kurvorna och trädsymboler på spelbrädet avgör ev. likalägen under tävlingens gång.

I spelets allra enklaste utförande genomför man ett strutsrace utan att stöta på så värst många hinder, det är liksom bara att springa på… Vill man så går det alltså att bygga på utmaningen med olika hinder och spännande möjligheter.

Sex olika bonusbrickor finns där för samtliga spelare. Dessa kan ge dig möjligheter att hoppa över hinder, få återanvända senast spelade kort, få gå extrasteg, ta upp ett femte förflyttningskort osv… Man kan komma överens om att få försöka använda en eller ett par, tre stycken av dem så att inte alla används under ett och samma race. Bonusbrickor aktiveras när en struts tar sig igenom spelplanens vattenhål, om man nu skulle lyckas med det, och förstås har valt att spela med dessa spelplansbrickor…

Andra spelplansbitar introducerar repbroar, sanddyner och kvicksand och så djur förstås; lejon, leoparder, piggsvin, krokodiler och vårtsvin. Dessa kan tvinga dig att stanna, ta omvägar, kasta bonusbrickor, byta alla dina kort osv. Strauß voraus kan varieras och håller för upprepade tävlingar, förutsatt att man gillar den här typen av spel såklart!

När en struts passerat mållinjen är spelet inne i sin sista runda och de som inte fått göra sitt drag än i den omgången får sin chans att komma ifatt och förbi. När alla deltagare gjort lika många drag vinner den vars struts kommit längst över och förbi mållinjen. Vilket kanske alltså inte är den spelaren som passerat allra först..!

Jag hade kanske kunnat önska mig snyggare illustrationer men själva spelupplägget håller i alla fall för en stark trea i betyg.