Stone Age – Style is the goal (Hans im Glück/Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: 13+ år
Speltid: 60-90 min
Innehåll: Extra spelplan, spelbräde för en femte deltagare, 10 svarta spelpjäser, 3 svarta kuber, en träkub vardera i rött, gult, grönt, blått, 10 tänder, 5 ringar, 15 byggnader, 9 civilisationskort, 5 poängbrickor, en mix av extra blandade resurser (trä, sten, tegel, guld), regelhäfte
Konstruktör: Michael Tummelhofer

”Stil är målet” – det måste vara ett av de mer löjliga namnen på ett spel och här är det dessutom rätt missvisande. Visst kan du lägga tid på att skaffa dig ringar och tänder att smycka dig med, men det går inte att komma ifrån att utsmyckning är en bisak, något extra, vid sidan av det som verkligen räknas.

Grundreglerna i Stone Age har ju inte förändrats, bara utökats något, så det som det även fortsättningsvis handlar om är att förvärva civilisationskort och byggnader, och det gör du som tidigare genom att samla trä, tegel, sten och guld. Därtill måste du precis som vanligt se till att ditt folk har mat för dagen, och gärna vettiga verktyg. Smycken i all ära, men de är faktiskt sekundära. Möjligen kan de ge dig nya sätt att komma över de viktiga råvarorna och därmed korten och byggnaderna som krävs för seger.

I asken finns en liten spelplan att lägga över den ordinarie som medföljer grundlådan, det är det nedre vänstra hörnet som nu får ett nytt utseende. Samhället utökas med en ny byggnad att besöka, de fyra fälten för byggnader försvinner (dessa brickor får nu staplas bredvid spelplanen) och istället tillkommer ett fält för ett femte civilisationskort samt en bytestabell.

Japp, hela konceptet med introduktion av smycken i form av vita ringar och tänder (värda 3 respektive 1 dekorationer vardera) är fokuserat på byteshandel. Somliga nya civilisationskort och byggnader kommer du bara över genom att ha tillgång till just dekorationer och genom att sända två spelpjäser till handelsmannens hus får du förvisso ett par nya dekorationer var gång, men det riktigt nyttiga är framförallt att du sakta men säkert avancerar på bytestabellen.

När du väl lämnat nollpunkten på den här skalan får du byta (till en början rätt ofördelaktigt) till dig råvaror du saknar för att komma över ett kort eller en byggnad. De allra första stegen handlar om 2:1-byte. Lämna in två råvaror av något slag för att få en annan du behöver.

Om du fortsätter att ställa två pjäser i ett drag hos handelsmannen rör du dig lite till på bytestabellen och plötsligt får du kanske byta saker i 1:1-förhållande för att ännu lite längre fram få byta 1:2! Japp, du kan faktiskt lämna in en träbit och få två guldstycken tillbaka. Du kan dock inte behålla något överskott utan får bara göra de byten som krävs för att du skall få kortet/byggnaden du vill åt, men ändå… Generöst, kan tyckas.

Ja, det var väl egentligen hela grejen med smycken och den här expansionens huvudsakliga del. Att gå till handelsmannen upprepade gånger kan verkligen löna sig på sikt, men att hela tiden offra två pjäser där kan verkligen kännas vara av tveksamt värde, i alla fall de 2-3-4 första gångerna. Det går ju faktiskt att komma över råvaror ändå, och med lite tur med tärningskast och tillgång till verktyg, kanske tillräckligt många för att smycken och handelsmän skall vara ointressanta.

Hur som helst, den här boxen skänker viss variation till Stone Age-grundspelet men det blir i mitt tycke inte nödvändigtvis ett bättre spel, bara lite annorlunda. Här medföljer också spelarbräde och pjäser för en femte deltagare, några extra poängmarker för uppnådda 100/200 poäng, och som sagt extra byggnader och civilisationskort.

Allt håller kvalitets- och utseendemässigt hög klass och allt innehållet i den här boxen ryms bra i grundlådan om du vill spara utrymme i spelhyllan! Ett helt okej tillbehör således men inget absolut nödvändigt. Jag finner tillräckligt med underhållning i Stone Age som det är i grundutförandet.