Star Realms (White Wizard Game)


Fakta:
Antal spelare: 2 spelare
Ålder: 12+ år
Speltid: 20 minuter
Innehåll: 128 spelkort, regelark
Konstruktör: Darwin Kastle

Star Realms är en kortleksbyggarduell med rymdtema för två personer. Börja med en inte alltför imponerande handfull spelkort och använd dessa för att skaffa dig nya kort med rymdskepp och rymdbaser. Snart kommer de nya rymdskeppen och rymdbaserna i spel och då använder du dig av dessa (och alla startkort förstås) för att återigen skaffa dig än fler nya kort osv.

Med successivt fler och fler, och förhoppningsvis allt bättre, allt kraftfullare kort växer din styrka. Du kan skaffa dig allt fler nya och bättre kort, bygga upp en allt starkare rymdarmé för att anfalla din motståndare och dessutom skapa ett starkt försvar för egen del!

Varje spelare har från start 50 livspoäng (eller Authority som poängen kallas här). Den som först får sin summa reducerad till noll har såklart genast förlorat. Poängen håller man föredömligt enkelt reda på med en handfull dubbelsidiga Authority-kort, som visar 20/10 eller 5/1. Vänd dem och komplettera vid behov med några lägre kort från lagret för att löpande hålla poängställningen aktuell och tydlig. Inget behov av papper och penna, inget flyttande på någon poängmarkörer. Bara titta på de uppvända korten och räkna samman en summa från några kort på bordet, smidigt!

Startkorten avbildar små rymdskepp som benämns Scout och Viper. Scoutfarkosterna ger dig vardera 1p att handla nya kort för, Viperskeppen gör vardera 1p i Authority-skada. Du har inledningsvis gjort en egen lek med 8 Scout samt 2 Viper och från denna blandning dragit 5 kort (3 stycken för startspelaren endast i alla första draget). Använd nu korten för att anfalla motståndaren och/eller skaffa nya kort.

Nya kort som du köper från en uppvänd rad om fem ständigt tillgängliga kort för båda spelarna, går direkt vid inköpet till din kasthög och först när denna behöver blandas om för att skapa en ny draghög för dig kommer de nya korten i spel.

Attacker kan du rikta åt två håll. Du kan anfalla motståndarens totala summa Authority (de inledande 50 poängen) för att sänka dem till noll. Du kan också (eller istället) anfalla en eller flera speciella rymdbaser (kort med dessa) som din motståndare spelat ut som eget försvar (och kanske, kanske inte, ger dessa baser din fiende vissa fiffiga fördelar också). Alla rymdbaser har ett visst antal egna Authority-poäng som liksom håller liv i kortet ifråga. En rymdbas ligger kvar framför en spelare till dess att den förstörts av fienden (dvs. fått sin egen Authority sänkt till noll), då kortet går till spelarens kasthög och kan återvinnas i kommande omblandning.

En del baser har sitt Authority-värde markerat med texten Outpost. Det innebär att kortet ifråga skyddar mot attacker riktade mot ”spelarens totala antal Authority-poäng”. Ja, de där 50 poängen (säkert färre nu?) får inte attackeras (reduceras ytterligare) förrän spelarens samtliga rymdbaser med texten Outpost förstörts först. Så se Outpost-baser som ett kanske superviktigt skydd när det gäller att förhindra att din Authority snabbt försvinner. Kan du bara senarelägga en attack mot din totala Authority en enda spelomgång är mycket vunnet. En motståndare som vill slå ut en Outpost-bas (eller vilken bas som helst förresten) måste i en och samma attack uppbringa attackpoäng i ett antal motsvarande minst basens Authority. Här blir det således inget stegvis reducerande av livspoäng, från 5p till kanske 3, till 2-1-0 via ett, två, tre angrepp. Nej, alla basens Authoritypoäng måste kunna slås bort i ett och samma anfall.

I varje spelares tur rullar spelet på över tre olika faser. I huvudfasen spelar du ut dina kort, använder kortens mynt (för att köpa nya kort), anfallspoäng (för, just det, anfall på motståndaren) och eventuella specifikt angivna effekter (oftast dra extra kort). Bara att summera myntvärdet och attackvärdet och agera därefter… busenkelt. Korten har verkligen minimalt med text, allt åskådliggörs egentligen tydligt nog enbart med symboler.

Somliga kort ger utöver sin grundläggande effekt en extra effekt om du redan spelat ut ett kort till med liknande symbol. Här finns röd, blå, grön och gul symbol på olika kort att försöka matcha med varandra för förstärkta effekter.

Ytterligare en möjlighet ges om du väljer att offra kortet helt (Scrap), dvs. kassera det, låta det utgå ur spel permanent. Då kan kortet leverera en sista… något…

När du spelat de kort du kan och vill är vi framme i kast-fasen. Alla kort du eventuellt har kvar på hand, alla du spelat ut med rymdskepp, allt du handlat för, anfallit med, allt du införskaffat, ja allt går till din kasthög. Det enda som (helst, för dig i alla fall) skall ligga kvar när du städar upp efter dig är dina kort med eventuella rymdbaser, de ligger ju där som ditt försvar till dess att de förstörs. Så rymdskepp bort, rymdbaser kvar, enkel regel.

Runda av din tur med att dra fem nya kort från din kortlek. Får du inte ihop fem nya fräscha kort tar du vad du kan innan du blandar om och fyller på från din kasthög.

Star Realms är i sanning både busenkelt att komma igång med och väldigt tydligt under spelets gång oavsett en mängd olika kort som kan dyka upp. Symbolerna på korten är tydliga och texten kort och koncis, i värsta fall en rad lång, max två.

Guldgula symboler mitt på korten betyder mynt att handla för, röda siktesmärken blir anfallspoäng. Finns där gröna Authority-sköldar ökar de på din totala summa när de spelas ut.

Ute i marginalerna finns även ofta något slags symbol för familjetillhörighet (blå, gul, röd, grön) och då finns i anslutning till dessa ytterligare en eller flera av ovanstående mynt, sikten, sköldar, vilket då såklart blir den där extraeffekten om du lyckas matcha ett kort med ett likande. Vill du åt Scrap-effekten tittar du bredvid soptunneikonen och ser vad som erbjuds om du helt ger upp kortet.

Ett spelsätt som det här har jag såklart redan upplevt i kortspel som typ Dominion, DC Deck-Buildning Game, Legendary Marvel m.fl. men det gör inte Star Reals sämre. Tvärtom passar rymdtemat detta spelsätt alldeles förträffligt, illustrationerna är snygga och tydligheten på kort och enkelheten i regler och poängräkning mycket tilltalande. Detta är kanske inte världens mest ”matiga” spel, men så pass skoj och snabbspelat att man gärna kör några omgångar på raken, när man liksom kommit igång. Skaffar du ytterligare en uppsättning grundkort medföljer förslag på multiplayer-spelsätt för 3-6 deltagare.