Stadens Nyckel (Casper)


Fakta:
Antal spelare: 3-6
Ålder: 9+ år
Speltid: 2 timmar
Innehåll: Spelplan, extraspelplan/poängräkningstabell, 1 flyttpjäs, stadskärna och elva stadsdelar, 168 kort, 42 ättemarker med plastfötter (7 för varje ätt), 18 sigill (3 för varje ätt), tärning
Konstruktör: Dan Glimne

Det är inte utan att jag tycker det är lite tråkigt att konstatera att detta spel tyvärr inte förtjänar mer än betyget 2 (av 5 som är bästa betyg). Spelet består av snygga delar och detaljerade spelkort, ja är tjusigt rakt igenom. Det verkade vara lagom avancerat, erbjuda många valmöjligheter och ha lång livslängd. Ja, jag hade höga förväntningar och det höll inte hela vägen.

Reglerna kräver flera genomläsningar innan spelstart och därpå krävs det ett par spelomgångar innan man får grepp om upplägget, spelets olika valmöjligheter och de strategiska och taktiska beslut som måste tas vid rätt tillfällen. Det är möjligt att spelet till slut ger sin belöning men frågan är om hela spelgänget har tålamod att vänta och spela lååånga, halvsega och i bästa fall måttligt spännande partier under tiden. Nä, varför inte genast välja ett annat spel istället? Och jag som hoppats så mycket på Stadens Nyckel, det verkade ju så bra.

Varje deltagare representerar en större släkt och allt handlar om att efter en 19 spelrundor ha samlat ihop flest anseendepoäng. Släkten med högst anseende vinner och det finns många sätt att under spelets gång både vinna och förlora anseende på. Mycket pengar ger högt anseende, 1 poäng per 500 ägda daler. Att ha fått staden att växa och blomstra är också värdefullt. Ju fler stadsdelar som du bygger ut spelplanen med, och tar kontrollen över, desto bättre för dig. Kan du sedan spela ut bra kort med t.ex. viktiga byggnader i just dina stadsdelar så finns än fler poäng att hämta. Vidare pågår en kontinuerlig kamp om makten i staden. Du vill förstås att din släkt skall styra över alla de fyra stånden (adel, präster, borgare och bönder). Att vara t.ex. borgmästare eller biskop är värdefullt. Klarar du av att ta hand om ett sådant ämbete? Du kommer att bli utmanad av motspelarna och av och till kan ett utspelat kort eller ett tärningsslag få dig att mista ämbetet, hur kvickt som helst.

Allt eftersom spelet fortsätter händer stora och små saker i närområdet. Det kan utbryta bränder, sjukdomar, bli uppror mot höga skatter eller inträffa härliga dagar med marknader och besök av drottningen eller kyrkans höga män. Du kan få förhandsinformation om saker som är på gång att hända i staden och lägga upp din taktik därefter.

Samtidigt som du samlar pengar, bygger ut staden och kämpar om ett ämbete försöker du hålla konkurrenterna stången genom att försöka sänka deras anseende på olika sätt. Jo, här finns det saker att fundera kring och välja på. Du kan knappast lyckas med allt.

Väljer du att ta upp pengakort får du inte ta upp händelsekort eller kort som bygger ut staden och vice versa. Samtidigt finns det tillfällen då alla sakerna är viktiga och saknar du vissa kort är det kanske kört för dig. Du kan gå miste om en extra stadsdel eller ett viktigt ämbete och därmed viktiga anseendepoäng.

Överlag känns det efter några spelade omgångar som att det finns alldeles för få stadsbyggnadskort i leken. Varför kämpa om olika stadsdelar om du aldrig kan få kort att göra stadsdelen värdefull med? Du drar kort efter kort som kan vara bra att ha sen, längre fram, men då är spelet oftast redan på väg mot slutrundan.

Nej, tyvärr blir detta en jakt på bra kort för att främst kämpa om ett ämbete. Stadsuppbyggnaden blir det inte mycket med och det kände jag var det mest spännande momentet i spelet. Alla tjusiga valmöjligheter faller platt. Skall det bli något seriöst poängsamlande måste du fokusera på en sak, och hur varierande blir spelet då?

Allt ovanstående må låta komplicerat (det är det!) eller avancerat och utmanande på ett bra sätt men blev i själva verket rätt enformigt och inte så spännande. Det här ville ingen i kompisgänget spela igen efter ett par övningspartier.