Spöktrappan (Enigma)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 4-99 år
Innehåll: Spelplan, 4 spöken, 4 spelpjäser, 4 runda brickor, 1 specialtärning, regelhäfte
Speltid: 10-15 min
Konstruktör: Michelle Schanen

Spöktrappan är ett prisbelönt barnspel och det är inte så svårt att förstå varför. Innehållet andas kvalitet, spelplanen är stor, alla pjäserna är av trä och så är spelet rätt festligt att spela också..För de lite äldre spelarna kan det kanske räcka med ett parti eller två ibland för om sanningen skall fram så är det inte så värst mycket till variation i spelupplägget. Allt det handlar om är egentligen bara att hålla koll på var ens egen spelpjäs befinner sig i spöktrappan. Men för en vuxen som spelar med barn eller för flera yngre spelare kan detta säkert vara ett riktigt höjdarspel.

Alla deltagarna tar varsin rund träbricka i endera färgen grön, gul, röd eller orange och lägger den framför sig så att alla kan se vem som är vem, därefter tar man motsvarande spelpjäser och placerar dem längst ned vid foten av spöktrappan. Nu står alla spelare framför trappan och där finns också 4 spöken. Spöktrappan har 22 steg upp till toppen. Först upp vinner.

I tur och ordning kastar spelarna tärningen. Den visar på de 6 sidorna antingen siffrorna 1-4 eller ett spöke (finns på två sidor). Kommer en siffra upp flyttar man helt enkelt sin pjäs framåt lika många steg som tärningen visar. Visas spöket tar man en av spökpjäserna och placerar den över valfri spelares pjäs. Och vips har denna pjäs försvunnit under ett spöke och syns inte längre. (Spelarnas pjäser har en magnet i toppen som gör att de flyttas med när spökena som täcker dem flyttas.) Efter de första 4 tärningskasten som visar spöken är alla tillgängliga spöken i bruk och således alla spelpjäserna övertäckta. Så det är nu det gäller att hålla koll på var man själv befinner sig. Under vilket spöke döljs ens pjäs?

Så fortsätter spelet. Slår man en siffra på tärningen flyttar man sin pjäs/det spöke man tror man befinner sig under. Man får förstås inte lyfta och tjuvtitta under spökena under spelets gång! Det gäller ju att komma ihåg var man står. Slår man fram ett spöke byter två spöken (och därmed också två spelare) plats i trappan. Snart blir det ett snabbt flyttande fram och tillbaka på spöken och spelpjäser och inom kort har ett spöke passerat mållinjen. Vem blev vinnaren?