Spökjakten (Kärnan)


Fakta:
Antal spelare: 2 st
Ålder: Från 7 år
Innehåll: 1 spelplan, 16 spöken (8 st med blå markering, 8 st med röd)
Speltid: 20-30 minuter
Konstruktör: Alex Randolph

Varför speltiden anges till 20-30 minuter är en fullkomlig gåta. Varje parti är rätt snabbspelat så på 20 minuter hinner du både vinna och förlora flera gånger. Reglerna är enkla. Varje spelare tar hand om 8 vita spöken. Fyra av dem skall ha en röd markering i ryggen, fyra av dem en blå. Röda spöken är onda, blåa spöken är goda. Nu lägger man upp spelplanen mellan deltagarna och sedan placerar man ut sina 8 spöken på respektive spelares startrutor så att alla spöken är vända mot varandra. Man skall alltså kunna se ryggarna på sina egna spöken, men inte veta vilka av motståndarens spöken som är onda resp. goda, dvs. röda eller blå.

Spelplanen är sedan uppdelad i rutor där man nu med ett steg i taget kan flytta sina spöken framåt, bakåt, åt höger eller vänster. Flyttar man in sitt spöke i ett rum där ett motståndarspöke står är det fångat. Man lyfter bort det från spelplanen och vänder på det. Har man fångat ett gott eller ont spöke? Du vinner spelet om du fångar motståndarens fyra goda spöken ELLER motståndaren fångar dina fyra onda spöken ELLER du lyckas föra ut ett gott spöke genom en hörnruta på motståndarens planhalva (dvs. du flyttar ditt goda spöke tvärs över hela spelplanen). Eftersom det vid start står 16 spöken på spelbrädet och rutnätet bara omfattar 6 x 6 rum slår man ganska snart bort varandras spöken. Ett parti varar snarare 5 minuter än något annat. Ett enkelt tur- och taktikspel för alla, men kanske roligast för yngre spelare.