Sentinels of the Multiverse: Wrath of the Cosmos (Greater Than Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: 13+ år
Speltid: 30-60 minuter
Innehåll: 224 spelkort, 9 divider-kort, spelregler
Konstruktör: Christopher Badell

Åh, om jag bara kunde gilla grundspelet Sentinels of the Multiverse mer än vad jag gör. Ja, då skulle jag gilla det ännu mer med den här expansionen. När man tröttnat på alla tidigare hjältar och skurkar så skulle man plocka fram den här lilla boxen (mellanstora expansionen) och så skulle man få nytt liv i spelet. Här kommer kompletta kortlekar för nya hjältar, nya skurkar och nya miljöer.

En kristall från yttre rymden slår bröderna Lowsley till marken. När Hugh vaknar är broder Nigel försvunnen och själv har han fått superkrafter. Nu kan du spela SOTM som hjälten Captain Cosmic, en figur med komplexitet 2, och som gör en del skada med energistrålar.

Hjälte nummer två är Sky-Scraper och hon för med sig en del nytt i SOTM-världen. Hon kan byta storlek och vara normalstor, liten eller enorm, allt utifrån de kort som spelas ut. I takt med att hennes storlek förändras får hon olika superkrafter! Festligt. Sky-Scraper har komplexitet 3.

De båda nya miljöerna att försöka överleva i är följande fantasifulla platser: The Enclave of The Endlings samt Dok’Thorath Capital, båda med sina mer eller mindre skrämmande eller hjälpsamma invånare.

Även skurkarna har utomjordisk koppling förstås. Möt Infintor, Deadline, Kaargra Warfang och Progeny. Den förstnämnda med svårighetsgrad 2, Deadline och KW med 3, samt Progeny med 4!

Den onde Infinitor var en gång Nigel Lowsley. När energier från en mystisk kristall slog honom och brodern Hugh medvetslösa blev Hugh Captain Cosmos. Stackars Nigel hade påverkats på annat sätt. Han manifesterar olika saker i ett otäckt grönt sken, hemska, farliga saker…

Deadline för med sig den ena katastrofen efter den andra. Försök att hantera dessa och se till att inte spela slut på alla miljökort, för då går det illa…

Progeny bara skadar och förstör. Plocka bort utrustningskort, pågående hjältekort, miljökort. Ta emot attacker med eld, kyla, blixtar, gift, energi…

Kaargra Warfang har letat efter gladiatorer och knutit en del kämpar till sig. Hon spelar spelet med två kortlekar. En innehållande en samling starka gladiatorer och engångsattackkort, en annan kortlek kallad Title Deck med kort som kombineras med andra och ändrar dess effekter. Hjältar och skurkar (gladiatorerna) tävlar i att samla brickor, brickor som utdelas till respektive läger när specifika smällar utdelats. Först till 20 brickor vinner! Hm, klart annorlunda upplägg…

En samling divider-kort avslutar listan på innehåll. Dessa dock för stora för att spela roll i den här lådan. Dividers får du använda för att separera kortlekarna från varandra om du samlar dem i någon annan box.

Wrath of the Cosmos är inte den allra största av expansioner till Sentinels of the Multiverse men jag undrar om den inte är den festligaste så här långt och den som ändå bjuder på mest nyheter i spelupplägget vid sidan av bara fler kort och annorlunda karaktärer. Riktigt nice! Men fortfarande är det alldeles för mycket text att läsa på varteviga kort, och det är skademarkörer till förbannelse att hålla reda på. +2 skada hit, -1 skada dit, och dit, och på honom, och henne, och på den och på det och på nästa kort också.

Och sen var det ju kort nummer 2 som skulle göra +1 i värmeskada och kort nummer 3 som innebar att energiattackers skada skulle reduceras med -2, och kort fyra som skyddade helt mot köldattacker osv… Ahhh…!

Superhjältar som bekämpar skurkar och serietidningsillustrationer är skoj, allt det här administrativa för att hålla reda på rådande hälsostatus är det inte. Men det här är ändå en riktigt bra expansion för den som testat och gillar grundspelet Sentinels of the Multiverse. Synd att det inte riktigt föll mig i smaken…