Sentinels of the Multiverse: Vengeance (Greater Than Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: 13+ år
Speltid: 30-60 minuter
Innehåll: 339 spelkort, 5 stora skurkkort, 12 dividers, regler
Konstruktörer: Christopher Badell, Nicole Menoza, Brooks Gaissert

Ah, det här var lite lurigt, spretigt, svårt att sätta ett helhetsbetyg på. Vengeance för med sig både bra och mindre lyckade saker… Det får bli en feg medeltrea i betyg, men det är samtidigt kanske det bästa utifrån nedanstående beskrivning, eller?

Vengeance erbjuder fem nya hjältar, fem nya skurkar samt två nya miljökortlekar. Så långt riktigt bra. Ett välkommet tillskott till Sentinels of the Multiverse-världen. Pluspoäng även för att man här försöker att införa något riktigt nytt, en ny spelmekanik. Coolt.

Här tar sig hjältar numera an inte bara en utan lika många superskurkar som de själva är! Baron Blade har samlat ett gäng nya vänner och attackerar som ett kollektiv, Vengeful Five. (Förutsatt att ni nu är fem spelare, vill säga, annars får det väl bli Vengeful Three, Four eller något annat…)

Det nya i spelmekaniken är att skurkar och hjältar nu turas om. Först spelar en skurk sin fas, därefter en hjälte, en ny skurk, en ny hjälte, en ny skurk, en hjälte osv. Sist avslutas allt som vanligt med miljöfasen. Visst känns det nytt och som en riktigt tuff utmaning? Jovisst, som om SOTM med alla dess olika skurkar inte redan kunde erbjuda en svår utmaning…

Nej, inte blev det så värst mycket enklare nu. Samtidigt måste sägas att hjältarna här, var och en, inte känns som lika starka som de man tidigare stött på. Nej, Vengeful Fives medlemmar är mäktigast i grupp. Att möta dem en och en i ”vanligt spelupplägg” där man slåss mot en fiende där känns de lite bleka. Så de kanske måste hålla ihop, vilket då begränsar deras användning i SOTM-spel om man nu inte älskar den här nya spelordningen med varannan skurk, varannan hjälte…

Sen säger det sig förstås självt att fler kort och kortlekar i spel kräver med bordsyta och en väldig massa mer textläsning och fipplande med diverse skademarkörer. Fler skurkar skjuter blixtar och slår vilt omkring sig. Kort sagt, mycket mer att hålla reda på och samtidigt en betydligt längre speltid. Aldrig att det går att få ned speltiden till de där 30 minuterna som asken verkar antyda.

Så nya figurer, kort och ett utökat och något annorlunda sätt att spela mot vad man är van vid. Olyckligtvis tycker jag inte att det funkar så värst bra. Ett ännu längre spelparti och mycket mer att överblicka, läsa och markera är inget som tilltalar mig, det var mina största invändningar mot SOTM redan från första stund. Men visst, har du smakat på grundspelet och tilltalas av det, testa även detta! Du får om inte annat fem helt nya hjältar du kan använda i andra spelpartier, oavsett vilket motstånd du väljer.

Hjältarna är Knyfe (komplexitet 1), Parse (2), Setback (3), The Naturalist (2) och The Sentinels (3)

Några av dem kommer med nya spännande inslag. Setback är en otursförföljd kille som ändå kanske lyckas ibland. Han spelar med en pool fylld med otur. Lägg till eller ta bort brickor i densamma utifrån olika kort. Andra kort ger sedan olika effekter baserat på antalet brickor i poolen.

The Naturalist ändrar form och kan bli en gasell, en noshörning eller en krokodil, självklart med olika förmågor.

The Sentinels är ett kollektiv, faktiskt fyra olika hjältar med olika krafter.

Skurkarna är nämnde Baron Blade, därtill Fright Train, Friction, Ermine och Proletariat. De nya miljökortlekarna låter dig spela på en Mobile Defense Platform eller i Freedom Tower.

Tja, det var det hela. 300+ nya kort i en stor (mega enligt förpackningen) expansion. Expansion förresten. Hade bara grundspelets regler summerats på en sida så hade detta kunnat vara ett helt eget spel, stått på helt egna ben. Nu förutsätts i alla fall god kännedom om grundreglerna för att få detta att fungera.

Kartongen, om än som bäst halvfull, innehåller faktiskt allt spelmaterial som behövs för ett parti eller fler. Och god variation i flera av dem också om ni spelar färre en fem personer…

Jag å min sida, jag tror att jag greppar ett annat spel istället för att plocka fram detta igen. Men som expansion och variation för den som säger sig vara ett fan av SOTM kan det säkert funka och vara intressant, i alla fall delar av innehållet.