Sentinels of the Multiverse (Greater Than Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 spelare
Ålder: 13+ år
Speltid: 30-60 min (oftast det sistnämnda eller mer…)
Innehåll: 578 spelkort, 36 kort för att avskilja kortlekarna i asken (dividers), 120 runda livsbrickor, 42 rektangulära brickor för att markera korteffekter, regler
Konstruktör: Christopher Badell

Serier, superhjältar, samarbetsspel. Jag gillar allt det där så det känns som att kortspelet Sentinels of the Multiverse skall kunna passa mig som hand i handske.

Men aj aj, det här är spelet jag skulle vilja gilla mycket mer. Tyvärr blev detta en riktigt stor besvikelse. Spelet är segt, enformigt och krångligt. Låt inte det lättsamma superhjältetemat och serietidningslayouten lura dig! Detta kommer inte att passa alla! (Men vilket spel gör å andra sidan det?!)

Det finns bättre spel med snyggare illustrationer och serietidningslook. Det finns bättre spel med superhjältar. Och det finns andra och bättre spel med än större inslag av interaktion och samarbete. Kort sagt, jag tog mig an detta med stor nyfikenhet och ett stort sug efter att som superhjälte få spöa en skurk.

Mitt uppe i spelet kom jag på mig att undra om det verkligen inte var mer än såhär… Och när skulle det bli skoj? Och när tar det slut egentligen? Och allt som verkade så lovande!

Asken är tung och full med spelkort, nästan 600 stycken, därtill drygt hundratalet brickor och markörer för att hålla koll på olika korteffekter, hälsa och diverse förmågor. Ja, detta är ju som sagt ett spel där man iklär sig rollen av en superhjälte och där ett gäng olika hjältar skall banka skiten ur en superskurk.

Om skurken skulle besegra hjältarna är spelet naturligtvis förlorat. Om hjältarna kan använda sina krafter på bästa sätt kan de kanske skada skurken och segra. Hjältarna vinner spelet tillsammans om de lyckas få skurkens livspoäng att sjunka till noll. Så puckla på honom eller henne för allt vad ni är värda!

Börja med att välja era roller. Greppa en färdig kortlek för den figur du vill spela. Alla figurerna är helt olika och har var och en 40 egna kort med diverse mer eller mindre varierade förmågor, ja superkrafter. Somliga effekter är omedelbara och sker en gång, andra kort kan finnas i spel hela partiet igenom. En del effekter sker bara under vissa specifika förutsättningar som kan involvera samtliga spelade kort hos alla deltagare.

Du kommer aldrig att få nya kort till din hjältes lek, så använd de du har på bästa sätt för att göra din figur (din kortlek) starkare och effektivare. Mycket handlar om att spela ut ett kort, använda dess effekt och dra ett nytt.

De 40 korten du har är alltså vad du får spela med, igen och igen. I parti efter parti. Förr eller senare kommer du att vara riktigt bekant med just den där specifika hjälten, på gott och ont. Gott, för att spelet då kan flyta lite lättare, gå lite snabbare när du behärskar din hjälte fullt ut, du kan korten.

Ont naturligtvis för att du kan tröttna på korten, de blir bekanta och skulle du tycka att krafterna och möjligheterna hos en viss karaktär är trista eller mindre lyckade så måste du helt sluta använda den kortleken!

Lyckligtvis finns det 10 olika hjältar i spelet, hela 10 kompletta kortlekar att testa och spela sig igenom. Sedan är det förstås så att hjältarna skall samarbeta och olika figurer är naturligtvis olika bra på olika saker, de funkar olika bra tillsammans. Det säger sig ju självt att en hjältegrupp med t.ex. 4 Spider-Mans, eller 3 Batmans eller liknande blir rätt trist och föga varierat. Nu finns det förvisso ingen Spider-Man eller Batman här, men ändå…

Det kan krävas många spelade partier innan man hittat de allra bästa kombinationerna av hjältar som lättast kan besegra en speciell skurk! Så visst, här finns ändå en viss variation och en hygglig livslängd på spelet. Men om nu både det första och andra partiet med Hjälte X går sådär och hjälten inte visar sig vara så nyttig eller rolig att spela, finns det då ett driv och ett sug efter att spela med samma figur en tredje gång?

Det kan förstås vara så att ni träffar rätt och får till en bra kombination nästa gång, och då blir det en roligare spelupplevelse. Men det kan ju för allt i världen bli så att just din hjälte funkar bäst tillsammans med någon annan karaktär som inte är med i nästa parti heller… Ja, det kan bli bra, det kan bli sådär.

För Sentinels of the Multiverse har man som sagt hittat på tio olika hjältar. Absolute Zero, Bunker, Fanatic, Haka, Legacy, Ra, Tachyon, Tempest, Visionary samt Wraith. Du lär känna dem samt fyra olika skurkar (Baron Blade, Citizen Dawn, Grand Warlord Voss samt Omnitron) i det serietidningsliknande regelhäftet. Det må omfatta 20 sidor men hälften av dem eller så presenterar egentligen bara spelets olika karaktärer, målar upp en bakgrundshistoria.

Som en extra liten effekt är somliga hjältar och skurkar varandras svurna fiender. Kul! Detta innebär då att när just de fightas mot varandra gör de extra mycket skada. Olyckligtvis finns det både hjältar och skurkar här som har sin ärkefiende, sin värsta motståndare i en expansionsbox så att du inte fullt ut kan spela med den här regeln! Knasigt. Du behöver faktiskt skaffa hela två olika utbyggnadspaket och därtill någon ensam specialskurk (sällsynt promokort) för att samtliga tio hjältar skall få bekämpa sin nemesis! Det kan ju ingen tycka är ett bra upplägg.

Utöver kortlekar för hjältar och skurkar finns det också kortlekar för olika miljöer. De här drabbningarna måste ju såklart äga rum någonstans så nu kan det bråkas, skjutas laserstrålar, kastas rökbomber, läsas tankar osv. bland Atlantis ruiner, på Wagnerbasen på planeten Mars, på Insula Prima - en dinosaurievärld eller i staden Megalopolis.

Ja, låt Bunker och Visionary och Legacy ta sig an Omnitron på Insula Prima. Eller testa att sätta Ra, Haka, Fanatic och Wraith tillsammans mot Baron Blade i Megalopolis. Som du förstår kan man skapa mängder med olika kombinationer och få fram väldigt många olika spelvarianter trots fasta kortlekar. Det gäller som sagt bara att hitta de där figurerna vars krafter är extra bra tillsammans mot en viss skurk…

Jag nämnde ett 20-sidigt regelhäfte. Låt inte det skrämma dig för merparten av de där sidorna utgör alltså karaktärsbeskrivningar, därtill en ordlista, innehållsförteckning för spelet och mer, ja reglerna är riktigt korta och enkla. I grunden lyder de: följ spelordningen, gör sedan som korten säger.

Så det enda du behöver lära dig är spelordningen för hur korten skall spelas, sen läser du dig till resten. Tills du kanske blivit riktigt bekant med korten för din hjälte och kan dem utantill.

Först en skurkfas. Sedan en omgång för varje hjälte. Sist miljöfasen. Så simpelt, så enkelt. Trodde du ja!

Skurkfasen omfattar följande moment.

1. Följ alla instruktioner på alla skurkkort (som finns uppvända, utspelade på bordet) där det står att något HÄNDER I BÖRJAN av skurkfasen.
2. Vänd upp ett nytt skurkkort och följ instruktionerna.
3. Följ alla instruktioner på alla skurkkort där det anges att något SKER I SLUTET av skurkfasen.

En hjälte gör sedan följande: Följer alla instruktioner på alla tidigare spelade kort som säger att något HÄNDER I BÖRJAN av den här hjältens hjältefas. Därefter får man spela ett kort från sin hand och följa dess instruktioner. Härnäst; använd en KRAFT från något av dina kort i spel och verkställ dess effekt. Dra nytt kort. Följ sedan alla instruktioner på kort som säger att något SKER I SLUTET av den här hjältens hjältefas.

Sedan gör man om de här stegen för nästa hjälte, och nästa, och nästa….

Använder man ingen KRAFT alls och ej heller spelar ut något kort, kan man få dra två nya istället.

Sedan är det dags för miljöfasen. Gissa hur den spelas?

Jo, följ alla instruktioner på de kort som säger att något HÄNDER I BÖRJAN av miljöfasen. Dra ett nytt miljökort och följ dess text. Följ därefter instruktionerna på alla kort som säger att något SKER I SLUTET av miljöfasen.

Slut på en omgång. Börja om…

Ah, du märker vartåt det här lutar? Kaos. Det blir fler och fler kort som kommer i spel. Det blir mer och mer text att hålla reda på. Alla sitter lutade över korten med sina omfattande textmassor för att se vad som skall ske nu, vad som skall ske sen, för att inte missa något bra, för att inte glömma ett kort.

Gör du lite skada på en fiende, lägg ut några brickor för att visa detta. Skadar en skurk eller dennes hantlangare dig och dina hjältekamrater, håll ordning på rådande hälsoläge med fler brickor. Sträva efter att spöa fiender i hög grad under de där hjälteomgångarna så att ni kan rensa bort ett eller flera kort, annars växer säkert hotet, ni tappar alltmer liv och närmar er en förlust. Så länge ett enda skurkkort och miljökort ligger framme är väl allt frid och fröjd, men det är när det är 3-4-5 skurkkort och 1-2 miljökort som hotar er samtidigt och flera hjältekort med olika krafter ligger hos varje hjälte på bordet som det kan bli rörigt.

Kort att läsa, här, där, överallt. Alldeles för mycket text, tempot går ned, en omgång kan vara för evigt. Typ. Och sen börjar nästa. Och små brickor fram och tillbaka för skadade blir någon såklart, hela tiden, det är ju vad allt går ut på!

Så enkelheten är bedräglig. Spela ut ett kort, följ instruktionerna på kortet. Visst, låter enkelt nog. Men det där utspelade skurkkortet för en hantlangare ligger ofta kvar och gör skada igen och igen. Det försvinner först när dess värde reducerats till noll eller något annat villkor uppfyllts. Typ att alla spelare måste offra ett eller flera kort. Aj då, kanske just de där korten som för stunden var de enda bra du ville spela. Somliga av dina kort gäller en enda gång, andra tills vidare.

För att ytterligare krångla till allt (eller göra allt mer realistiskt om man verkligen gillar detta!) finns det följande varianter av skada man kan göra på en motståndare. Kyla, Energi, Eld, Infernalisk, Blixt, Närstrid, Projektil, Psykisk, Strålning, Ljud samt Gift. Kolla korten extra noga, somliga figurer tål mer av somliga typer, eller är helt immuna mot en eller flera av dessa, eller extra sårbara. Ja, ta du och lusläs de där korten en gång till, ännu mer noggrant! Haha. Ni har säkerligen missat något!

Så, älska eller hata Sentinels of the Multiverse. Korten har den där serietidningslika illustrationen, en färgsprakande bild med tja… någonting, ett vapen, en figur, energier som strålar… Hjältarna är många och olika, skurkarna och miljöerna inte fullt så många men varierade ändå. Kort och spelbrickor av god kvalitet, och dem finns det som sagt många av.

Men. Och det är ett STORT MEN. Jag kan inte skaka av mig den trista känsla som kommer över mig när jag till synes ändlöst läser kort efter kort efter kort. På jakt efter olika instruktioner, olika villkor för när kortets ena kraft skall aktiveras, när den andra kraften skall aktiveras, när kortet skall kasseras, vilken typ av skada som utdelas osv. osv. Det blir aldrig riktigt spännande, ingen känsla av action, inget tempo. Men visst är det superhjältar och skurkar som slåss, en utdragen kamp, de slåss i sirap! Typ.

Och nu hanterar vi den här händelsen i BÖRJAN av fasen. Sen tar vi ett nytt kort och spelar det. Och sen går vi tillbaka till somliga kort och kollar vad som SKER I SLUTET. På det kortet och ett annat. Och för varje kort vi verkar lyckas plocka bort kan man ge sig den på att det strax kommer ett eller flera nya! Suck.

Ett kortspel med superhjältar där man skall puckla på varandra, där superkrafter, energistrålar, blixtar, eld och kyla far fram och tillbaka mellan olika figurer skall väl ändå upplevas med visst tempo, inte såhär såsigt och osexigt där alla sitter och ständigt glor ned på alla korten?

Alla sköter alltså sin egen kortlek men ni kan förstås tillsammans resonera er fram till hur ni gör det bästa och mesta med de effekter som står till buds. Somliga hjältar kan dra åt sig skada från någon annan och ta smällen själv, eller skicka egen skada vidare, eller läka eller låta folk dra extrakort eller… ja, allt möjligt kan hända på de 600 spelkorten. Så förskräckligt synd att det tar evigheters evigheter att läsa igenom dem och följa instruktionerna. Och somliga kort är dubbletter så man jublar när det bra kortet kommer åter i spel och kan göra nytta, man suckar djupt när det verkligt farliga kortet åter igen suger livet ur någon…

Sentinels of the Multiverse hade stor potential. Initialt lockande och lovande men visar sig snabbt vara tjatigt, segt och innebära galet mycket läsande på kort. Allt hade kanske flutit mycket smidigare med tydliga symboler på korten istället för stora textmassor som upplyser om vad som sker…

Variation finns i mängden olika kortlekar i spelet men allt sker ju i grunden på samma sätt oavsett hur ni väljer er startuppställning. Nej, jag är ledsen (både för spenderade pengar och en måttligt roande spelupplevelse) men detta kan jag inte ge något annat betyg än en tvåa.

Sentinels är mycket, men tyvärr inte så värst bra, inte i mina ögon. Och det är spelupplevelsen som för mig är det viktigaste. Men visst, med fler spelade partier under bältet flyter säkerligen mycket bättre. Genom att använda något slags markörer för att inte glömma kortens start- och sluteffekter blir spelet lättare att överblicka. Ja, det finns ju till och med digitala appar du kan ha i din telefon eller surfplatta för att få hjälp med bokföringen. Det finns väldigt många tips kring detta på diverse spelsajter online och visst funkar de och hjälper till men det går inte att komma ifrån att somliga hjälpmedel kan kosta än mer pengar och har faktiskt kommit till för att själva grundspelet i sig är så rörigt…

Hittar du inte de vänner som krävs för ett riktigt parti (att spela på två går såklart men kräver att alla sköter flera hjältar var) kan du testa detta solo. Investera i appen så kan du spela digitalt, det kräver inget utrymme, programmet håller reda på alla korteffekter, frågar dig och påminner, och du kan köpa till expansioner. Men det blir såklart inget riktigt sällskapsspel…

Kanske att någon framtida expansion kan innebära en grundläggande förändring till det bättre? Man kan ju alltid hoppas, annars plockar jag inte fram denna låda igen. (Om det inte är för att sälja den!)