Smash Up (AEG)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 12 år och uppåt
Speltid: 45 minuter
Innehåll: 8 x 20 kort, 16 kort för olika spelbaser, regler
Konstruktör: Paul Peterson

Asken innehåller mycket luft men också god plats för expansioner om man så skulle önska. På fyra spelare används i princip allt innehåll, i ett parti för två deltagare utnyttjas hälften. Smash Up erbjuder åtta olika kortlekar om vardera 20 spelkort. Tanken är att varje deltagare skall ta två av dem och blanda ihop dem till något eget att spela med.

Här finns en samling spelkort med pirattema, en annan lek för dinosaurier, en tredje för rymdvarelser och en fjärde för trollkarlar. Därtill spelkort för Robotar, Zombies, Irländska sagoväsen (Tricksters) samt Ninjor.

Din kortlek i ett parti kan således bli Pirat-Aliens eller t.ex. Robot-Ninjas. Och motståndet kan vara Trollkarls-Dinosaurer, Zombie-Tricksters eller någon annan kombination. Ja, med alla dessa olika möjligheter finns det god livslängd och variation på spelet.

Alla har de här ”familjerna” har såklart sina olika styrkor och svagheter och olika kombinationer av dem kan nog bli överraskande effektiva eller klena mot visst motstånd. I den bästa av världar är alla varianter välbalanserade och allt bara en fråga om tycke och smak, men troligen finns här olika familjer vars möjligheter tar ut varandra och/eller passar mindre bra ihop. Det kan ta lång tid att bekanta sig med samtliga spelkort och alla kombinationer.

Efter ett par spelade partier tycker jag mig dock ha identifierat en vinnande kortlek bara för att i nästa parti få storstryk med den mot en annan… Jo, det kan ta tid att prova ut och upptäcka en passande kombination men det är också en del av tjusningen.

Speltiden på ett parti är rätt kort och reglerna löjligt enkla. Faktum är att jag knappt har ett annat spel i samlingen med enklare regler. Samtidigt visar sig det här enkla upplägget med en slumpvis dragen korthand erbjuda överraskande mycket planering och taktik. Smash Up är överraskande fiffigt och lagom roligt helt enkelt.

Detta är dock inte ett spel för alla. Lika mycket som man kan gilla en kamp mellan två personer, lika mycket kan man förfasas över det kaos som kan infinna sig med fyra spelare. Och tvärtom. Ett spelparti för fyra personer kan ha sin charm med fler kort, fler möjligheter, en större utmaning och längre speltid där en match på två kan kännas väl rask och simpel.

Ja, det här är lite av ett älska/hata-spel och som absolut kräver likasinnade för att fungera riktigt bra. Engelska är det bra att kunna också. Somliga kort har en kort kärnfull, tydlig text, andra längre textstycken där man ibland tyvärr måste fundera en stund på vad som avses. Det är allt lite synd att man ibland måste stanna upp och ta sig en diskussion kring hur olika kort kan spelas. Fast med växande erfarenhet och kortkunskap följer såklart ett snabbare speltempo.

Din alldeles egna kortlek att tävla med omfattar alltså 2 x 20 blandade spelkort. Inom varje familj finns kort av två typer. Antingen så rör det sig om Action-kort eller så är det Minion-kort. Du får i din tur som mest spela ut ett av varje i valfri ordning, om du nu har kort av båda typer på handen, och sedan drar du två nya kort från din lek.

Actionkort du spelar ut visas upp och läggs sedan (oftast) i en personlig kasthög, dessförinnan har du helt enkelt följt texten på kortet. Ett Minion-kort (här är väl Minions mest att likna vid hantlangare inom respektive familj) spelas ut på en av de baser som ligger mitt på bordet. I varje parti används lika många olika baser som antalet spelare +1.

Olika baser kan erbjuda olika många poäng till den eller de som har placerat Minions vid dem. En bas (ett högkvarter) kan sägas ha exploderat/intagits etc. och skall ge poäng när alla Minions på platsen tillsammans bidragit med en samlad styrka överstigande ett visst värde. Då kan den som bidragit med flest Minion-poäng få mest poäng, medan tvåan och trean får färre. Ibland ges det dock inga poäng alls för en andra eller tredjeplats och somliga baser ger mer poäng för en andraplats än en förstaplats osv. Ja, här gäller det att vara uppmärksam, saker och ting kan svänga snabbt. Somliga familjer tillåter t.ex. raska förflyttningar av Minions från en bas till en annan, andra kort och familjer låter dig spela ut extra kort där du en gång börjat, eller där det helt saknas trupper! Kort kan tvingas bort från spelområdet, kort kan komma tillbaka, olika kort ökar på eller minskar krafter, hindrar och blockerar…

Ja, Smash Up handlar i stort om att på bästa sätt spela ut Minions-kort för att dominera respektive bas för att få poäng. Skydda dina trupper och sabotera för motståndarna. Först till 15 poäng vinner spelet. Smash Up fungerar utmärkt på två spelare och blir än mer utmanande med fler deltagare. Vilket som föredras? Ja, säg det. Hur många olika familjer, kort och baser kan du få grepp om och hålla koll på?

Jag tycker att betyget blir ett solklart 3,5. Spelet har charm och stor potential, lång livslängd om du gillar spelupplägget, kommer i lagom behändigt format, utan långa regler eller förberedelsetid.

Samtidigt kan jag ogilla att det ibland dyker upp kort vars förmåga måste diskuteras och som då rätt rejält tar död på lite av flytet och själva spelatmosfären. Vad betyder kortet? Kan det spelas? Hur osv. Jag vill kunna spela ut de där effektiva korten som är solklart tydliga och bekanta för alla deltagare och inte de som väcker otydlighet och antyder bristande regler.

Och de där 15 poängen man skulle samla in, skall man sitta med papper och penna och notera dem? Kunde man inte fått med några poängbrickor? 3,5-betyget avrundas nedåt, för mig är dock 2-personers-spelupplevelsen värd mer än så!