Små kloka på djuphavsfiske (Användbart Litet Företag)


Fakta:
Antal spelare: 1-3 barn + en vuxen som läser frågorna om inte barnen kan läsa för varandra
Ålder: 4-7 år
Speltid: ca 15 minuter
Typ av spel: Spänning 9/10, Kunskap 7/10 (va???), Tur 4/10, Skrattfaktor 8/10
Innehåll: Spelplan, 3 spelpjäser, 3 spelbräden, 2 tygpåsar, färgtärning, 109 frågekort ( 3 frågor), en samling brickor med fiskar och andra djur och saker från havets djup, kategorikort, regelhäfte
Konstruktörer: Joel Sevelin, Erik Karlsson, Hans Nilsson

Det här är ett kunskapsspel/frågespel för upp till tre tävlande barn. Enligt uppgift ett spännande barnspel med frågor, stora fiskar, små fiskar och bottennapp. De många frågorna hör hemma i tre olika kategorier. Vi har rött som handlar om Sagor och serier, blå kategori som rör Hav och land (mest ofta något slags djur) samt gult som kan vara precis vad som helst. Som vuxen tycker jag det erbjuds god variation och en lagom svårighetsnivå på frågorna. Givet att spelet är mer än 20 år gammalt kan det såklart finnas någon fråga främst i röd kategori som är obekant för dagens barn, någon karaktär från en bok eller ett TV-program som inte direkt är i ropet idag eller har synts till på länge.

Upplägget är enklast tänkbara. Kasta färgtärningen och flytta din pjäs till motsvarande färgad cirkel närmast dig längs spelplanens slinga och få kategorins fråga. Svara rätt eller fel. Tycker du en specifik fråga är svår erbjuder ganska många av dem dessutom en möjlighet till en ledtråd.

Beroende på om du svarat rätt eller fel drar du fram din belöning ur olika tygpåsar. Den ena är märkt med en fisk, den andra med en trasig stövel. Det behöver väl knappast förklaras vilken som är den rätta för ett korrekt svar?

I det här spelet skall du samla fiskar och ett parti är slut när samtliga deltagare fyllt sitt alldeles egna personliga spelbräde, ett kartongark med 15 hålrum för lika många brickor. Ja, efter högst 15 frågor till var och en har alla spelarna fått de där brickorna och alla tomma platser på brädet har fyllts. Nu gäller det bara att titta på de 15 små brickorna och räkna samman de avbildade fiskarna.

Har du misslyckats med att svara rätt på en fråga och dragit ur stövel-påsen kan din vunna bricka nu istället för en fisk visa kanske just en stövel eller en havssköldpadda, en manet, en sjöhäst etc. Strunt samma egentligen, så länge det inte är en fisk.

För att göra allt mer lurigt avbildar somliga fiskbrickor endast en enda firre, andra brickor två, tre eller kanske fyra fiskar. Därtill kan man få ett bottennapp även i fisk-påsen såtillvida att man kanske har otur och drar fram en stövel eller en sjöhäst även här! På samma sätt kan man också faktiskt svara fel och ändå få dra fram en fisk ur stövelpåsen, även om chansen för bra saker (fiskar) såklart är störst ur fiskpåsen och risken för skräp är störst i stövelpåsen.

Med det sagt fungerar Små kloka-spelet sådär halvbra som bäst. Som kunskapsspel betraktat är det alltså synnerligen orättvist vad gäller poängtilldelningen. Ett rätt svar för en person kan resultera i en bricka med fyra fiskar, där en annan spelare som också svarat rätt bara får en enda fisk på sin. Eller kanske ingen alls. Och så svarar någon fel och drar fram fiskar ur stövelpåsen i alla fall!

Ja, i sanning mycket orättvist och en källa till oönskad skadeglädje, gnäll, ilska och gråt i något parti jag spelar med barnen. Hur kan man förklara för ett barn att någon vinner fyra fiskar på att svara rätt och en annan unge som också är duktig och kan rätt svar belönas med en stövel, något som ju här mest förknippas med ett misslyckande? Den lite oklara, helt slumpartade poängtilldelningen är säkert menad att vara svängig, varierad, ja spännande, men nja, för ett barnspel blir det faktiskt inte helt optimalt.

Somliga spelplansfält är dessutom märkta med en liten prick och signalerar dubbelchans/dubbelfara. Med det menas att ett svar ger spelaren två brickor ur en av påsarna och därmed påverkar poängställningen än mer. Rätt eller fel fyller två brickor bums igen mer av ditt spelbräde och ju fler dubbelchans/dubbelfara-fält du råkar hamna på ju färre frågor får du.

Så, slutbetyget får bli en typisk medeltrea. Frågorna är varierade och bra, lagom kluriga för barn. Spelpjäserna är av trä, spelplanen snygg men nästan onödigt stor, personliga spelbräden samt tygpåsarna med brickor helt okej. Undantaget mina synpunkter på en väl konstig poängfördelning kan man inte klaga på detta, men å andra sidan är väl just poängen med ett kunskapsspel poängen. Vad får man om man svarar rätt? (Kanske en stövel man inte vill ha). Vad innebär ett felaktigt svar? (Kanske en fisk eller två som ger dig segern och där brickan med två fiskar faktiskt kan motsvara två andra rätt besvarade frågor). Ja, det känns lite galet, minst sagt.