Sleuth (Face 2 Face Games)


Fakta:
Antal spelare: 3-7 deltagare
Ålder: 10+ år
Speltid: 30+ min
Innehåll: Regelhäfte, 36 juvelkort, 54 frågekort samt protokollblock
Konstruktör: Sid Sackson

Spelkartongen öppnas och vi tar oss igenom vårt första parti Sleuth med fyra deltagare och blir omedelbart fast! Detta är en ny favorit. Enkla regler och mycket underhållning i en behändigt liten förpackning. Men… huvuddelen av spelet går ut på att själv sitta och klura ut lösningen. En spelare ställer en fråga till någon annan, sedan sitter alla där med blicken ned i sitt egna protokollblock och försöker göra det bästa med den information man just fått.

Sleuth är ett kortspel som bäst beskrivs som en variant på den gamla klassikern Cluedo. Men som sagt, här finns inga tärningar, ingen spelplan, bara två olika sorters kort.

Sleuth går ut på att lista ut vilket kort (av 36 olika) som stoppats undan vid spelets start. Det kan vara ett gult, grönt, blått eller rött kort. Kortet ifråga avbildar antingen opaler, pärlor eller diamanter och det rör sig om en ensam juvel, ett par eller en grupp om tre. Det gäller såklart att använda sitt skarpsinne till att lista ut exakt vad kortet visar. Färg, typ av juvel och antalet måste naturligtvis vara korrekt för seger och du måste självklart vara den som först knäcker gåtan.

Ett juvelkort göms undan, de övriga 35 fördelas exakt jämnt bland deltagarna. Skulle det bli udda kort över vänds de upp på bordet, väl synliga för alla. Därefter är det bara att pricka för vilka kort man själv har och vilka som eventuellt ligger på bordet. Hm, nu gäller det bara att ta reda på vilka andra kort motståndarna sitter på och vilket som saknas…

I en draghög på bordet ligger en bunt frågekort. Det är kort som vart och ett låter en spelare ställa en specifik fråga till valfri motståndare. Man har fyra frågekort på handen tillgängliga hela tiden. Efter ett använt kort drar man ett nytt. Skulle man vara missnöjd med de möjliga frågorna kan man offra ett drag (dvs. ett tillfälle att spela ut ett kort och ställa en fråga) för att få fyra nya fräscha kort som möjligen erbjuder en bättre mix av fasta frågor.

Ett kort kan t.ex. låta dig fråga hur många röda kort med diamanter en viss spelare har, eller gula som avbildar någon form av juveler i par, eller varför inte gröna med opaler? Du kan fråga om kort i valfri färg men som visar enstaka diamanter. Hur många kort har motspelaren som är gula? Blå? Gröna? Röda? Som avbildar diamanter? Opaler? Osv. osv.

Frågar du om en enda egenskap på korten får du som frågar (och alla andra runt bordet som lyssnar) bara veta just antalet. Hur många kort har motspelaren som är gröna/gula/röda/blå? Hur många avbildar diamanter/opaler/pärlor? Hur många kort visar ensamma juveler, par eller grupper om 3?

Okej, så någon sitter med 4 röda kort. Det kan tyckas som meningslös information som inte säger något alls, men vänta bara. I kombination med andra frågor och svar på dessa kan du kanske lista ut exakt vilka kort som spelaren sitter med och pricka av dem på blocket. Så vilket är kortet som saknas?

Spelar du ut ett frågekort som efterlyser två egenskaper, t.ex. färg och mängden juveler (men inte sort), färg och typ av juveler (men inte antal), eller juvelsort och antal (men inte färg) får du som frågar faktiskt se korten och kan bocka av att du sett dem. Motspelarna får bara se antalet kort som skickas över.

Tja, mer än så är det inte, men det räcker bra för en trevlig stund och en spännande tävling om att vara först med att avslöja det saknade kortets rätta identitet. Sleuth är kanske inte det mest händelserika spelet men nog erbjuder det en rejäl utmaning. Man sitter där och klurar, tittar på sina frågekort och funderar på vilken fråga som gör sig bäst till vem? Kan du få fram nyttig information med dessa frågor eller skall du byta ut korten? Vilka frågor ställer motståndarna och framför allt, vilka svar får de?

Var uppmärksam och, detta kan inte nog betonas, tänk till på exakt hur du skall dokumentera vilka kort du ser och vilken information du får under spelets gång på protokollblocket. Att sätta ett kryss fel förstör ju hela spelet och att bara anta att en viss spelare har ett speciellt kort duger inte heller.

Gillar du spel som nämnda Cluedo, Mystery of The Abbey m.fl. där ni får sitta och klura en stund, men möjligen vill åt något mer lättillgängligt, mer snabbspelat, ja då är Sleuth för er.

Utmaningen blir större ju fler som deltar, men å andra sidan ökas speltiden rejält med många deltagare. Med få kort på handen per spelare blir det många frågor som måste ställas av och till alla innan man samlat ihop nödvändig info. 3-7 deltagare rekommenderar tillverkaren. 4-5 spelare är nog det optimala även om jag uppskattat 3-personerspartier också.

Sleuth skulle för allt i världen verkligen kunna anses som ett strategispel men framförallt är det ett kortspel. De fasta frågorna du får fram på dina dragna kort gör ju inte spelet helt fritt från slump och tur. Rätt fråga till rätt person vid rätt tillfälle kan ju faktiskt ge sådan utdelning att någon får ett litet försprång i elimineringen av möjliga kort som det hela kan handla om… Men nog känner jag att inslaget av slump/tur med korten är klart underordnat det logiska tänkandet.

Återigen; korta regler, lätt att komma in i, underhållande att spela, igen och igen och riktigt kul med såväl tre som fler deltagare.