Lords of Waterdeep: Scoundrels of Skullport (Wizards of the Coast)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 spelare
Ålder: Från 12 år
Speltid: ca 60 minuter
Innehåll: 3 spelbräden, regler, spelmatta för grå spelare, grå poängpjäs, 11 agenter, 25 korruptionsmarker, 6 Lords of Waterdeep-kort, 50 Intrigkort, 60 Questkort, 24 byggnader, 9 byggnadskontrollbrickor, 16 karavanbrickor (om det skulle bli ont om träkuber), grå 100 VP-bricka
Konstruktörer: Peter Lee, Chris Dupuis, Rodney Thompson m.fl.

Välkommen tillbaka till Waterdeep. Både staden och omgivningarna visar sig ha så mycket mer att erbjuda än vad du kanske hann uppleva vid ditt förra besök.

Spela Lords of Waterdeep på ett något lite nytt sätt med endera del som finns här i boxen eller lägg till båda för den mest fylliga, omfattande spelupplevelsen. Här kommer två moduler; Undermountain och Skullport.

Undermountain handlar om att besöka grottorna under berget Waterdeep. Nu kan man gästa tre nya platser på ett litet extra spelbräde, sända ut sina agenter för att söka nya resurser i kampen om makten, segern...

Under berget hittar du Entry Well, Hall of Mirrors och The Grim Statue som förstås ger dig nya kort och träkuber att spela med. Därtill finns 12 helt nya brickor, avancerade byggnader, att blanda med de från grundlådan, för ett mer varierat spel, fast alla byggnader kommer ju troligen inte i spel i varje parti.

Till Undermountain hör också 25 nya Intrigue-kort, 30 nya Quest-kort och 3 nya Lord of Waterdeep-kort. Undermountain fokuserar på nya uppdrag (Quests) som kräver mycket men som också kan ge stora belöningar.

Skullport, modul nummer två, adderar lika många nya spelbräden, två stycken till ett spelparti. Nu krävs det lite mer utrymme således. Det ena brädet omfattar förstås Skullport, traktens skumma hamnområde med tre platser att besöka om man har modet. Hall of the Voice, Slaverís Market samt Skull Island.

Här finns goda möjligheter att komma över en massa värdefulla saker, många till synes enkla vägar till snabb rikedom. Tyvärr innebär vistelse här också en överhängande risk för att man blir korrumperad, förhäxad av makt och rikedom, och det är ju inte så bra, nej. Små blå dödskallar i trä är en ny resurs, Korruptionsmarker. Tyvärr ger de i spelets slut minuspoäng. Javisst, när belöningen är särdeles god följer också ofta en eller två sådana små spelkomponenter med. Utmaningen ligger i att inte samla på sig för många, att hitta en balans mellan rejäla intäkter och problematiska dödskallar...

Spelbräde nummer två för Skullport är ett poängbräde för spelets 25 korruptionspjäser. Med undantag för brädets första fält (märkt -1) som vid spelstart innehåller endast en sådan dödskalle, innehåller övriga fält (märkta -2, -3, -4 osv. upp till och med -9) tre dödskallar vardera.

Dödskallar du vinner (eller bestraffas med) plockas från detta brädes fält i ordning (först -1, sedan -2 osv.) och man tömmer såklart ett fält fullständigt innan man går vidare till nästa. Skulle korruptionsmarkerna återlämnas sker det givetvis i motsatt ordning, från de högsta minuspoängerna till de lägre...

När spelet är slut ser man efter vilket helt tomt fält som är värt flest negativa poäng. Den siffran skall sedan multipliceras med antalet dödskallar en spelare äger och förstås räknas bort från totalsumman man samlat ihop. Tömmer spelarna tillsammans brädet helt på samtliga 25 dödskallar är det -9-fältet som gäller. Varje dödskalle genererar -9 minuspoäng till spelaren ifråga. Aj då.

Skullports dödskallar tillför en tuff utmaning, en festlig spelmekanik. Väldigt många spelplansfält, byggnader och spelkort i den här modulen innebär oftast att du får en dödskalle. Sen kan åter andra byggnader och spelkort låta dig återlämna en korruptionsmarker eller två, men de är givetvis inte alls lika vanliga. Nej, några minuspoäng blir det säkerligen till någon... Undvik att samla dem själv!

Utöver ovanstående får du ytterligare 25 Intrigue-kort, 30 Quest-kort, 3 Lords of Waterdeep samt 12 Byggnadsbrickor knutna till Skullport-modulen. Wow. Läckert.

Som om det inte vore nog medföljer fler spelpjäser och annat material för att kunna utöka spelarantalet till sex deltagare.

Scoundrels of Skullport är en riktigt läcker expansion till härliga Lords of Waterdeep. Innehållet håller god kvalitet och är snyggt illustrerat. Spelet håller väl generellt en medelnivå vad gäller svårighetsgraden, och jag tycker inte spelet blir krångligare med endera eller båda modulerna tillsammans med i aktivt spel. Det är kanske det som i mitt tycke snuvar expansionen på absoluta toppbetyget. Modulen Undermountain är den svagare delen här, och jag hade nog hellre velat ha något lite mer avancerat, något som gjort Lords of Waterdeep ännu lite tyngre, än mer utmanande. Men inte finns här något dåligt, nej detta är ett givet köp om du har grundboxen!