Skitsnack (Alga)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 spelare
Ålder: 12+ år
Innehåll: Spelplan, spinnerplatta med pil, 196 kort, regler.
Konstruktör: Richard Knight

Turas om att spela ut varsitt kort med ett enda ord. Försök skapa en enda lång mening, en mening som känns vettig, trovärdig, som fungerar. Så snart någon spelar ut ett ord som inte passar in, som får meningen att låta konstig, obegriplig, är det säkert Skitsnack!

Någon deltagare utmanar den spelare som spelat det senaste kortet/ordet och ber denne förklara sig och meningen. Hur tänkte hen här? Sätt lite kött på benen till den där meningen, förklara ordet som ”felar”.

Vid en dylik utmaning är det fullt tillåtet att lägga till extra ord till de som redan utgör meningen, men då endast i slutet. Orden på korten får böjas och det går att interpunktera meningen, sätta in tänkta komman, kolon, tankstreck och parenteser (dock ej punkt, frågetecken eller utropstecken).

Ordningsföljden på orden i meningen får såklart inte heller ändras eller nya ord läggas till mellan de befintliga.

Skulle den utmanade misslyckas med att förklara varför det där senaste ordet verkligen passar in får denne ta upp samtliga kort på bordet. Skulle spelaren lyckas, dvs. ge en rimlig förklaring som de flesta deltagarna köper är det istället den som utmanade som ”förlorar” och måste fylla på sin hand med korten från bordet. Sen får ni börja på en ny mening.

Alla spelare startar spelet med 10 ordkort på handen, sen vinner den som först lyckats göra sig av med korten.

Den enda lilla twisten är att varje spelare först i sin tur måste snurra en pil och följa anvisningarna. Oftast handlar det om att spela ut ett nytt kort och addera det till meningen, men här finns även andra utfall som förändrar spelets simpla grundregler något:

• Ge ett kort till någon annan.
• Byt två kort och spela ut.
• Dra ett kort och spela ut.
• Stick in ett kort (stoppa in ditt kort mellan de befintliga, ändra inte ordningen).
• Spela ut ett kort mörkt. Den här är lite lurig, du spelar ditt kort sist i pågående mening uppochned. Ingen ser om ditt kort passar in eller inte. Blir du inte utmanad är det såklart nästa spelare som blir ”ansvarig för ditt kort”. När dennes kort lagts till sist vänds ditt mörka och passar det då inte in är det den senaste aktiva spelaren som får stå till svars.
• Utmana och spela ut. Du får utmana den som spelat just före dig, utan påföljd för dig själv. Antingen så åker den andra spelaren dit eller så fortsätter du bara...
• Skitsnack! Det här utfallet på en snurrning innebär att du lägger valfritt ordkort på valfri ledig plats längre fram i ledet, som ett kommande kort. Ditt kort kan inte utmanas och när luckan mellan korten fyllts igen är det den som lägger det anslutande kortet som också får stå som ansvarig för att även ditt passar in...

Jaha, men det här kan kanske vara skoj i rätt sällskap, om alla är beredda på att det inte krävs så värst många spelade ordkort innan en mening blir rätt obegriplig. Visst sitter alla med troligen flera kort på hand att välja bland men det är ju inte nödvändigtvis så att de behöver passa in för det...

Men KATT-MÅSTE-DRICKA-UNDER-BISKOP, är det en mening som man skulle godkänna? Jo, det funkar kanske, men nästa kort som spelats ut är visst MJUK, STATSMINISTER eller HÄCK.... Där blir det väl garanterat en utmaning? Eller kan man ändå tänka sig att MJUK fungerar?

Spelet Skitsnack kommer med rätt usla komponenter. Precis allt är fult, plastinsatsen, spelplanen, snurrpilens bräde likaså. Spelkorten är få. Allt fungerar men inte är detta så värst inbjudande, nej.