Sindbad (Flying Turtle Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: 10-99 år
Speltid: 75 minuter
Innehåll: Spelplan, 4 monsterpjäser, 4 piratpjäser, 5 fartyg, sedlar, tärning, 90 kort, mängder med små plasttackor i 4 olika färger, regler
Konstruktörer: E. Duchatel, J.P. Postel, J.H. Vanaise

Kasta tärning och flytta, kasta tärning och flytta. Hur många tusentals spel bygger inte på denna simpla mekanik? I all enkelhet är detta ett rätt trevligt spel, i Sindbad erbjuds mycket känsla och atmosfär. Det känns onekligen som att man är en kombinerad äventyrare och handelsman på de sju haven, någon som reser land och rike runt och letar skatter och bekämpar monster och pirater och strävar efter en stor förmögenhet i diamanter, pärlor, elfenben…

Spelplanen visar hav och land, städer, öar och några hemliga tillhåll där det möjligen skulle kunna finnas skatter. Mellan alla dessa platser går en streckad linje längs vilken respektive spelare nu skall flytta sitt fartyg. På några ställen kan du ta en genväg/omväg men som helhet går alltid resan moturs i pilarnas riktning i varv på varv på varv.

Du startar i staden Basra, och du vinner i samma stad om du har fått ihop en miljon miskaler (spelets valuta). (För en kortare speltid sätt upp ett annat belopp.) Du inleder spelet med blygsamma 10.000:-.

Kasta tärningen och flytta framåt. Besök De Okända Öarna och De Kända Landen, stanna till i städerna Nhill, Ayr, Souan och Bur. Plocka upp ett grönt kort och följ instruktionerna om du gästar de gröna Okända Öarna, ta ett gult kort om du befinner dig i De Kända Landen.

Korten kan nu erbjuda en mängd olika möjligheter, ja det är en sådan variation på möjliga händelser att det är fem sidor förklaringar med bilder i ett 14-sidors regelhäfte. Lyckligtvis lär man sig rätt snabbt vad alla symbolerna betyder.

Du kan hitta diamanter, bärnsten, elfenben, pärlor och/eller miskaler, du kan få kasta tärning igen, en juvelsort kan magiskt förvandlas till en annan, du kan få resa ifatt en annan spelare eller kanske gästa Tjuvarnas eller Piraternas Grotta (som du annars aldrig kan flytta till via vanliga resor).

Du kan få sälja av föremål till olika priser, du kan tvingas lämna ifrån dig föremål och du kan få slå tärning och sätta ditt liv på spel. Slå fram fel siffra och förlora allt och få börja om spelet eller överlev och kanske vinn stora skatter.

De flesta av korten du drar sparar du framför dig, de är senare i spelet giltiga istället för tärningskast. Olika kort har olika siffermärkningar. Känner du att det är synnerligen viktigt att landa på eller undvika ett visst spelplansfält skall du såklart inte kasta tärningen. Lämna istället ifrån dig ett kort och gå exakt angivet antal steg!

I vissa lägen där du kanske måste slåss mot monster, pirater eller sätta livet på spel på annat sätt är det likaså vanskligt att låta tärningen rulla. Oddsen för seger/överlevnad är kanske inte så stora. Offra kanske två kort, eller tre istället…

Ja, som du förstår är Sindbad ett spel som lämnar väldigt mycket åt slumpen. Det är tärningskast hela tiden och därtill slumpvis dragna spelkort. Lika snabbt som du hittat en diamant eller två, lika snabbt går det att förlora allt. Res så ofta du kan in till Basra för att ”säkra” din intjänade förmögenhet, annars riskerar du att förlora den!

Investera dina pengar i bärnsten, elfenben eller något annat där det är billigt, sälj det dyrt på annat håll. Besegrar du ett monster någonstans på De Okända Öarna kan du få en värdefull trofé. Ja, hur du bygger upp din förmögenhet är upp till dig, se bara till att göra det!

Sindbad kommer med en mängd kort, sedlar och framförallt små plastskulpturer i form av olikfärgade ”guldtackor” i ett par storlekar, somliga representerar diamanter, andra pärlor, bärnsten eller elfenben. Maffigt när allt är framtaget, men de där små tackorna är svåra att få grepp om. Det är nästan så att man hellre vill hålla koll på förmögenheten med penna och papper istället…

Att spela i en timma eller mer, att sitta där med 990.000 i tillgångar och vara nära segern och sedan förlora allt till ett misslyckat tärningskast, ja sådant är inget vidare. Det är väl den stora svagheten med ett spel som det här, men ändå, i sin kasta och flytta-slumpspels-genre håller gamla Sindbad god klass. Ett givet medelbetyg. Ah, pirater, monster, gömda skatter, enorma förmögenheter, fiender och livsfara. Det här är ett spel man blir glad av – om man inte förlorar!