Shanghai (Ravensburger)


Fakta:
Antal spelare: 3-6
Ålder: 12-99 år
Innehåll: 1 spelplan med rörlig snurrskiva, 6 spelpjäser, 1 djonk, 1 tidssten, 1 figurpjäs, 16 händelsekort, 64 målkort, 100 sedlar samt regelhäfte
Konstruktör: Sid Sackson

Målet är att hitta en försvunnen djonk, fullastad med skatter. Rent fysiskt placeras den på några av spelplanens sista rutor och den kommer under spelets gång att förflytta sig några rutor framåt och/eller bakåt, dvs. komma närmre eller allt längre bort från spelarnas pjäser. Den som först finner djonken (hamnar på motsvarande ruta eller närmast bortom) vinner spelet.

För att få flytta din pjäs framåt på spelplanen behöver du poäng. Här utgörs poängen av ledtrådar till var djonken finns, information helt enkelt. Ju fler tips du får desto lättare borde det bli att nå målet, dvs. du får fler ”poäng” och krymper avståndet till djonken. Så nu gäller det bara att fråga ut rätt personer i Shanghai. Vem kan veta något och hur mycket är deras information värd? (Återigen, ju betydelsefullare ledtråd desto fler steg får du flytta framåt). Det finns 13 relevanta butiker i Shanghais hamnområde där olika personer kan ha saker att förtälja. I varje spelomgång kan man söka ledtrådar i en av fyra tillåtna butiker. Exakt till vilken av dessa man går till avgörs i en auktion, där den spelare som bjuder högst (betalar mest) bestämmer, helt enkelt.

Med en snurrskiva på spelplanen kan man sedan i varje omgång vrida fram de fyra nästa möjliga butikerna man skulle kunna gå till för att söka nästa ledtråd. Det blir således en ny auktion, ny budgivning och vinnaren bestämmer igen osv. Så här gäller det att både ha gott om pengar och förmåga att veta när det är bäst läge att bjuda högt. Varför då delta i auktionen överhuvudtaget? Jo, varje spelare förfogar vid start över ett visst antal kort. Väl blandade representerar de en eller flera av de 13 olika butikerna i vilka spelarna kan finna tips om djonken. På korten står såklart olika poäng, dvs. värdet på informationen i just den butiken, så där du kan samla flest poäng, det är ju förstås dit du vill gå. Förlorar du en budgivning går sökandet kanske vidare till en affär till vilken du saknar kort och det är motspelarna som får poäng men inte du.

Men det hela är klurigare än så. Värdet på informationen i varje butik varierar över dagen. I somliga butiker är tipsen värda mer på dagen än på kvällen, på andra ställen värda mer på natten än förmiddagen, vid lunch eller till middagen. Här finns en markeringspjäs som håller reda på dygnets 5 olika faser. Försök besöka rätt butik vid rätt tidpunkt, det kräver både timing och vunna auktioner. Det är högt tempo i spelet och att vara feg vid auktionerna kommer troligen inte att löna sig. Kanske kommer möjligheten att besöka samma butik senare inte tillbaka mer i spelet. Det som är spelets stora charm är förstås den annorlunda spelmekaniken, med olika poängvärden i olika butiker vid olika tillfällen, samt kampen om att få bestämma vem som skall utfrågas härnäst. Både bra och dåliga är de kort man drar i slutet av varje drag. Man kan alltid välja själv huruvida man osett skall behålla kortet själv eller ge bort det till en annan spelare men här kan man få både stora fördelar eller hemska nackdelar som gör spelet kanske väl mycket slumpbaserat trots allt planerande man gör tidigare. Sammanfattningsvis överraskande annorlunda och värt ett solklart medelbetyg med anstrykning åt det något starkare hållet.