Serenissima (Eurogames/Descartes)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 12+ år
Svårighetsgrad: 3/7
Innehåll: Spelbräde, 28 fartyg, 112 flaggor med stänger, 28 ställ, 20 befästningar, 105 varor, 176 sjömän, 101 mynt, omgångsmarkör, tärning, 4 turordningspjäser, 4 lathundar, regler.
Konstruktör: Dominique Ehrhard.

Spelarna är sjöfarare på Medelhavet och spelar som venetianare, genuesare, spanjorer eller turkar. Ni reser runt på havet, fraktar olika varor till olika städer längs kusterna. Man skaffar fler skepp och/eller bygger befästningar för att försvara olika hamnar. Somliga hamnar vill man såklart ta kontroll över, samtidigt som man förstås också vill sälja sina varor och tjäna en massa pengar.

Efter åtta, tio eller tolv spelrundor (för 4, 3 respektive 2 deltagare) vinner den spelare som fått ihop flest poäng. Poäng kan man sedan samla på olika sätt; kontrollera hela städer, kontrollera hamnar, ha mycket pengar. Sen gäller det också att se till att somliga varulager är fulla om det sedan skall utdelas poäng för vissa städer/hamnar...

Spelets fartyg har fem platser för en valfri mix av sjömän och last och det är antalet sjömän ombord som ger skeppet dess antal förflyttningssteg. Samtidigt vill du såklart frakta så mycket ombord som möjligt för alla hamnar tar inte emot alla varor, så först till kvarn!

Rekrytera således även fler sjömän om det behövs. Köp och sälj spelets sju olika varor (ädelstenar, guld, kryddor, vin, textiler, järn och trä). Priserna kan variera mellan olika hamnar och ibland även sättas på valfri nivå av spelarna själva (inom vissa värden) beroende på vem som kontrollerar hamnen och om spelaren eventuellt har monopol på varan ifråga.

När man flyttar över havet och kommer ifatt någon annan kan det behövas tillstånd för att vandra vidare genom den upptagna rutan. Tvingas man stanna kan man i nästa runda välja att attackera ett fiendeskepp. Kampen sker med tärningskast där båda sidor kan förlora sjömän, sina skepp och sin last. Fartyg kan också medvetet sänkas eller tas över av sjöslagets segrare. Det är också okej att anfalla hamnar men där kan befästningar utgöra ett extra försvar.

Att bygga befästningar och/eller nya skepp kräver såklart resurser i form av järn och trä och pengar, och såklart allt detta samt spelarnärvaro i aktuell hamn!

Spelet börjar med att varje deltagare har två fartyg, tio sjömän samt 2000 dukater var till sitt förfogande (och en rejäl bunt flaggor att märka sina fartyg och befästningar med) och sen spelar man sig igenom sex olika faser i omgång efter omgång.

1. Markera aktuell spelomgång och bestäm spelordning. Detta sker genom budgivning. Den som spenderar mest pengar är först med att välja vilken spelposition man vill ha.
2. Här ligger merparten av ett parti Serenissima. Spelarna kan i princip göra allt som man vill och anser sig ha råd med...
• Köp varor i en hamn där man har ett fartyg. Det är endast en specifik vara till försäljning i varje hamn. Flera spelare i samma hamn kan också välja att göra affärer med varandra.
• Köp dig ett extra fartyg i en hamn. Se till att där finns trä och järn och betala därtill 500 dukater.
• Låt uppföra en befästning för att stärka hamnens försvar. Betala 500 dukater och se till att där finns guld och trä tillgängligt.
• Hyr besättning, dvs. skaffa dig fler sjömän. Det sker i en hamn du själv kontrollerar och man får skaffa lika många extra pjäser som det finns handelspjäser på platsen. Tillgången på sjömän är alltså direkt kopplad till rådande handelsaktivitet. Varje besättningsman kostar 100 dukater.
• Flytta runt sjömän och handelsvaror i en hamn/närliggande sjöruta. Varje fartyg måste ha minst en besättningsman ombord såklart.
3. Frivillig förflyttning av fartygen. De går max så många spelplansfält som där finns sjömän ombord. Här kan man nu tillåta passage eller blockera densamma.
4. Strid. Antingen en kamp mellan två spelare/fartyg på samma Medelhavsruta eller en attack riktad mot en hamn. Kasta lite tärning och ta i beaktande mängden sjömän och ev. befästningar...
5. Efter strider mot en hamn, justera ev. kontrollflaggor för relevant ”härskare”, flytta runt sjömän etc.
6. Sälj varor i en hamn där ditt skepp ligger och där hamnen inte redan har aktuell vara.

Här finns några regler till att bekanta sig med. Det finns bonusar att hämta ut, det handlar om kontrollen över hamnar och städer, det är olika priser och regler för varuhandel på olika håll etc. men det mesta är relativt simpelt och tydligt.

Det är viss slump i attackerna (om man väljer att strida) men i övrigt finns här inte mycket till slumpinslag eller någon dold information. Serenissima är kort sagt ett helt okej, medelmåttigt handelsspel, varken mer eller mindre. Spelplanen är ganska stor och tja, där finns i halvdan belysning en stor risk att man förväxlar röda prickar med de bruna...

Allra värst och sämst är kanske det omfattande ”pillet”. Det är små plastbitar att lasta på och av fartygen, små runda blå plastpjäser för sjömän som hoppar på och av samma skepp. Och så finns här en faslig mängd klistermärken i form av flaggor, vimplar, som skall (en gång när spelet öppnas) vikas och fästas runt lika många små tunna plastflaggstänger. Dessa flaggstänger sätts på båtarna och/eller vid befästningarna.

Alla plastdelarna är små, flaggorna och dess fästen ömtåliga. Och efter en tid släpper klistret och de där flaggorna fungerar sådär... Ja, komponenterna kunde ha haft en bättre kvalitetsnivå, varit mer rejäla. Ja, hela spelet Serenissima kunde förresten ha erbjudit något mer för extra krydda. Som det nu är blev detta en högst medelmåttig spelupplevelse, knappt det förresten. Allt funkar som det skall men jag hade velat ha något mer och ännu bättre. En lite blek medeltrea blir betyget. Jag känner inget behov av att plocka fram detta igen...