Senji (Asmodee)


Fakta:
Antal spelare: 3-6 spelare
Ålder: 12+ år
Speltid: 90 minuter
Innehåll: 36 fästningar, 18 samurajer med tillhörande kort, 6 poängmarkörer, 6 hjälpkort, 72 militärtrupper, 54 orderbrickor, 96 hanafudakort, 72 diplomatikort, 9 tärningar, timglas, spelplan, regler.
Konstruktörer: Serge Laget & Bruno Cathala

Spelarna är länsherrar i det forna Japan som slåss om titeln som shogun. Man måste behärska diplomati, idka handel och vara oförsonlig på slagfältet. Den som först drar ihop 60 ärorika poäng vinner och det kan såklart kräva en stor mängd spelade omgångar.

Kampen kommer att stå på ett spelbräde föreställande Japan indelat i 18 provinser. Här startar spelarna med några fästningar, militära trupper och en samling spelkort.

Vare spelrunda inleds med en titt på rådande poängställning. Den deltagare som för stunden samlat mest ära får besök av kejsaren och en stor fördel för resten av rundan. Det kommer att spelas en vinter-, vår-, sommar- och höstfas och vad gäller händelser under sommaren och hösten är det spelaren med kejsarens förmån som kommer att bestämma ordningen på det som skall ske.

Det kan såklart bli förödande för den som blir utsedd till att agera sist...

Samma spelare som får bestämma så mycket annat håller också reda på det 4-minuters timglaset. Ja, vinterfasen innebär 4 minuters förhandlingar spelarna emellan. Lova och erbjud så mycket du vill. Muntliga löften behöver du såklart inte hålla, men blir någon annan kejsarens favorit senare kan du räkna med ditt straff om du är för elak och opålitlig. Under de här 4 minuterna försöker du komma över den bästa mixen av familjekort, militärkort och handelskort.

När vårfasen dyker upp skall varje spelare placera små orderbrickor i de provinser man kontrollerar. Dessa brickor finns i tre olika typer rörande produktion, rekrytering och förflyttning.

Du väljer dem naturligtvis utifrån vad du helst vill göra; få fler kort, få mer militär styrka eller flytta runt dina trupper till och från olika provinser. (Förflyttning kan se på land eller till sjöss). Självklart droppar ni era brickor nedvända när ni gör era planer så att ingen vet vem som planerar exakt vad, om någon satsar på att ta kort eller gör sig redo för strid...

Så kommer sommaren och med den är det dags att vända brickorna och verkställa respektive effekt. Här bestämmer nu spelaren med kejsarens förmån helt vilken provins som skall aktiveras först, och som tvåa osv.

Kejsarens förmån är en kraftfull ynnest. Reglerna varnar specifikt för att låta en och samma spelare få ha den flera omgångar i rad. Det kan bli svårt att jaga ifatt den som dragit ifrån poängmässigt.

Flyttar någon spelare in trupper i en provins som kontrolleras av någon annan blir det krig. Attackstyrka ställs mot försvarsstyrka där varje militär enhet och ev. deltagande samuraj bidrar. Därtill slås det tärning och spelas nedvända kort innan en vinnare skall utses.

Det sägs att i krig finns inga vinnare och det är sant så till vida att båda parter garanterat kommer att förlora trupper, men vinnaren kommer aldrig att kunna förlora en samuraj och belönas dessutom med en massa poäng (ära). Dessutom tar man ju över kontrollen över provinsen!

När hösten sedan rullar in kan mer saker hända och än en gång är det kejsarens favorit som bestämmer spelordningen!

Varje spelare gör så mycket denna kan oh vill välja från ett smörgåsbord fyllt med olika aktiviteter och handlingar.

Byt handelskort. Lämna tillbaka diplomatikort (familje-, militär- och/eller handelskort) du i förhandlingar fått av andra spelare i utbyte mot poäng. Använd dina hanafuda-kort (samla dessa i olika serier) för att få poäng och/eller rekrytera en samuraj. Avslöja kort för att få tillfälliga poäng. Ta tillbaka tidigare avslöjade kort och förlora poäng (ära). Spendera ära för att hyra legosoldater.

Ja, trupper förflyttas över Japan, fästningar reses, andra faller. Arméer växer i storlek, omfattar kanske både samurajer och legosoldater, går ut i krig och decimeras. Spelarna samlar ära och kan förlora den likaså, ja poängen kan både öka och minska. Spelarna kan ta livet av familjemedlemmar, ta somliga andra som gisslan.

Tja, dags att förhandla, lova stort och kanske hålla tunt. Här är raska kortbyten fram och tillbaka en stor del av spelet, liksom det där med kejsarens förmån förstås. Se till att den hamnar hos olika spelare varje runda! Se också till att alltid spela med sex deltagare, andra antal kräver faktiskt specialregler och hela paketet med förhandlingar blir såklart mycket mer begränsat med färre motparter...

Å andra sidan blir ju detta ett rätt långdraget spel med många personer, som kanske får göra många drag och dessutom behöver klura på dem ett tag. Att inte vara inblandad i strid är på samma sätt väntetid. Och sen samtidigt, så många planer, och så kommer slumptärningar in i striderna... inte alltid kul, nej.

Senji är snyggt och rätt spännande, men ärligt talat, hur ofta hittar man fem kamrater som kan spendera ett par timmar på ett sällskapsspel? Och dessutom borde göra det flera gånger, för först då kommer man med tiden att kunna lära sig vilka kort och drag som är mest effektiva, vad som är viktigast osv. Senji är således inte för alla, och egentligen inte för mig, inte mer...