Seenot im rettungsboot (Argentum Verlag)


Fakta:
Antal spelare: 3-6 spelare
Ålder: Från 12 år
Speltid: 90 min (inte en chans…)
Innehåll: Spelplan, 18 kaptenskort, 42 färgkort, 7 livbåtar, 30 sjömän, 12 officerare, 15 läckor, en startspelare-pjäs samt regelhäfte
Konstruktör: Ronald Wettering

Fartyget sjunker, rädda sig den som kan!

Spelarna gör sitt bästa för att föra sina respektive pjäser från olycksplatsen till säkerheten på någon av de närliggande öarna. Det rör sig om två officerare och en handfull sjömän för varje speldeltagare. Lyckligtvis finns det en livbåt mer än antalet spelare tillgänglig så det verkar kanske inte så svårt att lyckas med uppdraget, men situationen är ändå långt ifrån lugn och kontrollerad. Alla livbåtarna tar nämligen in vatten!

En liten läcka är kanske inte hela världen men i takt med att mer vatten strömmar in blir det såklart allt mindre plats för några passagerare. Vill det sig riktigt illa sjunker förstås båten med man och allt på vägen till räddningen.

Spelet löper över att antal omgångar i vilka en hel del tuffa beslut skall tas av spelarna. Vilken båt skall få en läcka? Vilken båt skall röra sig framåt? Ja, vems pjäs måste lämna båten för att rädda de övriga? Vilken båt skall man låta gå till botten?

Alla vill förstås vara den som vinner spelet genom att ha fått mest poäng för sina räddade sjömän. Här måste man spela smart och tufft och hänsynslöst kunna offra folk (nåja, träpjäser) till höger och vänster.

Alla spelare har 3 kaptenskort var på handen och dessutom ett kort för respektive båt som deltar i spelet. Vid varje beslutssituation tittar spelarna på sina kort och väljer varsitt att samtidigt visa upp för de andra. Den färg som visas på flest valda kort avgör vems båt som påverkas eller vems pjäser som drabbas i respektive situation. Skulle det någon gång vara lika i en omröstning får den som inleder respektive spelrunda fälla avgörandet. Om nu inte någon har valt att spela ut ett av sina få men riktigt nyttiga kaptenskort.

Ett utspelat kaptenskort ger spelaren ifråga direkt veto i röstningen och kan efter eget tycke fatta ett beslut helt oberoende av vad andras kort visar. Spela dock ut ett kaptenskort med viss försiktighet. Ett använt kort får ej nyttjas mer och skulle två eller fler spelare spela kaptenskort i samma röstningsomgång tar de ut varandra, blir värdelösa och situationen löses på vanligt sätt. Kaptenskorten utgår dock ändå ur spelet. Det är bara dina olikfärgade kort som alltid tas tillbaka och kan nyttjas igen och igen var gång det skall röstas…..

Ja, det handlar alltså om att bestämma vilken båt som skall få en läcka i varje omgång. Finns det vid någon tidpunkt fler läckor i en livbåt än antalet passagerare anses båten genast ha sjunkit med sjömännen ombord. Illa! Lyckligtvis sprider du ut dina sjömän på de olika livbåtarna för inte vill du väl lägga alla äggen i samma korg så att säga, eller?

Pjäserna kommer med största sannolikhet att flytta sig mellan båtarna. Du får en gång per spelrunda möjligheten att flytta en egen pjäs ur en båt för att låta denne pröva lyckan i en annan livbåt. I tur och ordning i medsols spelordning lyfter man helt enkelt bort en pjäs ur en båt. Man får dock inte plocka sin pjäs ur en båt från vilken någon annan spelare redan lyft bort en pjäs, så vill det sig illa kan du kanske inte flytta dina sjömän alls.

När de borttagna pjäserna sedan skall hoppa ned i sina nya livbåtar ställs de tillbaka i omvänd ordning så att den som lyft bort sin pjäs sist är först med att ställa tillbaka densamma. Vid återställandet får flera pjäser hamna i samma nya båt, däremot är det helt förbjudet att gå tillbaka till den varifrån man just kommit. Ja, kanske finns det nu ingen ledig plats för din sjöman i någon båt och då är det bara tack och adjö till den lilla sjömannen…

I spelet finns ytterligare några saker att hålla reda på och ta ställning till. Olika öar man kan landstiga på ger olika poäng för räddade pjäser och dessutom olika poäng om det är en vanlig sjöman eller en officer som når räddningen. Så var du ställer upp din båt inför spelstarten spelar roll. När det kommer till att rösta bort folk från en båt är det också så att officerar-pjäser i båten anses ha två röster i beslutsprocessen, en enkel sjöman bara en, så här finns grupptrycket med i bilden. Ju fler likfärgade pjäser som sitter tillsammans desto starkare blir de. Fast å andra sidan kommer motspelarna givetvis att göra allt de kan för att inte låta just en sådan båt komma framåt alls…

Seenot im rettungsboot (motsvarande ungefär ”livbåt i nöd” eller utbytt mot Lifeboats i engelsk utgåva) är ett rätt underhållande spel där det verkligen går att hela tiden bilda nya allianser med motspelare för att försämra situationen för någon annan. Här bjuds på enkla och tydliga regler. Pjäser, material och illustrationer är av bra kvalitet i fina färger. Frågan är bara hur många partier man kan spela med samma deltagare innan man tröttnar på det trots allt rätt enkla och repetitiva upplägget? En efter första partiet rätt stark trea/svag fyra i betyg närmar sig efter ett antal spelade partier det kanske mer rätta betyget en ordinär medeltrea för helheten. Det är ett synnerligen rakt och elakt spel och speltiden är i verkligheten betydligt kortare (typ 30-45min) än de 90 minuter som anges för ett parti på spelkartongen från tyska Argentum Verlag. (Spelet har engelska regler).