Scotland Yard (Ravensburger)


Fakta:
Antal spelare: 3-6
Ålder: Från 10 år
Speltid: 45 min
Innehåll: Spelplan, 125 biljetter (54 taxi, 43 buss, 23 tunnelbana, 5 svarta), 2 stycken 2x-brickor, 18 startkort, 1 loggbok, 6 spelpjäser, regler

Spelplanen är en karta över London och spelet en kamp där en ensam deltagare ställs mot de övriga. Den ensamme spelaren är skurken Mr X som försöker att fly undan lagens långa arm, resten utgör representanter för Scotland Yard som naturligtvis tillsammans försöker fånga Mr X.

Londonkartan har en väldig massa vägar sammanbundna i 199 knutpunkter i form av stationer för taxibilar, bussar och/eller tunnelbanetåg. Det är dessa färdmedel som står till buds och alla spelare försöker nyttja sina tillgängliga biljetter på bästa sätt för att ta sig dit man vill.

Mr X har från start tillgång till 4 taxibiljetter, 3 bussbiljetter, 3 tunnelbanebiljetter samt lika många svarta biljetter som antalet spelare. Dessa olika biljetter möjliggör alla en resa för en spelpjäs mellan två intilliggande knutpunkter med respektive färdmedel. Svarta biljetter gäller för valfritt transportmedel.

Detektiverna från Scotland Yard har alla, var och en, tillgång till 10 taxibiljetter, 8 bussbiljetter samt två resor med tunnelbana.

Ja, Mr X inleder spelet med en resa enligt valfritt tillåtet resesätt och betalar för resan med en av sina biljetter, sedan gör alla andra spelare varsin förflyttning i tur och ordning på motsvarande sätt och därefter inleds omgång två.

Ett parti varar över 22 omgångar och Mr X förflyttning noteras på ett protokollark i loggboken, inte med en pjäs på spelplanen. Var Mr X vistas är ju okänt för förföljarna så Mr X-spelaren noterar bara numret på stationen i sitt block och täcker över första draget i sin loggbok med en lämplig biljett. På så sätt ser de andra spelarna bara vilket färdmedel som skurken använt, inte exakt var denne är!

Nu gäller det alltså för Scotland Yards spanare att försöka finna Mr X. Genom att noga studera spelplanens olika färdvägar med de olika transportsätten och Mr X olika förbrukade biljetter går det kanske att lista ut var han nyss befunnit sig? Och sen är det frågan om vart han är på väg…

Som en liten hjälp för detektiverna måste Mr X visa sig och därmed avslöja exakt var han står efter hans tredje, åttonde, trettonde och artonde förflyttningsdrag. Då går det kanske att omringa honom och knyta åt säcken?

Eller kommer han att smita? Jo, troligen, för det är nämligen så att de biljetter som detektiverna använder ges till Mr X för fortsatt resande! Visst låter det lite galet?! Poliserna får inte resa obegränsat i sin jakt på en brottsling.

Mr X har också tillgång till två stycken 2x-brickor som möjliggör dubbeldrag, ja Mr X kan få använda två biljetter på en gång och således komma två stationer bort om det skulle behövas. Kombinerat med de svarta biljetterna kan det bli svårt för förföljarna att hinna fånga honom. Som om detta inte vore nog får Mr X, och endast han av någon outgrundlig anledning, resa med båt längs floden Themsen…

I och med att spelarna som sköter detektiverna pratar sinsemellan för att lägga upp sin planerade jakt känns det nästan givet att spelet är i Mr X favör. Kan han hålla sig undan i 22 drag vinner han spelet. Detsamma sker såklart om detektiverna har gjort slut på sina biljetter och inte kan flytta vidare från där de står…

Scotland Yards anställda vinner kollektivt om de lyckas flytta en detektiv till den station där Mr X just nu står. Det är inte helt enkelt.

Spelet anges vara från 3 spelare, men funkar såklart lika bra på två. En sköter Mr X och den andra en 2-3-4 förföljare som jagar efter. Då gäller det bara för den som sköter detektiverna att hålla ordning på respektive spelpjäs lager av biljetter.

År 1983 vann detta spel utmärkelsen Årets Spel i Tyskland. Själv tycker jag att spelet är högst måttligt underhållande. Biljetterna tenderar att ta slut fort som attan och om Mr efter tredje draget visar sig på motsatt sida spelplanen från där detektiverna nu befinner sig är det snudd på omöjligt att komma ifatt. Ju fler detektiver som deltar och sprider sig över brädet desto bättre odds för lagens långa arm!