Saga (Überplay)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 12 år och uppåt
Speltid: 40 minuter
Innehåll: 60 spelkort, 6 kungadömen, 32 berömmelsebrickor, regler
Konstruktörer: Wolfgang Kramer & Horst-Rainer Rösner

Sagoriket Saga består av sex olika kungadömen, behändigt identifierbara med helt olika färger. Här hittar vi nu gult, rött, grönt, blått, orange och lila rike. Konstigt nog fanns här bara en enda drottning och hon har av oklar anledning drivits iväg från Saga.

Spelarna, i form av prinsar, försöker nu slåss om att samla så många kungadömen i drottningens rike under egen ledning, för att när drottningen kommer åter förstås ge henne mesta möjliga mark tillbaka och därmed själv vinna ära och berömmelse. Vinner gör den som samlat flest berömmelsepoäng.

Av de fem kortlekarna á 12 spelkort skall en vid spelstart hamna på bordet, de övriga hos respektive spelare. Med spel på färre än 4 deltagare används helt enkelt inte alla korten.

Kortlekarna innehåller alla spelkort med lika värden mellan 1-4, det som dock skiljer är deras värden i förhållande till dess färg. Där en spelare har t.ex. en gul 4:a och en grön 2:a har någon annan istället en blå 4:a och en röd eller orange 2:a osv. Det är väl egentligen det som skiljer spelarnas korthänder ifrån varandra, i övrigt finns här ingen slump eller tur, bara strategi. Jag undrar om det verkligen hade blivit så mycket sämre om alla fått exakt likadana kort, men det får man ju anta att konstruktörerna övervägt, testat och ratat.

Börja ett parti med att lägga ut de 6 korten för kungadömena. Ta sedan en kortlek och fördela dess 12 kort på nämnda riken, 2 kort per kungadömeskort.

Fördelningen måste dessutom ske enligt följande: Det första kortet måste gå till ett färgmatchat kungadöme, kort nummer två skall vara i valfri annan färg. Korten läggs delvis omlott så att båda kortens övre delar syns, både färger och värden. För respektive kungadöme kan nu korten ha värde 1-1 upp till 4-4 och i alla kombinationer däremellan. Försvarspoängen för dessa sex riken kan alltså anta värden från 2-8.

Som det enkla och fiffiga lilla kortspel detta är, är det egentligen inte mycket att göra eller hålla reda på. Inled din tur med att inhämta några berömmelsepoäng om du har ett erövrat kungadöme framför dig. Det har du såklart inte i spelets allra första runda, men sen så, kanske... Här är det bara att titta på respektive kort för kungadömena och se vad de ger för poäng. Olika kungadömen ger olika många poäng för ägarskap i varje rundas start, därutöver erbjuds även olika unika specialförmågor när en spelare erövrat riket ifråga, och därtill en annan effekt eller poäng för den som har kortet vid spelets slut. Alla de här poängen och förmånerna etc. är såklart fullt synliga och kända av alla spelare, här finns som sagt inte mycket hemligt (förutom kanske korten, färg och värden, som alla har på hand).

Ok, efter de där eventuella poängen för ditt kungadöme (eller flera, eller inget rike alls?) skall du spela ut ett valfritt kort. Det är absolut tvingande och beroende på vilket kort du spelar kan sen mer saker ske.

Det där kortet du spelar ut har såklart en färg och ett värde 1-4. Den färg du spelar blir en attack som kommer att riktas mot kungadömet i samma färg. Spelar du ett kort med lågt värde är din attack kanske inte stark nog för att kunna erövra kungadömet, så i nästa spelrunda adderar du kanske ett kort till. Din attacks andra kort måste ha en annan färg än det första. Skulle du dock vilja spela ett till kort i samma färg, kommer det att utgöra det första kortet i ytterligare en kommande attack mot kungadömet i samma färg. Med det sagt, ingen attack, inget försvar, kan nånsin bestå av mer än ett kort i en och samma färg, men oftast av två olika!

Om ditt enda kort är t.ex. 4 (och motsvarande kungadömeskort motsvarar 1+2, dvs. värde 3) eller om dina två kort tillsammans i alla fall är starkare än rikets båda, anses kungadömet ha blivit erövrat och du kan ta kungadömeskortet. I spelets början tas riket från sin plats mitt på bordet, senare nya erövringar innebär att riket stjäls från en viss spelare.

Har riket erövrats från ”neutralt” läge i spelets start utgör de båda spelkorten (vars värden just trumfats över) nu två extra riddare som kan köpas för berömmelsepoäng. Man kan alltså addera nya kort till sin hand men får endast köpa ett kort/runda som frivillig action. Köpeskillingen i poäng motsvarar såklart spelkortets värde.

Erövrar du ett rike från någon annan skall försvaret, dvs. de båda besegrade korten, tas upp till den besegrade spelarens hand. Vinnarens attackkort utgör nu förstås rikets nya uppgraderade försvar.

Ja, det var Saga det, mer är det inte frågan om. Max 2 kort på varje rike, max 2 kort i varje attack. Summera attackstyrka och jämför med försvarskraften, högsta summan vinner, simpel matematik.

Upprepa ovanstående moment till dess att någon spelare fått slut på spelkort vilket genast avslutar spelet. Nu återstår bara att kora en ensam vinnare. Summera berömmelsepoäng du samlat under spelets gång, addera poängen från vunna kungadömen utifrån deras rådande försvarsstyrka och deras ev. extraregler och bonuspoäng. Dra sedan bort (eller utdela minus-) poäng för alla kort som ännu finns kvar på handen, lika många poäng som kortvärdet.

Saga spelas rätt raskt, du har bara ett dussin kort att välja bland och minst ett i en viss färg är alltså tvingat att gå till motsvarande kungadöme (det första i en attack). Fria riddare att förvärva dyker ju bara upp i samband med ett kungadömes allra första erövring, sen finns där som mest 12 olika kort att köpa för de intresserade, ett kort per person och spelomgång.

Saga på 2 personer blir väl mycket fram och tillbaka för att vara skojigt, det blir en seg, utdragen historia. Nej, det här spelet kräver fler deltagare och då blir det väl som bäst helt okej för en stund. Ett plus är att kungadömeskorten är vändbara och därmed kan ge en annan poängskörd och specialeffekt i ett annat parti.