Rolit (Goliath Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4
Ålder: Från 7 år
Speltid: 20 min
Innehåll: 1 spelbräde, 64 Rolit-kulor, regelhäfte

Jaha, hur skall man bedöma det här? Skall man bjuda på ett bra betyg då Rolit är ett färgglatt spel, ett annorlunda designat Othello-spel och lite till, eller sänka spelet då det ju faktiskt bara är ett plagiat på ett befintligt klassiskt spel och där extrareglerna inte riktigt fungerar? Ja, det måste förstås bli det sistnämnda. Spelvärdet måste såklart komma före färg och design. Othello har jag spelat förr och som sådant är Rolit helt okej, detta är ju precis som Othello med andra färger. Men det som Rolit lockar med är ett slags Othello för 2-4 spelare och är man fler än två spelare pajar faktiskt hela upplägget. Som strategispel för fler än två blir det hela väl obalanserat och orättvist.

Reglerna är precis som för vanligt Othello: Spelplanen med rutor har formationen 8 x 8. Fast här är det egentligen inte rutor man lägger brickor på utan gropar/försänkningar i vilka man släpper ned sina Rolit-kulor. De är nästintill runda och fyrfärgade. (Till skillnad från Othellos svartvita platta brickor). Kulorna ligger bra i hålen och avsedd sida ligger stabilt kvar uppåt samtidigt som de är lätta att rulla/vända. Beroende på antal spelare placerar man dem så att den röda, gula, gröna eller blå sidan kommer upp. Vinnare är den som har flest kulor med egen färg uppvända när spelbrädets alla 64 fält har fyllts.

Spelet startar med en kula i varje färg ute på brädet. Sedan spelar alla deltagare i tur och ordning ut en kula i egen färg i taget tills brädet är fyllt. Kulorna skall placeras i anslutning till de redan utlagda (hålrum får inte finnas) och man försöker lägga sin senaste kula så att den stänger in motståndarkulor mellan två kulor i egna färgen. Man utgår i raka linjer åt alla håll (höger, vänster, upp, ned och diagonalt) från den just utplacerade kulan och ser om det efter några närliggande motståndarkulor finns en kula i egen färg i radens slut. Om så är fallet vänds alla mellanliggande motståndarkulor till spelarens färg. Placera dina kulor smart så att du kan vända så många motståndarkulor som möjligt utan att motståndarna senare kan vända dem tillbaka. Hörnen är förstås extra värdefulla då de kulor som ligger där inte kan vändas när de väl är utplacerade.

För två spelare fungerar Rolit som ett vanligt Othello och är helt okej. Med en eller två spelare till är reglerna desamma, men ju senare du sitter i tur desto större är chansen att spelarna före redan vänt bort en eller rentav alla kulor i din färg. Och när du då skall spela ut kan du kanske inte fånga några motståndare för att du helt enkelt inte har två kulor på brädet. Skulle det inträffa får du bara släppa ned din kula på ledig plats intill de andra och hoppas den ligger kvar till nästa runda. Vill det sig riktigt illa kan du alltså hela tiden få kämpa i underläge utan att få vända kulor till din färg och då är ju spelet helt meningslöst. Sitter du först och spelare två gör ett misstag är det ju främst spelare tre och fyra som tjänar på det först, inte du. Så flerspelarvarianten är inte speciellt välfungerande. Synd.