Risk Europe (Hasbro)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 14+ år
Speltid: 60-90 minuter
Innehåll: Spelplan, 15 kronor, 4 arméer (á 63 skulpterade plastpjäser), 8 slott, 12 tärningar, 32 Kungens order-kort, 8 stadsbonusbrickor, 21 guldstycken, 40 silverpenningar, 4 krigsflaggor, startspelarmarkör, 4 komihågkort, 8 kronkort, regler.

Det klassiska krigsspelet Risk utvecklas och blir betydligt bättre. Det här är så mycket mer än bara ett vanligt Risk-spel på en Europakarta.

Visst flyttar man runt mängder med plastpjäser mellan olika geografiska regioner och visst gäller det fortfarande att besegra de andras trupper. Och de många bataljerna mellan arméerna avgörs precis som tidigare med tärningskast. Så långt säkert bekant, men spelet är nu mer taktiskt och allt sker med mer finess!

Läs gärna mina rader om klassiska Risk på annan plats här på hemsidan innan du läser vidare, om du inte redan är bekant med originalet.

Ja, spelplanen är i princip Europa och lite till. Några länder runt Medelhavet kan faktiskt hänga ihop med några nordafrikanska nationer, ja, sjövägen då förstås…

Åtta av brädets nationer anger huvudstäder och är dessutom märkta med en guldkrona och en siffra. Varje spelares respektive startplats är en av dessa platser och siffran som anges är det belopp i silvermynt man får när staden intas eller beskattas…

Ytterligare sju länder har sina städer märkta på motsvarande sätt men med en svart krona.

Spelet går alltså ut på att erövra olika nationer, men till skillnad från vanliga Risk handlar det inte nödvändigtvis om att vinna alla länderna, eller ens flest. I Risk Europe spelar man först till sju vunna kronor, ja länder märkta med svart eller guldfärgad krona… (alternativt fler i spel med färre än fyra deltagare). Den första har du redan från start, men den kan man förstås förlora… Först om flera spelare får sju kronor i exakt samma spelrunda blir det aktuellt att räkna totalt antal kontrollerade nationer och vinna genom att ha flest. Tidig spelarelimination, dvs. att man blir helt utslagen från fortsatt spel blir mindre sannolikt i denna Risk-utgåva. Bara en sådan sak är ju en stor förbättring!

Man börjar med att kontrollera en guldkronenation någonstans. Där får man placera tio fotsoldater och sedan (av dessa tio) flytta över valfritt antal till en angränsande nation (ett just nu neutralt land utan något stadsnamn angivet). Vid spelstart har varje spelare således bara pjäser i två länder, merparten av områdena är därmed tomma. Så att komma igång med spelet går snabbare än med gamla Risk. Också ett plus.

Tio fotsoldater sa jag, i själva verket har du tillgång till totalt sett 35 sådana, men skall du ha fler i spel så kostar det… Vid sidan av fotsoldater finns här även (för varje spelare) 12 bågskyttar, 12 kavallerister samt 4 belägringsvapen. Varje spelare har inte bara pjäserna i sin egen färg, de är skulpterade olika också. Det kan alltså finnas 16 olika pjäser på brädet. Snyggt!

Och det är INTE så att en bågskytt är värd 5 fotsoldater eller en ryttare som två bågskyttar eller tio fotsoldater, nej de olika styrkeförhållandena hanteras mer fiffigt än så.

Om det skall bli fajt mellan två arméer som befinner sig i samma nation räknas belägringsvapnen först. Respektive sida (anfallare och försvarare) får kasta 2 vanliga tärningar per belägringsvapen som finns tillgängligt i landet för sin egen armé. Värde 3+ räknas som en träff och leder till att motståndaren måste ta bort en valfri pjäs. Här kan nu båda sidor reducera fienden…

Härnäst granskas bågskyttarna. Spelarna får kasta en tärning var för varje bågskytt. Nu träffar man med 5+ och, återigen, varje träff tar bort en motståndarpjäs.

Är det kavallerister på plats i landet också? Kasta en tärning per ryttare också. Värde 3+ räknas som en träff och reducerar fiendeantalet.

Först i fjärde fasen, lägst rankat, blir det en vanlig fajt med gamla kända Risk-regler. Anfallaren slår 1-3 tärningar utifrån antalet egna trupper som anfaller (1, 2 eller 3+). Försvararen slår 1-2 tärningar (för en eller 2+ försvarande pjäser). Sedan jämförs spelarnas resultat, de båda högsta värdena först (lägst förlorar en pjäs, likaläge ger segern åt försvararen). Finns pjäser kvar jämförs spelarnas respektive näst bästa kast också, lägst förlorar som ovan.

Även om anfallaren kommit med 3+ trupper och får slå tre tärningar kan max två pjäser försvinna här i fjärde fasen. Med ev. fler tärningar för anfallaren får denne bara bättre odds för höga tärningskast, inte automatiskt en extra seger. Finns nu fortfarande pjäser kvar fortsätter striden, men nu från Rank 1 igen, belägringsvapnen. Dessa granskas på nytt, sedan bågskyttar osv… Spelare med de tyngre vapnen/trupperna får alltså en klar fördel i kampen, har möjligheten att kanske slå ut fienden direkt om denne saknar motsvarande styrkor.

Striden fortgår såklart till dess att en armé helt elimineras. Kanske var området en kron-nation och då är du ett steg närmre segern… Du kan förstås också vandra in i ett land som står tomt och få både krona och pengar utan strid! Dessutom ger guldstäderna unika bonuseffekter.

Jaha, här finns fler nyheter och skillnader mot ett vanligt Risk-parti. Man väljer sina drag med spelkort. Varje spelare har sin egen lek, alla spelare har tillgång till samma åtta kort även om korten i leken är olika.

Välj alltid två av dina kort. Alla spelare i tur och ordning utför handlingen från ett av korten, sedan spelar man kort två på samma sätt. Här finns nu kort som låter dig flytta trupper från en region du kontrollerar till en angränsande, eller från en region till två angränsande. Eller manövrera trupper från ett ställe till ett annat upp till två länder bort (om du har kontrollen över de nationer du rör dig genom). Eller spela kortet för att håva in skatt, eller välj spendera i stället och köp dig nya trupper…

Några av korten erbjuder dubbla möjligheter (t.ex. få pengar eller spendera dem) men du måste välja endera när kortet spelas. Somliga kort erbjuder en bonuseffekt du kan verkställa samtidigt som du nyttjar kortets huvudfunktion. När du använt två av dina kort läggs de åt sidan. Nästa spelomgång har du färre kort att välja från, nästa omgång ännu färre. Först när den femte rundan startar tar man tillbaka alla kort och har alla möjligheterna åter…

Med de här åtta spelkorten gäller det att i varje drag välja smart. Vad vill man göra nu? Vad behöver man göra? Skall man samla in pengar eller spendera de man har? Är truppförflyttningar bättre än pjäsköp? Kanske väljer du handling för att du vill åt en speciell bonushandling? Du vill kanske bli ny startspelare eller utföra en extraattack med dina kraftfulla belägringsvapen? Ja, här kan man faktiskt få fundera lite. Alla drag ser inte likadana ut.

Nu en titt på pengarna. Det kostar att kriga… Vill du få ett pengatillskott kan du invadera ett neutralt land med angiven stad (en nation med kron-symbol). De har ett visst värde angivet och det är slantarna du får. Att senare ta över samma land från någon annan ger inte omedelbart den summan.

Men det går att få pengar med kortet Skatter. Utgå från ett land med krona som är ditt, som du kontrollerar och få den angivna summan. Du får sedan dessutom mynt för varje angränsande land som också är ditt och varje angränsande till dessa osv. Ja, räkna alla länder som hänger ihop och som är dina just nu. Det blir angivna belopp för städerna, ett mynt per styck för övriga nationer… Länder med pjäser tillhörande två spelare skall det när alla kort är spelade bli krig i, så de räknas ej. Kanske blir det så att de delar upp din sammanhängande yta av nationer?

Med kortet Spendera använder man förstås sina pengar till att skaffa sig nya trupper. Eller ett kronkort! Javisst, det är sant. Det går faktiskt att köpa sig de där kronorna som leder mot segern, men max bara ett kort, en krona i sin spelomgång. Och det finns inte många sådana kort i spelet…

Köper du trupper placeras de genast ut i länder du redan sköter om, men du kan sprida trupperna precis som du vill. Varje fotsoldat kostar 1 mynt, varje bågskytt 2 mynt. Kavalleri kostar 3 mynt per pjäs och ett belägringsvapen hela 10 silverstycken. Det där kronkortet kostar också 10 mynt. Sen finns det en sak till att lägga pengarna på; slott! De är ännu dyrare men skyddar regionen riktigt bra. Med ett slott, en riddarborg på platsen kan trakten bara attackeras om trupperna som hotar har belägringsvapen med sig. Dessutom får somliga tärningar i strid kanske slås om av försvararen. Ja, det är bra att skaffa sig ett slott, eller flera.

Reglerna för spel med 2-3 spelare krånglar till det hela något lite. Då skall en eller två arméer fungera som legosoldater. Ja, det blir typ som ersättning för de spelare som inte är med, några extra trupper som blockerar snabba övertaganden, så spelet verkar främst vara designat för fyra kombattanter. Men det är rätt kul oavsett antalet deltagare.

Så här finns många förbättringar mot ett standard-Risk, det här är ett mer utvecklat, avancerat koncept. Att välja drag med spelkort är spännande och något att noga tänka över. Spelpjäserna är finfina. Samtidigt är det många små plastpjäser som skall ställas ut och plockas bort och striderna ja, de handlar ju trots allt bara om tärningskastande.