Regatta (Gigamic)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 5-99 år
Speltid: 20 minuter
Innehåll: 53 kort, 4 segelbåtar, 4 bojar, tygpåse och regelhäfte

Ta din segelbåt från start till mål och gör det innan motståndarna har gjort detsamma så har du segrat. Spela ut ett av dina förflyttningskort för motsvarande förflyttning framåt (helst) och dra ett nytt kort. Så går spelet vidare, från en spelare till en annan.

Speltiden på ett parti bestämmer deltagarna själva, det är nämligen de som bestämmer den exakta längden på själva tävlingsloppet. Har ni ett verkligt, kort avstånd mellan start- och målpunkt blir speltiden kort, med större avstånd ökar speltiden. Ja, skall ni spela på ett litet bord eller skall ni förflytta era båtar på golvet, från ett rum till ett annat?

Varje utspelat kort ger förflyttning motsvarande spelkortets längd eller bredd. Spelkorten avbildar en eller flera pilar, som sträcker sig från en sida till en eller flera andra… Lägg ned valt förflyttningskort framför din båt, precis intill. Flytta sedan båten längs någon pil och placera den några centimeter längre fram (eller åt sidan) pekandes i pilens riktning. Kassera kortet, dra ett nytt och fortsätt din färd i nästa runda genom ett nytt utlagt spelkort.

Beroende på vilka kort du har tillgång till blir din färd mot mål mer eller mindre rak. Ibland har du kanske kort som pekar rakt fram, du får vind i seglen och kör på, vidare framåt. Utmärkt. Ibland tvingas du spela kort vars pilar svänger till höger eller vänster, och då avviker du kanske en del från din planerade rutt, du tvingas kryssa fram och tillbaka, eller kanske svänga runt, runt, till dess att du får passande kort…

Om din önskade förflyttning skulle ta din båt inom ett spelkorts avstånd från en annan spelares farkost får du inte göra ditt drag alls. Ett visst manöverutrymme måste alltid lämnas till motståndarna. Tycker du att du verkligen sitter med skräpkort på handen kan du spendera ett drag på att byta ut några kort, fast då får du förstås inte flytta båten alls den omgången…

Längs sträckan från start till mål skall två bojar passeras. Exakt var de placeras bestämmer spelarna innan start. Somliga kort kan erbjuda justeringar av grundreglerna på några olika sätt. Ibland kan det bli dubbel förflyttning, ibland tvingar du en motståndare att stå över ett drag osv.

Mer än så är det inte. Regatta är på ett sätt löjligt okomplicerat, på ett annat sätt väldigt pyssligt. Själva spelutmaningen består främst i att ha turen att få rätt mix med förflyttningskort utifrån den spelplan som byggs upp för ett parti, så att man kan flytta sin segelbåt den kortaste vägen. Ett litet pusslande för att få ihop allt blir det såklart också.

Skall det här upplägget med båtar och spelkort fungera måste naturligtvis båtarna placeras exakt, pekande åt det håll korten anger. Utlagda kort måste sedan läggas exakt i linje med aktuell spelpjäs. Detta är inte alltid så lätt… Båtarna är dessutom inte helt plana i botten utan ligger alltid vinklade på sidan. Minsta förskjutning på båt och/eller kort leder förstås, på gott och ont, åt ett håll som inte är det hundraprocentigt korrekta eller ger ett mer eller mindre gynnsamt läge. Millimeterprecision är inget roligt att sträva efter i ett sällskapsspel men här är det tyvärr absolut nödvändigt. Och således spelas Regatta antingen med löjligt mycket finlir med spelmaterialet eller på något svajigt oexakt vis… Ingendera är speciellt roande.

Regattas lite annorlunda upplägg fungerar alltså inget vidare. Det är slumpen som ger mig spelkorten att spela med och sedan måste jag se till att de spelas ut plant och rakt och exakt på spelytan. Nej, det här behöver jag faktiskt inte spela igen. Ett helt meningslöst spel på alla sätt. Fast regelboken är imponerande, innehållandes regler på 25 olika språk! Tänk om reglerna bara varit tydliga också… och spelet kul… och…