Reef Encounter (What´s your Game?)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 60-120 minuter
Innehåll: 70 träpjäser, 16 räkor, 210 brickor, 4 behållare, 5 spelbräden, 4 spelskärmar, 4 lathundar, tygpåse, regler.
Konstruktör: Richard Breese

Det är inte helt lätt att få kläm på hur man skall spela Reef Encounter utifrån de medföljande reglerna. Ärligt talat, här finns 12 sidor dåligt uppställda regler, otydliga, röriga. Bara en sån sak drar ju ned betyget redan innan man ens testat spelet. Lyckligtvis har någon skapat en alldeles utmärkt, lättillgänglig nybörjarguide online som gör inlärningen betydligt enklare och som gör att man faktiskt kan ta sig an den här utmaningen…

Reef Encounter handlar om livet vid några korallrev, ett rätt udda speltema får man väl ändå säga. Spelarna tävlar om att få korallerna att växa sig stora, därefter är det tänkt att man skall mata en papegojfisk med koraller och när en spelares fisk har ätit fyra koraller är spelet slut. Då vinner personen vars ätna koraller betingat högst värde. Ju fler ätna brickor desto bättre alltså, dessutom finns här fem olika typer av koraller att mata fisken med!

Deltagarna spelar tillsammans på ett antal bräden representerande korallrev, olika till form och storlek. Alla får jobba med att få koraller att växa på samtliga platser, och det finns som sagt koraller i fem olika färger. Men innan vi kan tala om koraller måste vi nämna larver och polyper. Larver fungerar här som ett förstadium till polyper, två eller flera polyper tillsammans utgör en korall, förutsatt förstås att alla dessa organismer har en enhetlig färg.

Larverna utgörs i spelet av olikfärgade träkuber, men dessa placeras aldrig på spelbrädena, däremot byts de mot kvadratiska brickor med polyper i en viss färg. Ett par brickor (eller fler) intill varandra har bildat en korall i samma färg. Ju fler brickor som korallen är uppbyggd av desto mer blir den värd när, eller om, papegojfisken äter den.

Spelet kretsar kring ett smörgåsbord av olika handlingar, tio stycken för att vara exakt. I sin tur kan en spelare utföra dem alla, nästan i valfritt antal och valfri ordning. Men bara nästan. Handling ett måste alltid utföras först om den skall äga rum överhuvudtaget och handling tio sker alltid och sist innan det blir dags för nästa spelare. Så även om man väljer att inte göra någon alls av de nio andra sakerna inträffar det tionde momentet.

Det är väl inte läge att gå igenom reglerna i sin helhet, men handling 2 och 3 är kopplade till att få korallen att växa. De innebär i princip att du tar en larvkub (i en viss färg) och återlämnar den till en gemensam hög. Sedan måste du ha tillgång till en polypbricka i motsvarande färg och det är den du sedan skall placera någonstans på något korallbräde.

Handling 7 knyts till att göra en korall starkare eller svagare. Du vill förstås ha starka koraller och starka koraller kan konsumera de svagare, växa över dem. Så låt konkurrenternas koraller bli svagare. Byt en polypbricka för en behållare med alger, alger tillåter dig att vända på en bricka eller fler och vips så har korallernas inbördes styrkeförhållanden ändrats. Starka koraller har blivit svagare, svaga har blivit starkare. (Försök sedan placera ut fler polypbrickor för de starkare korallerna och låt dem ta över, kannibalisera på andra svagare sorter).

Handling 4 och 5 rör räkor och är ett sätt att skydda olika koraller. Varje spelare har tillgång till 4 räkor var, det får finnas max en räka på varje korall och en spelare får ha max 2 egna räkor på varje korallbräde.

Handling 6 låter dig byta en polypbricka mot en larvkub, handling 8 det rakt motsatta. Handling nio är att passa, göra inget (undantaget moment 10 som alltså blir obligatoriskt och har jag inte räknat fel återstår bara ettan kvar. Handling 1 handlar om att mata sin papegojfisk med en korall för att samla poäng, och det blir alltså det första man gör i sin tur om man alls gör det. För att få ätas upp måste korallen bestå av minst 5 polypbrickor, samt vara skyddad av spelarens egen räka. Korallen plockas bort från brädet och fyra av dess brickor läggs åt sidan. Består korallen alltså bara av fem brickor är det således bara en av dem som hamnar i fisken och ger poäng! (Så se med andra ord till att göra korallen ännu större). Papegojfiskarna i Reef Encounters består av kartongboxar man bygger samman av fyra sidor, i vilka man placerar sina ”ätna” brickor.

Ytterligare regler finns såklart gällande poängräkning, brickplaceringar och justeringar av korallernas styrkeförhållanden. Men de behöver vi inte gå in på här. Det som dock kan sägas om reglerna i övrigt är att spelet inkluderar skärmar så att somligt man har i form av larver, polyper och räkor kan hållas hemligt. Här finns också moment där kuber/brickor skall väljas för användning och/eller sparas och som innebär att man kan ha spelpjäser både synligt framför skärmen eller dolt bakom. Här finns några olika regler och fördelar med att ta från olika ställen…

Tja, det var Reef Encounter det. Så här efter att ha lärt mig spelet utifrån nybörjarguiden flyter allt rätt smidigt. Det är en hel del taktik och strategi i spelet, en hel del att överväga. Speltiden kan rinna iväg, särskilt om någon brukar ta sin tid till att fundera, noga överväga varje drag. Var skall en bricka placeras för att gynna dig bäst och/eller hindra annan korallbildning? När och var skall räkorna spelas ut för att skydda en korall, och vilken skall i så fall skyddas? Är det dags att ta en algbehållare för att ändra styrkeförhållandet mellan koraller? Vilken typ av larv/polyp vill du åt? Och så vidare…

Spelet är inte så dumt alls och lyckligtvis inte så krångligt som det initialt verkar utifrån originalreglerna (som alltså inte alls är bra). Komponenterna är helt okej och temat sannerligen rätt udda. Du väljer alltså rätt fritt handlingar för att samla resurser och resten handlar främst om smartast möjliga brickplacering. Ja, det är kanske inte den mest originella spelmekaniken men det funkar väl. Reef Encounter skall ha ett stabilt medelbetyg.

Reglerna nämner inga justeringar alls för spel med 2, 3 eller 4 deltagare så man får absolut mest kontroll över spelet med få deltagare, bäst plats för sina brickor. Fler deltagare skapar mer oreda, det blir svårare att planera framåt och speltiden ökar. Men under alla omständigheter erbjuds en schysst utmaning med fina brickor. Reef Encounter är rätt mysigt men samtidigt lite elakt. Och tänk att man får spela med räkor…