Dungeons ∓ Dragons: Castle Ravenloft (Wizards of the Coast)


Fakta:
Antal spelare: 1-5 spelare
Ålder: 12+ år
Speltid: 60 min
Innehåll: 41 golvbrickor, 5 hjältefigurer med hjältekort, 7 skurkfigurer med 4 skurkkort, tärning, 30 monsterpjäser, 60 händelsekort, 50 kraftkort, 30 monsterkort, 50 skattkort, 5 äventyrskort, 5 lathundar, regelhäfte, äventyrshäfte, nästan 200 olika brickor
Konstruktörer: Bill Slavicsek, Mike Mearls, Peter Lee

Samla vännerna och ge er ut på äventyr. Det här är ett spel ni alla vinner eller förlorar tillsammans. Det är spelarna som en grupp mot själva spelet och de faror, fällor och monster som kommer i er väg. Försök att hålla er vid liv så länge som möjligt och utnyttja på bästa sätt de förmågor och den utrustning ni har till hands.

Spela som Immeril, Arjhan, Allisa, Kat eller Thorgrim, någon är en dvärg, någon ett slags drakhumanoid, flera är människor. Någon är trollkarl, någon är krigare, jägare, lönnmördare... Alla har de olika styrkor och förmågor, värden för hälsa och förflyttning, vapen och övrig utrustning. Vem vill du låtsas vara för en stund?

Spelarna har anlänt till landet Barovia. Här ligger det legendariska slottet Ravenloft och här härskar Greve Stradh. Han verkar ha fullkomlig kontroll på allt som sker i trakterna men så är han också vampyr. Kan spelarna möjligen våga sig in i hans slott och bekämpa ondskans makter? Kan de rentav gå en match mot greven själv? Och överleva?

Castle Ravenloft-spelet för med sig hela 13 olika äventyr, vart och ett med sina unika utmaningar och krav för seger. Två av dem är för solospel, övriga 11 äventyr kräver minst 2 spelare. De första uppdragen för solo- respektive gruppspel är såklart av hyggligt enkel svårighetsnivå, mer att anse som ett sätt att slå lite tärning och bekanta sig med grundläggande regler och spelets upplägg. Sen ökar svårighetsgraden, utan att man för den skull kan säga att seger ens i ”övningsäventyren” är något självklart.

I grund och botten går alla uppdrag ut på att besegra ett visst antal monster, men i somliga fall måste spelarna också lyckas komma ut ur slottet, finna ett visst föremål, hitta varandra, samla ett antal olika saker eller nå en viss plats i katakomberna. Monster och fällor verkar här finnas i enorma antal, så frågan är ju hur länge ni skall orka kämpa emot. Spelet går inte direkt på tid, men det går heller inte att ta det för lugnt och försiktigt. Förr eller senare har spelarna säkert ändå samlat på sig ohälsosamt många sår och skador och när monstren fortsätter att dyka upp kan varje fight, varje liten skråma, vara den sista.

Nåja, visst finns här en liten bricka att använda en gång eller två, en slags räddningsmöjlighet för att inte allt skall sluta för snabbt. En möjlighet att väcka en död spelare till liv igen och låta denne fortsätta spelet, men väl använd så kan vilket uppdrag som helst sluta med omedelbar förlust. Ja, när de där räddningsbrickorna förbrukats betyder nästa död spelkaraktär förlust och game over. Så undvik helt enkelt att bli skadade, ni tål inte hur mycket stryk som helst.

Fast detta är å andra sidan ett spel med magi och monster, vampyrer och mer, så det går för allt i världen att kanske hitta något slags helande dryck som läker vissa sår. Eller kanske besitter någon figur bra kunskaper i första hjälpen?

Det är alltså i slottet Ravenloft ni kommer att röra er, ni kommer att vandra genom olika salar och korridorer. Slottet kommer dock att få en ny layout var gång ni spelar, oavsett vilket äventyr ni valt att ta er an. Ja, i spelets start ser ni inte mer av slottet än en enda bricka, sen beror det på åt vilket håll ni går och vilken ny bricka ni drar hur slottet tar form. Ni adderar helt enkelt nya rum till slottet (själva spelytan) allt eftersom. Vägen framåt ligger höljd i dunkel...

Det är också slumpen (via dragna spelkort) som låter olika monster och fällor dyka upp och orsaka problem, på samma sätt som korten plötsligt istället ger er nya krafter, vapen eller något annat användbart. När det sedan kommer till att överkomma hinder, besegra motståndare, döda drakar, vampyrer och andra hemskheter, är det tärningskastande som gäller.

Mer slump alltså, men med lite smart planering går det ändå att förbättra oddsen att lyckas. Placera er smart på brädet så att monstren inte kan nå er när era trollformler eller pilbågar kanske kan träffa från distans. Sänd inte fram den klenaste karaktären om denne riskerar att ta skada som dödar denne och avslutar spelet osv.

Besegrar ni många fiender samlar ni också erfarenhetspoäng, poäng som kan användas för att göra era respektive spelfigurer ett snäpp starkare till den fortsatta striden här och nu eller ett kommande äventyr. Erfarenhetspoängen kan också nyttjas för att helt enkelt välja bort somliga oönskade effekter på vissa spelkort.

I en spelares tur genomförs tre faser i tur och ordning, innan allt görs om för nästa spelare osv. Först kommer Hjältefasen där spelaren kan utföra två handlingar; förflyttning och strid, strid sen förflyttning eller 2 x förflyttning. Olyckligtvis inte 2 x strid, även om det faktiskt också är möjligt för somliga figurer under rätt förutsättningar...

Fas två blir utforskning; här adderar man möjligen en ny slumpdragen bricka för slottet (ett rum, en korridor eller motsvarande), drar monsterkort och placerar ut dessa på spelplanen. Den sista och tredje fasen är skurkfasen, den där man drar kort för ev. möten, fällor, skatter etc. som kan ske eller dyka upp. Det är också nu monstren avancerar mot er och kanske anfaller. Har ni haft tur och varit skickliga i Hjältefasen är kanske de flesta monstren redan döda, så att hotet mot er nu är obefintligt eller i alla fall hanterbart.

Och så går det hela vidare, igen och igen. Pjäsförflyttning, tärningskastande, bygg ut spelplanen, ut med monster, dra nya kort, kasta tärning för nya strider...

I boxen finns rejält med material, det mesta används kanske inte i ett enskilt äventyr men allt håller god kvalitet och är snyggt utformat. Här finns brickor i alla möjliga storlekar för olika skador, föremål och mer. Unika plastfigurer för spelarkaraktärerna och ett trettiotal monster likaså.

Castle Ravenloft är ett visuellt snyggt och spelmässigt utmanande och ständigt varierbart sällskapsspel. Det är nästan som att du spelar ett riktigt rollspel i fantasymiljö. Du har förvisso inte den fulla friheten och all den mängd variation som t.ex. ett rollspelsparti Drakar & Demoner erbjuder, men för yngre spelare eller de som vill ha ett dylikt äventyr i lightversion är detta sannerligen nära nog, och på sitt sätt lika bra.

Det här är mycket spel för pengarna, en låda maffigt innehåll och många, många timmars god underhållning. Nu måste du bara gilla fantasytemat, tärningskastandet och slumpinslagen...