Rajas of the Ganges (R & R Games/Huch!)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 12-99 år
Speltid: 45-75 minuter
Innehåll: Dubbelsidig spelplan, 4 provinsbräden, 4 Kalibräden, 48 tärningar, 64 provinsbrickor, 24 arbetare, 20 kuber, 4 båtar, 8 markörer för mynt och poäng, startspelarelefant, 44 små pappbrickor (för diverse bonusar och blockerade fält), regler.
Konstruktörer: Inka och Markus Brand.

Äkta paret Inka och Markus Brand har konstruerat flera, i mitt tycke, riktigt suveräna sällskapsspel. Jag tänker främst på Village, Murano och Exit-serien. Så förväntningarna på Rajas blir höga och jag tvingas tyvärr konstatera att de inte infriades. Visst är spelet helt okej, kanske rentav bättre än väldigt mycket annat, men det bleknar samtidigt bredvid de redan nämnda och många fler. Betyget stannar vid ett solitt medelbetyg.

Rajas är absolut helt okej, ett rätt snyggt spel men samtidigt rätt mekaniskt. Ett parti spelas i stort sett på samma sätt som ett annat och rätt snart har man avslöjat vilka platser det är mest givande att gå till. Matar man sedan bara på med dem igen och igen drar man ifrån och vinner.

Förutsatt förstås att man får rätt tärningar att använda. Jodå, här spelas det med tärningar och de är många (48 stycken) och fina (genomskinligt gröna, blå, gula och lila). Tyvärr är det begränsade möjligheter att justera utfallen så du är i hög grad, samtidigt som du försöker att planera smart, utlämnad åt slumpen! Kanske lite väl mycket så.

Rajas of the Ganges är ett worker placement-spel. Skicka olika arbetarpjäser till stenbrottet, hamnen, torgmarknaden eller palatset för olika möjligheter och speleffekter. Tag dig till stenbrottet för att få bygga ut din region med kvadratiska terrängbrickor (dessa visar olika vägar och små ikoner för en mix av fyra olika byggnader och tre olika handelsvaror). Kort sagt, här kommer ett litet pusselspel i spelet, ett slags eget miniatyr-Carcassonne-moment! Få brickornas vägar att sitta ihop och samla en eller flera typer av små symboler för att få poäng och/eller mynt.

Gå till torgmarknaden för att få ett extra pengatillskott utifrån vad du byggt i din region (vilka varuikoner som visas på brickorna).

I hamnen reser du ut på floden Ganges, flyttar dig framåt ett eller flera fält där en mängd olika bonusar ligger på rad!

I palatset slutligen, ja där finns det flest möjligheter, ett femtontal platser och personer att besöka för att komma över tärningar, pengar, poäng och diverse andra bonusmöjligheter.

Naturligtvis kommer alla dessa olika platser över spelbrädet med olika kostnadskrav. Ibland kan du få placera din arbetarpjäs gratis någonstans, oftast är både stenbrottets och hamnens platser betalrutor där det kostar dig dina surt insamlade pengar!

I palatset och på torget betalar du istället med en tärning! Antingen en i en viss färg (oavsett antalet tärningsögon) eller med en valfritt färgad tärning som dock skall ha ett visst värde!

Du tillåts i grundspelet ha upp till tio olika tärningar i din ägo och så fort du får en ny skall dess värde slås fram så att du vet hur och var den kan användas.

En enda plats i palatset låter dig slå om samtliga dina tärningar, den andra enda möjligheten att justera dem är att använda karma. En liten tabell i ett spelplanshörn låter dig löpande samla upp till 3 sådana poäng. Använd dem när du vill. En enhet karma låter dig någongång vända en tärning till dess motsatta värde. Vips så blir din ett en sexa, din femma en tvåa. Fler karmapoäng kan man sedan förstås bara få på några få ställen och genom bonusbrickor...

Rajas of the Ganges spelas föredömligt kort, eller ja, nästan för snabbt. Jag hade allt önskat mig ett något mer krävande, utmanande spel som fått ta ytterligare 30 minuter eller så. Nu känns detta som en filler, något snabbt och lättsamt. Turas om att ställa ut några pjäser (ni börjar med endast tre var), kasta några tärningar, lägg kanske ett litet pussel. Upprepa. Ja, här går det faktiskt undan! Det är kanske inte så mycket att fundera kring, det är trots allt inte så många möjligheter som står till buds. Garanterat kommer somliga tärningar till färg eller antal inte att passa in där du skulle önska!

Men ibland kanske allt faktiskt klaffar?! När du lägger pussel på ditt eget lilla bräde får du inte bara fler vägar, byggnader och små varusymboler. Leder du vägarna ut mot brädets olika sidor finns många olika bonusar att hämta. Ja, grundspelets moment är ofta späckade med små bonusar, något litet extra.

Varje förflyttning längs Ganges ger ju något unikt. Varje spelad provinsbricka ger pengar eller poäng, och kanske ännu mer om den alltså leder ut mot kanten. Ett besök hos dansösen i palatset ger inte bara tärningar utan även en bonusbricka... Det finns små överraskningar överallt. Och visst är det trevligt, men samtidigt slumpartat och kanske lite orättvist. Där en bonusbricka ger någon två nya tärningar (som alltid är användbara) får du kanske en extra karma (som du kanske aldrig behöver nyttja) ...

När du sedan flyttar dig längs spelets två skalor, en för inkomst, en för intjänade poäng, finns också bonusar att inkassera. Faktum är att det finns tre möjligheter att få tillgång till fler arbetarpjäser (men man får endast använda två...). Flytta dig långt på poängskalan, flytta dig långt längs floden, flytta dig långt på inkomstskalan. Faktum är att om du går långt längs pengaskalan öppnas fler bonusar upp allt eftersom; fler tärningar, fler steg längs floden... Samtidigt är det ju så att du ibland måste backa, du måste ju ofta betala pengar för somliga drag!

Och här kommer nog det allra fiffigaste med spelet in. Skalorna för poäng respektive mynt löper medurs vs. moturs. Spelet är nästan slut när någon spelare fått sina båda markörer att mötas (eller passeras).

Går du ungefär lika ofta med båda (dvs. samlar poäng och mynt i likartad omfattning) möts de nånstans på mitten av skalorna. Låter du poängpjäsen stå kvar i starten måste å andra sidan markören för intjänade mynt röra sig ett helt varv för att du skall kunna avsluta spelet, och vice versa. Vad du samlar på, och i vilken grad, beslutar du ju själv. Men nog ser det ut som att det är ett vinnande koncept att bygga upp ett bra utbud av en viss typ av vara i din region och sedan bege sig till marknaden så ofta som möjligt. Det kan ge rejält med pengar för en ringa insats!

På samma sätt är väl dansösen i palatset överdrivet generös.

Annat av intresse i spelet; ja, de fyra olika byggnaderna som visas på provinsbrickorna kan ge dig 2-4 poäng styck. Du styr själv om en viss typ av byggnad skall bli värd lite mer genom att flytta på någon av dina fyra uppgraderingskuber. Dessa uppgraderingar kan man få via bonusbrickor, olika bonusplatser på ditt provinsbräde eller hos Raja Man Singh i palatset.

Provinsbrickorna sedan, ja de ligger staplade i 12 uppvända högar. Här finns (så långt lagret räcker) tre staplar för respektive tärningsfärg, varje bricka alltså med sin mix av vägar, byggnader och/eller varor. De har också varsin kostnad 4-10 som måste betalas med tärningsögon i motsvarande färg. Det innebär såklart att om din blå tärning har värde 4-5-6 så kan du med denna genast ta en blåmärkt provinsbricka med värde 4-5-6. Skulle en annan blå bricka ha ett högre värde (och ha vägarna på annat sätt och/eller fler/andra symboler) krävs det såklart att du spenderar två eller fler blå tärningar... (Och på motsvarande sätt investerar i brickor för andra tärningsfärger...). Granska noga utbudet av provinsbrickor. Jag finner det betydligt mer givande att satsa på ikoner för en specifik typ av vara och sedan gå till torget för en extra inkomst än att samla poäng eller olika typer av varor. Men det beror såklart lite på vad som erbjuds och vad de övriga spelarna vill åt...

Rajas of the Ganges spelplan är färgsprakande och kanske lika delar lockande som till synes komplicerad och rörig, men faktum är att spelet är rätt simpelt och spelplanen faktiskt föredömligt enkel att tolka. De olika möjligheterna är i princip självklara och självförklarande direkt, även om det förstås finns en symbolförklaring för olika fält i regelhäftet.

Ja, här finns massor att göra, men samtidigt inte alls så många saker att faktiskt fundera kring. Man märker ganska så snabbt vad som ger mest och bäst utdelning så jag är fundersam över livslängden på spelet. När alla spelare insett att marknaden är superhet, varför skulle någon vilja ge sig ut på floden? Och om du konsekvent använder låga tärningar till floden och de höga till provinsbrickorna, vad ska du då med karma till? Och är det verkligen värt att uppgradera från 2 poängs värde till 3 för varje typ av byggnad? Nja.

Nåväl, här kan man sitta och testa sig fram, laborera lite med olika saker i ett race, en kamp på poäng och pengar. Här finns inget givet antal spelade omgångar, spela helt enkelt på till dess att de där skalornas markörer korsas... En spelomgång går rasande raskt, i början har man ju endast tre pjäser var och en tärning i varje färg. Redan där kan du hamna på efterkälken, tyvärr.

Har du låga värden där någon annan har sexor kan denne direkt kanske köpa sig viktiga provinsbrickor där du måste slå om tärningarna, skaffa fler eller använda upp din karma. Då räcker det inte riktigt att man kompenserats med ett extra mynt eller två.

Min tveksamhet kring livslängd och balans verkar konstruktörerna redan känna till. Här finns tips på hur man korrigerar ett parti innehållande erfarna spelare och nybörjare och variationen dyker upp i form av att man kan vända sina provinsbräden för en annan form och plats av olika bonusar. Man tillåter också spel med 6 arbetare var istället för max 5, kan begränsa tärningarna till max 8, och addera fler/byta bonusbrickorna. Du kan också ändra ordningen på, och typen av, bonusar längs floden.

Tja, i mina ögon förändrar allt det är inte spelet nämnvärt och det faktum att det behövs handikapp när erfarna spelare möter nybörjare bekräftar ju bara att de erfarna snabbt ”knäckt” spelet, troligen hittat den vinnande formeln, de viktigaste rutorna, de mest givande dragen...

Ah, jag kan inte annat än säga att betyget stannar vid ett lätt förhöjt medelbetyg och att jag får ut mer spelvärde i form av spänning och utmaning av många andra spel. Rajas är snyggt och tydligt, men lite för slumpbaserat, obalanserat och lättsamt. Jag uppskattar mer matiga spel även om jag såklart inte kan säga att detta är dåligt, nej inte alls. Jag har bara för många andra spel som jag gillar mer.