Railroad Tycoon (Eagle Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 deltagare
Ålder: 10 år och uppåt
Speltid: 120 minuter
Innehåll: Spelplan i tre delar, startspelarpjäs, 125 träkuber, 200+ spårbitar, 12 nya städer-brickor, 2 Western Link-brickor, sedlar i tre olika valörer, aktiecertifikat för 1, 5 resp. 10 andelar, 24 lokomotivkort, 24 tomma städer-markörer, 10 industrimagnatskort, 37 järnvägskort, tygpåse, regler
Konstruktör: Martin Wallace

Kartongen med Railroad Tycoon är helt klart en av de största och tyngsta jag har i min spelsamling men så innehåller den också tre delar till en enorm spelplan (mått 114 x 91 cm), massor med träkuber, plastpjäser, pappbrickor, spelkort och annat.

Nyare utgåvor av spelet kommer förvisso med en något mindre spelplan och finns istället utgivet under namnet Railways of the World men skall visst för den skull inte innebära ett sämre spel, nej snarare tvärtom. Det ser ut som att du får allt i Railroad Tycoon och mer därtill med senare versioner. Så plocka genast upp ett exemplar, detta är ett kanonspel!

Kanske inte helt överraskande handlar spelet om att skapa tåglinjer kors och tvärs mellan olika städer på den amerikanska östkusten för att sedan frakta gods till olika destinationer längs de vägar som uppkommit. Ju mer gods du lyckas leverera och ju längre sträckor varorna transporteras desto bättre blir återbetalningen i form av pengar och intjänade poäng som behövs för segern. Se dock till att varorna transporteras längs dina egna spår. Måste du låna andra spelares järnvägsnät för att kunna leverera gods får de också poäng.

Det hela låter måhända enkelt, och reglerna är verkligen enkla, men visst kan det bli nog så svårt att lyckas väl. Konkurrensen om markområden för järnvägsexpansion är stenhård och resurserna till investeringar högst begränsade. För att ytterligare sätta press på spelarna börjar man spelet utan några kontanta medel. Redan från start måste man ta lån som man tyvärr aldrig kan bli av med. Här måste du verkligen se till att pengarna utnyttjas på bästa sätt. Skall du komma någonstans måste du sannerligen se till att de järnvägslinjer du bygger upp också kan ge något tillbaka.

Det är också så att du inte bara måste expandera linjenätet för att kunna leverera gods till rätt destinationer, du måste också se till att du har rätt lokomotiv på spåren Alla börjar såklart med lokomotiv av lägsta klassen och dessa kan endast frakta varor från en stad till en annan intilliggande. Investerar du i andra nivåns lokomotiv kan en vara förflyttas två städer bort från där den nu befinner sig. Tredje och fjärde nivåns lok kan såklart leverera saker tre respektive fyra städer bort osv.

Du måste investera i större lok stegvis, från första nivåns lok, till klass 2, 3, 4 osv. Varje uppgradering kostar såklart en rejäl summa pengar och har du inte pengarna tillgängliga är det bara att vänta på bättre tider alternativt ta nya lån för att kunna expandera för att inte hamna på efterkälken

Lyckligtvis sköter du hela tiden endast ett enda lokomotiv så när du väl investerat för att höja dess nivå ett steg så gäller det för alla dina transporter över hela spelplanen.

Som spelförberedelse prepareras spelplanens alla städer med små träkuber som alltså motsvarar olika varor. Här finns blå, röda, gula, svarta och lila kuber och de dras slumpvis fram ur en påse. Olika städer har olika antal kuber och här skall nu spelarna tävla om att flytta de här kuberna från sin startposition till en given destination.

Gula kuber kan bara levereras till någon av spelplanens gula städer, röda kuber till röda städer osv. Finns där många kuber i en viss färg i nära anslutning till en matchande stad är det såklart lämpligt att kanske starta sitt linjebyggande där!

En kub kan bara flyttas från en stad till en annan om varan i samma drag kommer att nå sin destination dvs. en stad i samma färg. Aldrig stannar en vara någonstans så att säga på vägen, alltid går den direkt från start till mål och lyfts bort från spelplanen, om den alltså flyttas överhuvudtaget!

Den första sträckan som du flyttar en viss vara måste alltid vara längs en linje du själv äger, måste du sedan passera fler städer och resa längs nya linjer för att nå rätt stad kan dessa linjer få tillhöra dina motståndare. Fast då ger du förstås poäng till dem så flytta allra helst endast längs egna sträckor. Men jo, du kommer säkert att utnyttja andras järnvägsnät

OK, men kan man inte bara bygga egna linjer från start till mål överallt då? Troligen inte, blir svaret. Ett: det blir riktigt dyrt. Två: det råder ju dels konkurrens om utrymmet för byggnation på intressanta platser och Tre: därtill finns en begränsning för hur mycket räls du faktiskt får bygga under en spelomgång. Fler än maximalt 12 brickor räls kan du inte få ut under din spelrunda, fördelat som 4 stycken brickor vardera under 3 varv.

Ett sådant byggande förutsätter förstås också att du har råd att bygga så mycket och dessutom inte vill göra något annat i den spelomgången. Det kostar också olika mycket att lägga räls i olika terrängtyper så försök att skapa dina linjer i öppen terräng. Att korsa vatten eller berg kan förvisso bli nödvändigt, men det är kostsamt!

Du måste också se till att avsluta byggandet fram till en stad i en och samma omgång när du väl tar dig an det momentet, för efter 3 spelvarv plockas ofullständiga linjer bort från brädet. Så slösa inte pengar på byggen som inte kan slutföras!

Varje spelomgång av Railroad Tycoon inleds med en auktion där den som bjuder högst får spela först. Därefter turas man om att utföra varsitt drag, sedan varsitt till och därefter det tredje och sista momentet i omgången. Det finns ett flertal olika saker att välja bland och du får fritt välja bland dem för samtliga tre drag i omgången. Som redan nämnts kan du t.ex. bygga räls i samtliga drag för att komma som längst, eller bara bygga lite (eller inte alls) och göra annat

Ja, du kan bygga räls, uppgradera ditt lokomotiv och/eller leverera en vara. Du kan också se till att en mindre ort på spelplanen växer och därmed addera nya kuber/varor till spelet (och möjligen förlänga speltiden) och/eller plocka på dig speciella bonuskort.

Utöver bonuskorten som används på olika sätt under spelets gång finns också byggherre-kort. Ett unikt sådant får varje spelare inför spelstarten. På detta anges ett speciellt hemligt mål som också kan ge bonuspoäng när spelet är slut.

Spelet är mastigt nog och tillräckligt spännande med enbart byggherrekorten. Det kan nästan bli för mycket med vanliga bonuskort därtill. Inte nog med att det blir ännu mer att överblicka och hålla koll på, en massa uppvända kort tar plats också.

Ett parti Railroad Tycoon är i sin sista runda när det finns ett visst antal tömda städer-markörer utställda på spelplanen. Känns det då som att segern håller på att glida dig ur händerna får du kvickt satsa på urbaniseringsmomentet och sätta ut nya kuber på spelplanen i en stad. Då har du möjlighet att ta bort en tömd stad-pjäs och spela vidare ett tag till. Kanske.