Qwirkle (MindWare/The Green Board Game Co)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 6+ år
Innehåll: 108 träbrickor, tygpåse, regler
Konstruktör: Susan McKinley Ross

Qwirkle kom redan 2006 men har helt passerat under radarn. Det var först 2011 när spelet vann utmärkelsen Årets Spel i Tyskland som jag fick upp ögonen för det. Och då var det lätt att konstatera att den och alla andra priser spelet vunnit genom åren var välförtjänta. Qwirkle är ett sådant där spel där man verkligen tänker: varför kom inte jag på det här? Föredömligt enkelt att förstå, lära ut och spela, men samtidigt precis lagom utmanande för såväl ung som gammal, nybörjare som van Qwirklespelare. Och aldrig blir ett enda spelat parti likt ett föregående. Förträffligt!

Etthundraåtta svarta, kvadratiska, centimetertjocka träbrickor blandas i en tygpåse. Brickorna bär alla en specifik symbol i en viss färg. I påsen ligger 18 brickor vardera i färgerna rött, gult, grönt, blått, orange och lila. Bland brickorna finns 6 olika symboler; cirkel, kvadrat, kors, romb, sol och fyrklöver. Varje kombination av en viss färg och symbol finns i tre exemplar, ja med andra ord finns här tre brickor av respektive sort.

Börja med att stoppa handen i påsen och plocka på dig sex brickor. Ställ upp dem framför dig så att du men ingen annan kan se vilka färger och symboler du har. Målet är nu att hela tiden spela ut en eller flera brickor i syfte att skapa och förlänga rader som överensstämmer i färg och/eller form.

Alla brickor du väljer att spela ut i din tur måste alla ha antingen samma färg eller samma symbol på sig och de måste dessutom läggas i en och samma rad på bordet, du får dock ha andra brickor som passar in i raden mellan dina brickor. Alla spelade brickor måste även passa in åt alla håll vad gäller direkt intilliggande brickor.

Det spelarna bygger upp tillsammans på bordet är mest att likna vid orden som skapas av bokstavsbrickorna i Alfapet (Scrabble), men istället för ord skapas här rader och kolumner med olika färger och symboler. Ingen rad kan dock någonsin bli mer än sex brickor lång.

Antingen så kan den längsta raden omfatta sex t.ex. gröna (gula, röda osv.) brickor och då har alla dessa varsin unik symbol eller så finns där 6 stycken kvadrater (eller cirklar, solar etc.) och då har varje bricka olika färger.

En ensam utspelad bricka ger som minst 2 poäng i och med att den måste läggas intill en annan (ett poäng per bricka), men kan å andra sidan ge så mycket mer beroende på exakt var den läggs. Kolla noggrant alla rader och kolumner där din enda bricka eller samling brickor ligger med som en del och addera sedan ihop poängen åt alla håll.

Du kan alltså få poäng i flera led och precis som med poängräkningen i nämnda Alfapet så får du poäng för det som redan ligger utlagt när du adderar en bricka eller fler och förlänger raden/kolumnen (raderna/kolumnerna). Räkna bara en rad eller kolumn i taget och få ett poäng per bricka som matchar i färg och/eller form och summera spelarnas resultat i omgång efter omgång på en bit papper.

Vinnaren av Qwirkle är naturligtvis den som samlat ihop flest poäng. Kan du få ihop en rad om 6 unika och enhetliga brickor (sex olika symboler i samma färg eller samma symbol i sex olika färger) har du gjort en Qwirkle och får en massa härliga bonuspoäng. Med en gnutta flax kan du slutföra flera Qwirkles i ett och samma drag och kanske koppla ett bra grepp om segern…

Inga utspelade brickor flyttas någonsin utan ligger förstås kvar där de spelats. Sakta men säkert växer brickbygget på bordet. Det går att spela tight och alltid försöka lägga brickorna nära intill varandra (för många poäng) och satsa på Qwirkles för alla rader och därmed ha ett ganska litet och kompakt spelområde med rader och kolumner. Det går såklart också att lägga brickorna så att det bara bildas långa spretande rader (utan kolumner) om 2-6 brickor och då krävs mer utrymme på bordet.

När du ser samtliga 3 identiska brickor av en viss sort ligga ute i spel vet du ju vilken symbol/färg som framöver inte kan ge en Qwirkle på annat håll.

Så länge det går fyller man alltid på sitt förråd så att man har sex brickor tillgängliga hela tiden, när det är tomt i påsen spelar man slut med de man har kvar framför sig. Skulle du någon gång vara missnöjd med dina brickor får du offra ett drag på att byta in en eller flera av dem och dra nya.

Spelet avslutas direkt då någon gjort helt slut på alla sina brickor och då får denne 6 extrapoäng (utöver vad de utlagda brickorna nu gav).

Qwirkle är mycket, mycket enkelt, men samtidigt ganska klurigt. Det gäller att vara uppmärksam på det som byggs. Det gäller att snabbt kunna räkna ut var man kan lägga för mesta möjliga poäng, men det behöver förstås inte betyda att det är där man sedan lägger. Det är ju till exempel dumt att fylla upp en rad så att nästa spelare i tur kanske bara behöver lägga en enda bricka för att få en Qwirkle, men visst, ibland måste man ju chansa…