Quarto! (Gigamic)


Fakta:
Antal spelare: 2
Ålder: 6+ år
Speltid: 10-20 minuter
Innehåll: Spelbräde, 16 träpjäser, tygpåse, regler
Konstruktör: Blaise Muller

Wow, så här skall strategispel vara. Med rejäla spelkomponenter i trä, superenkla regler, kort speltid och samtidigt så utmanande och fängslande att du vill spela igen och igen.

Ett bräde, 16 pjäser. Speltiden varar så lång tid som det tar för två spelare att växelvis få ut pjäserna på brädet. Det kan gå på 5 minuter eller ta timmar, allt beroende på hur lång betänketid man vill ge varandra inför varje drag. Asken nämner 10-20 minuters speltid och det kan väl kanske vara rimligt med en minut att tänka på till varje pjäsförflyttning. Har ingen vunnit efter dessa 16 drag har partiet slutat oavgjort!

Här finns ett runt bräde i trä med 16 cirklar i formationen 4 x 4 st. Det är i respektive cirkel deltagarna skall placera ut pjäserna. Här finns 8 ljusa pjäser och 8 mörkare bruna men detta handlar inte om att sköta pjäser i varsin färg, nej här spelar vem som helst med vilken pjäs som helst.

8 träbitar är som sagt ljusa, 8 är mörkbruna. 8 är höga, 8 är lite lägre. 8 är fyrkantiga, 8 är cirkelrunda. 8 är försedda med ett hål på toppen, 8 är det inte. Ja, inte en enda pjäs är alltså exakt lik någon annan. Finns här två som båda är försedda med hål, är låga och fyrkantiga är en alltså ljus och en pjäs mörk. Två pjäser kan vara ljusa, höga och utan hål på toppen men då är en fyrkantig och den andra rundů Ja, du fattar (väl?)

Målet är att bilda en rad (någonstans på brädet, diagonalt är okej) om fyra pjäser som delar i alla fall ett karaktäristiskt särdrag. Ja, alltså fyra pjäser som alla är ljusa/bruna/höga/låga/fyrkantiga/runda/med eller utan hål.

Det kan låta nog så enkelt men, och här kommer det extra festliga!, det är motspelaren som hela tiden väljer vilken pjäs du får ställa ned på brädet. Du får dock välja dess plats av dem som finns lediga på brädet. En pjäs väl utställd kvarstår på sin plats resten av spelet och flyttas aldrig igen.

Den som placerar ut pjäsen som skapar den här raden om fyra, på något sätt, enhetliga pjäser och gör en Quarto har såklart segrat! Och han gör det med stor glädje för att det är motspelaren som just har gett honom den biten han vunnit partiet med. Ah! Härligt simpelt, som vanligt fyra-i-rad men ändå annorlunda och klurigt. Här finns en hel del att tänka på.