Project X (Lauwers Games)


Fakta:
Antal spelare: 2 eller fler deltagare
Ålder: 6+ år
Speltid: 15-40 min
Innehåll: 9 spelplaner, 2 tärningar, 100 uppdragskort, spelregler och ett timglas
Konstruktör: Arne Lauwers

Spelet med det intetsägande namnet Project X finns också utgivet som Pictureka. Det sistnämnda namnet kanske säger något lite mer om man ser det som en sammanslagning av engelskans picture (bild) och grekiskans heureka (jag har funnit det). Här handlar det nämligen om att titta på en mängd olika bilder, en tavla med ett sammelsurium av figurer och saker i en salig röra och försöka finna ett visst föremål.

Det finns 3 olika moment som kan slås fram med en färgtärning. I det gröna uppdraget skall spelaren på 30 stressande sekunder finna föremål av en viss sort på bilden/bilderna. Ett vanligt tärningskast avgör om det blir 1-6 föremål som skall letas upp!

Det kan vara väskor, saker som flyger, fiskar, föremål i ett kök, klädesplagg osv., ja nästintill precis vad som helst, men du måste hitta det innan sanden i timglaset runnit ut.

Det röda uppdraget går till på liknande sätt, man skall återigen finna föremål på ett speciellt tema. Den här gången går uppdraget till den spelare som ger det högsta budet, dvs. erbjuder sig att leta upp flest saker i kategorin på 30 sek. Här blir det budgivning kring bordet och för den som tror sig kunna finna flest föremål blir det alltså upp till bevis.

Olyckligtvis finns här inget straff för att lova mer än man kan hålla, så vill man bara förhindra motståndarna från att få poäng i den här uppgiften är det ju bara att själv ta på sig uppgiften och göra sitt bästa. Du har ju inget att förlora, fast det har ju å andra sidan inte de andra spelarna heller…

Den tredje och sista kategorin spelmoment rör det blåa uppdraget. Här vänder man ett kort och får se en specifik figur eller sak avbildad. Exakt den bilden måste återfinnas någonstans på själva spelplanen. Alla letar samtidigt och här är det bara att vara först som gäller.

Den som lyckas med ett uppdrag, vare sig det är grönt, rött eller blått, behåller spelkortet. Först till 6 vunna kort vinner hela spelet. Vill man kan man såklart sätta en annan gräns för seger, ett annat antal kort eller en viss mix av uppdragskort.

Spelplanen blir stor när de 9 olika (dubbelsidiga) bildkorten läggs ut på bordet i en kvadrat om 3 x 3 pappbitar. Vissa dragna uppdragskort kommer att visa att det är dags att pussla om spelplanen och då kan två olika bildkort byta plats, vridas eller vändas, så att nya bilder kommer fram eller befintliga bilder bara dyker upp någon annanstans.

Project X har löjligt enkla regler och en behändigt kort speltid. Utmaningen är tyvärr också i enklaste laget. Titta på en stor och rörig bild och försök leta fram saker som lyser, hitta ett antal huvudbonader, insekter, en speciell figur eller något helt annat. När du låter blicken fara över alla bilderna försök komma ihåg vad som finns var… Så värst mycket mer är det inte till spelet. En omgång på 30 sekunder går rasande snabbt och det finns mängder och åter mängder med olika saker på bilderna att leta fram och peka ut, så detta kan du spela igen och igen. Fast varför skulle du?