Power Grid (Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-6
Ålder: Från 12 år
Speltid: 2 timmar
Innehåll: Dubbelsidig spelplan, 132 trähus fördelat på 6 färger, pengar, 84 träpjäser (i svart, brunt, gult och rött motsvarande råvarorna olja, kol, sopor och uran), 5 summeringskort med ersättningsnivåer för byggnationer (varför 5 när spelet är för 6 spelare?), 43 kort med olika kraftverk, regelhäfte på engelska
Konstruktör: Friedemann Friese

Välkommen till Power Grid, ett spel om strömförsörjning. (Hur kul låter det egentligen? Det är riktigt, riktigt roligt, tro mig.) Den spelare som kan bygga ett kraftnät genom minst 17 orter i regionen och samtidigt förse dessa orter med elektricitet vinner. Spelplanen är dubbelsidig. Du kan välja att spela i USA eller Tyskland och eftersom man oftast bara spelar på en del av landskartan borgar det för lång spellivslängd och att ett parti inte är det andra likt.

Spelet kom med de bästa av rekommendationer, mina förväntningar var högt ställda och ingen spelare i kompisgänget blev besviken (undantaget kanske den spelare som med en hårsmån blev snuvad på segern i allra sista momentet).

Reglerna var relativt lättlästa men samtidigt rätt omfattande. På flera håll stod det ”Viktigt, tänk på att” - ta bort vissa kort beroende på antalet spelare, om detta kort dyker upp gör följande…, när detta kort dyker upp gör så här en gång, dessutom även si eller så beroende på exakt när kortet dras, om denna situation skulle inträffa byt ut det högsta/lägsta kortet osv. Under spelomgången läste vi i regelhäftet flera gånger för att inte missa något, så det kommer att ta flera partier innan allting sitter. Samtidigt så tar en full spelomgång hela 2 timmar, så bered dig på en helkvällsaktivitet för ett enda parti Power Grid. Visserligen uppmanas förstagångsspelarna att avbryta spelet efter den första av spelets tre faser, men vi fastnade direkt och ville spela vidare. Trots lång speltid och flera repetitiva moment blev det aldrig tråkigt utan spänningen höll i sig hela vägen och utgången var oviss in i det sista.

I varje omgång görs följande:

1. Spelarna förvärvar, om man så önskar, ett kraftverk
2. Man skaffar nödvändiga resurser för energiframställning
3. Utbyggnad av kraftnätet mellan städerna på spelplanen

Men det är förstås mer än så till spelet. OK, lite utförligare då:

1. Ett antal kraftverk ligger uppvända på bordet. Somliga är tillgängliga för köp omedelbart, somliga tar snart de köpta objektens plats och nya läggs till fortlöpande. Förvärv sker medelst auktion där högstbjudande såklart vinner. Somliga kraftverk är dyrare än andra (de allra mest effektiva kommer mot slutet av spelet), en del drivs med kol, andra med t.ex. olja, sopor eller uran. En del kraftverk kan försörja en stad med el, andra rentav 2-7 städer. Så vad skall du satsa på? Hur mycket kan du betala? Du får aldrig ha fler än maximalt tre kraftverk men får köpa nya och byta under spelets gång.

2. När du har ditt kraftverk måste du förstås skaffa råvaror så att energi kan utvinnas. Somliga mindre kraftverk kan producera el till en stad för en enhet kol eller olja, andra kraftverk måste som minst ha två eller tre enheter råvaror för att kunna göra jobbet. Och eftersom mängden tillgängliga råvaror hela tiden är begränsad kostar olika råvaror (kanske) olika mycket och ju fler enheter av en viss vara du vill åt desto mer kan priset öka per styck. Priset fluktuerar också upp och ned mellan olika spelvarv. I ena rundan kan uran vara mycket billigare än kol, ibland kostar sopor mer än olja osv. I värsta fall kan någon spelare före dig ha köpt upp alla de råvarorna som du vill åt och då kan du inte få igång ditt kraftverk alls den rundan. Som tur är finns en begränsad möjlighet att lagra råvaror i dina kraftverk. Köp på dig när det är billigt.

3. Okej, så du har ditt kraftverk, du har skaffat dina råvaror. Nu gäller det bara att skicka ut elektriciteten till städerna. I varje stad skall en anläggningskostnad betalas och dessutom förstås kostnader för anslutningar mellan orterna. Ju längre avstånd som skall överbryggas desto dyrare blir det och ju senare du kommer till en stad desto mer stiger anläggningskostnaden. I spelets början får det bara finnas en spelares kraftnät representerat i varje stad, under senare faser blir det möjligt för ytterligare en eller två spelare att expandera på samma ställe. Men då kostar det alltså mer. Och är ni fler spelare än tre är det alltså inte möjligt för alla att ens få bygga överallt även om man har gott om pengar och råvaror, så där försvåras utbyggnaden högst rejält för en del.

Efter dessa tre moment i en omgång ser man hur många städer man byggt ut på spelplanen och hur många man vill (och har möjlighet att) försörja med el. Man får motsvarande mängd pengar, de råvaror man just använt för elproduktionen plockas bort från respektive kraftverk och nya råvaror erbjuds till försäljning (enligt ett fast schema som varierar beroende på antal spelare och aktuell fas i spelet). Och så börjar man om igen med ovanstående.

Men det finns en liten knorr till. Inför varje omgång fastställs ny turordning för spelarna och först ut att starta en auktion är alltid den som byggt ut kraftnät i flest städer på spelplanen, och sedan följer resten av spelarna i fallande ordning. Därefter genomförs moment 2 och 3 ovan i omvänd ordning. Dvs. den som först får välja och buda på tillgängliga kraftverk i auktionsfasen är sist när det gäller att få köpa råvaror till sitt kraftverk och bygga på spelplanen. Så du kan få ditt tjusiga, effektiva kraftverk, men kanske dyra eller inga råvaror till det alls, eller riskerar att inte få möjlighet att bygga kraftnät till en viss stad. Och tvärtom kanske du får det sämsta kraftverket. Men då kompenseras du genom att få kraftverket till väldigt lågt pris och kan först av alla köpa billiga råvaror och tvinga motspelarna att betala dyrt för sina, eller kanske rentav köpa allt så att andra blir helt utan!

Kort sagt ett rejält utmanande spel för en helkväll med vännerna. Du behöver skaffa det mest prisvärda kraftverket vid rätt tidpunkt, fortlöpande köpa rätt råvaror till bästa pris och hela tiden ha pengar till allt; byggnationer, auktioner, råvaror. Klurigt och som sagt spännande och ovisst in till sista draget. Jag hade gärna satt högsta betyg på Power Grid men speltiden är något för lång för att spelet skall kunna plockas fram så ofta som jag skulle vilja.