Place 2 (Spelmakarna Sverige/Peliko)


Fakta:
Antal spelare: 2+ spelare eller lag
Ålder: 15+ år
Speltid: 45+ minuter
Innehåll: Spelplan, 6 spelpjäser, förstoringsglas, tärning med klistermärken, 105 bildkort (315 frågor), regler.

Precis som föregångaren Place bygger det här spelet på kvadratiska kort med fina fotografier där man sedan skall placera bilden rätt på en världskarta, knyta fotot till en lämplig plats, för att sedan vara behörig att få en fråga. Med rätt svar vinner man sedan kortet som plockas bort från sin plats någonstans runt själva spelbrädet (kartan). När samtliga 20 kort i ett parti tagits av spelarna är det slut och vinnaren är såklart deltagaren som vunnit flest bildkort.

Så långt egentligen inga konstigheter. Men med endast 105 bildkort inkluderade i spelet och 20 av dem i bruk per parti kan man lite grovt säga att bildplaceringsmomentet kan räcka för ca 5 spelade omgångar, förutsatt förstås nya kort i varje parti. Det känns såklart lite snålt, men det gäller såklart bara om samma gäng spelar tillsammans hela tiden och alltid minns placeringen av precis varje kort. För om så inte är fallet kan man givetvis få längre livslängd på korten. Varje kort rymmer dessutom 3 olika frågor kopplade till bilden på något sätt…

Men visst, innehållsmässigt känns det lite tunt. Bilderna är få och när man väl lagt dem på minnet finns där alltså endast 3 frågor till respektive plats…

Nåväl, spelbrädet är alltså en världskarta indelad i ett rutnät, A-Y, 1-16, totalt 400 olika fält. Nu är ju fler än hälften av dem förvisso vatten och hav, men på sina håll finns ju små öar att kanske hålla reda på…

Kartans rutor är små, somliga enskilda nationer ofta ännu mindre. För att placeringen inte skall bli alltför svår får man rätt om man bara prickat in platsen någotsånär korrekt. En kvadratisk glasbit (ett förstoringsglas) fungerar som markör och täcker fyra fält på kartan (2x2). Se till så att den rätta koordinaten täcks så får du en fråga om platsen, föremålet på bilden etc. Lägger du glasbiten över Europa kan du i ett slag täcka nästan 20 länder på en gång medan t.ex Ryssland omfattar hela 30 rutor. Hm.

Med rätt placering skall du sedan få besvara en av kortets tre frågor. Du får frågan som motsvarar färgen på den tärningssida som kommit upp (röd, grön, gul) när du gått till kortet (1-3 steg). Ja, du flyttar dig alltid med- eller moturs runt de 20 bildkorten (välj håll fritt i varje omgång) som ligger upplagda runt brädet och som ni alltså spelar om i ett parti.

Place 2 handlar alltså om att slå tärningen, se över bildkorten och sedan gå 1-3 steg åt något håll. Markera med förstoringsglaset var bildkortet hör hemma och har du rätt får du sedan röd, grön eller gul fråga. Rätt svar ger dig alltså kortet, så speltiden motsvarar den tid det tar för spelarna att placera alla korten rätt och sedan tillsammans korrekt besvara 20 frågor.

Och det nu här spelets simpla regler bara känns konstiga och rätt misslyckade. Om kortet ”placeras” fel eller frågan besvaras fel skall kortet ligga kvar i spel. Och et kan ju tyckas lämpligt men någon annan spelare har ju redan sett rätt koordinater eller frågans rätta svar på kortets baksida, man måste ju ändå kontrollera det svar som givits… Det ger ju någon en solklar fördel om denne senare har möjlighet att gå till samma kort, få samma fråga...

Ja, ingenstans nämns möjligheten att istället lägga ett felplacerat eller felaktigt besvarat kort åt sidan för att dra ett nytt. (Å andra sidan räcker kanske korten dåligt…) Fast så vill vi egentligen spela för att få det hyggligt rättvist men reglerna krånglar till allt, har alltså ett annat upplägg.

Kommer man till samma bildkort där någon annan redan står så kan man visst låta bli att placera bilden och istället välja att stjäla ett vunnet kort från den spelaren. Då gäller det att kunna besvara frågan motsvarande tärningsfärgen från ett kort. Med lite tur kan det ju bli exakt samma fråga som redan besvarats korrekt av den du vill stjäla kortet ifrån… Knasigt.

Ytterligare några minus dyker upp. Jag väljer kortet med bild på en klassisk bil, vad jag tror är en tidig T-Ford. Jag vill placera markören någonstans i USA. Döm om min förvåning när kortets koordinater påstår att bilden visar en Tata-bil från Mumbai, Indien och presenterar 3-Tatafrågor…

När jag letar igenom bildkorten hittar jag sedan en Tata-bil och gissa vad, korttexten påstår att det är en Amerikansk T-Ford. Ah, några kort har fått bilder och text förväxlade! Illa.

Den stora plasttärningen sedan, ja den är också lite B. Här sätter du dit olikfärgade och numrerade klistermärken på sidorna, klistermärken nästan för stora för sidorna och med siffrorna dåligt centrerade. Småsaker kan tyckas, javisst, men samtidigt skavanker som skaver lite, irriterar, drar ned helhetsbetyget för ett annars rätt okej spel.

Så sammanfattningsvis, tjusiga bildkort och ett lite annorlunda spelupplägg på pluskontot. Dumma regler och för sparsamt med bilder och frågor sätter jag såklart upp på minussidan. Och ovanpå det några slarviga detaljmissar, textförväxlingar, sneda klistermärken…

Place 2 fungerar absolut okej men bäst med små hemmagjorda regeljusteringar, och undantaget finfina foton är det en bit upp till den lite lyxigare kvalitetsstandarden på komponenterna som fås i frågespel som TP, Bezzerwizzer etc. En högst medelmåttig trea blir betyget. Första Place-spelet gav väl egentligen både mer och snyggare innehåll dessutom…