Pirates 2ed, Governor's Daughter (Kuznia Gier)


Fakta:
Antal spelare: 2-4
Ålder: 12+ år
Speltid: 45-90 minuter
Innehåll: Spelplan, 112 träpjäser (kuber och brickor), 55 kort, 8 kartdelar, 4 spelfartyg med hållare, 28 runda pappbrickor (skademarkörer, fartyg, efterlysningar etc), 4 spelbräden, regler
Konstruktörer: Malgorzata Majkowska, Tomasz Majkowski, Michal Stachyra, Maciej Zasowski

Piraten Roberts har kidnappat guvernörens dotter. Nu är det upp till spelarna att försöka rädda henne! Men bara en kan lyckas så den som får henne fri är såklart spelets segrare.

Du måste dock lägga på ett litet kol, du har inte obegränsat med tid på dig. Efter max 17 uppvända kort med röd symbol (färre i spel med få deltagare) är spelet under alla omständigheter slut. Är den kidnappade kvinnan inte räddad då förlorar samtliga spelare. För guvernörens dotter skall det visst gå ännu värre! Det är dock inte supermånga spelkort med den där röda symbolen i kortleken så den måste säkerligen blandas om och tömmas flera gånger om innan allt är över. Troligen finns det ändå tid för ett lyckat räddningsförsök!

Och du måste naturligtvis först ha åstadkommit somligt under ditt spelparti. Du måste hitta ön där tjejen hålls fången och du måste samla antingen 50 mynt för att köpa henne fri, alternativt ha fått ihop storslagenhet, ära och berömmelse, till ett värde av 30 poäng då du med din blotta närvaro kan imponera på Roberts och få henne fri.

Nu vet du förvisso på vilken ö som Roberts gömmer sig, den är tydligt utmärkt på spelplanen, men du har liksom inte tillåtelse att gå iland där innan du fått tag på två bitar av en karta som så att säga pekar ut rätt riktning. Kartbitarna köper du för mynt på två olika öar alternativt stjäl dem genom att framgångsrikt anfalla ett par befästningar på de relevanta ställena.

För att överhuvudtaget få fatt på pengar och berömmelse måste du fara runt på havet och idka handel och sjöröveri. Res mellan olika öar och köp och sälj varor i form av olikfärgade träkuber. Köp dem billigt, sälj dem med förtjänst och bygg upp ditt kapital. Anfall dina motståndare och/eller olika frakt- och stridsfartyg för berömmelse och kanske pengar eller eventuella föremål ombord.

På olika öar produceras olika varor. Olika fartyg kör sina fasta rutter med givna varor mellan olika öar. Lite mer slumpartat turas alla spelare om att flytta på stridsfartygen.

Varje spelare har två faser att spela igenom, först arkipelagfasen, därefter kryssningsfasen. Den förstnämnda innebär att vända upp ett spelkort och notera dess symbol, en kub i någon färg alternativt ett fartyg.

Kort med den röda kuben leder till utplacerandet av 2 röda kuber, dvs. rom som handelsvara på en av fyra olika öar. Dessa kort för också fram spelet mot sitt slut, ett steg i taget.

Kort med kuber i annan färg (gul, vit, svart eller grön), ger spelaren i uppdrag att fylla motsvarande båt i något av spelplanens hörn med kuber i matchande färg. Dessa fartyg kan alltså frakta respektive vara till en given destination någonstans på brädet. Naturligtvis kan utbudet av kuber i en viss färg vara slut och då kan fartyget för tillfället inte lastas fullt.

Nåväl, efter att (eventuellt) ha fyllt den där båten har spelaren max 3 saker att välja bland, möjligen färre beroende på rådande situation.

1. Ta bort alla kuber i en vald färg från marknaden på en ö märkt i den kortfärg du dragit.
2. Addera 2 kuber i dragen kortfärg till marknaden på den ö där varan tillverkas.
3. (Om fartyget är fullt lastat) Låt fartyget med varor i motsvarande färg påbörja sin resa, flytta fartyget 2 steg.

Okej, så nu kan du ha påverkat utbudet av och/eller priserna på en vara, alternativt ha sänt ett fartyg ut på havet med last (för någon att försöka stjäla under resans gång eller lasta av på marknaden för fortsatt handel).

Härnäst följer nu kryssningsfasen under vilken spelaren har 3-5 poäng att fritt spendera på en uppsjö av valmöjligheter. (Poängen blir fler under spelets gång så mot slutet blir respektive spelomgång allt längre, mer omfattande). Varje vald action kostar 1 poäng, mixa fritt som du vill.

Dra ett kort, dessa kan ge dig små miniuppdrag men oftast ger de dig extra styrka i ett sjöslag. Du får ha max 5 kort på handen.
Kassera ett kort.
Segla, dvs. flytta ditt fartyg ett steg. Mot en ö eller ett fartyg.
Köp varor, allt du kan och vill i en viss hamn. Se bara till att du har plats för lasten på ditt fartyg.
Sälj varor i en hamn och försök tjäna en slant.
Besök öns skeppsvarv, olika öar erbjuder här olika tjänster (uppgradera dina kanoner, bygg ut ditt fartygs lastutrymme, skaffa dig en bit av kartan, reparera ditt skepp).
Kassera en eller flera varor från ditt lastutrymme.
Attackera ett fort på en ö för en mängd varor från marknaden, pengar eller en kartbit. Begår du en sådan elak handling kommer du dock att bli efterlyst och bestraffad för en spelrunda.

Ja, köp en vara, sälj den dyrt. Bygg upp ett litet kapital som låter dig förstärka ditt fartyg, göra kanonerna kraftfullare och ditt lastutrymme större. Då kan du resa runt med fler varor, köpa och sälja lite mer och samtidigt angripa motståndare och andra kryssande fartyg på havet för ytterligare vinster. Ge det hela lite tid bara så har du snart både kartbitar, pengar och berömmelse nog för att kunna resa till piraten Roberts kanske inte fullt så hemliga gömställe och vinna hela spelet.

Spelet Pirates 2ed. är helt okej, om än inte speciellt avancerat trots en mängd olika möjligheter. Alla fyra karaktärerna man kan spela med har alla varsin egen specialförmåga. Tyvärr är det en given ordning på vilka som måste användas i spel med 2, 3 och 4 personer. Dragna kort tillför förvisso ett litet slumpmoment men all handel är öppen och ärlig, alla ser vad som finns att köpa och var, och såklart också var man kan sälja och samtidigt få ett bra pris.

Det hela tuffar på. Reglerna är okej, spelkomponenterna likaså. Ett typiskt medelmåttigt sällskapsspel, lagom lättsamt trots många möjligheter och val. Med många spelare blir det såklart mer omsättning på marknaderna och fler tillfällen till sjöslag och sjöröveri, samtidigt funkar det hela faktiskt ungefär likadant vid spel på bara 2 personer. Skoj nångång ibland som ett hyggligt familjespel för en timmes tidsfördriv men seriösa brädspelare vill nog ha något lite mer, en tuffare utmaning.