Pirater & Skatter (Egmont Kärnan)


Fakta:
Antal spelare: 2-4
Ålder: Från 7 år
Speltid: ca 20 min
Innehåll: 1 spelplan, 4 piratskepp, 4 piratflaggor, 4 piratkort, 50 segelkort, 1 skattkista, 50 guldmynt, 90 silvermynt, 12-sidig tärning, spelregler
Konstruktör: Grzegorz Rejchtman

Den stora spelplanen domineras av vatten och 20 öar utspridda i en ring. Du och de andra spelarna är piratkaptener på varsitt fartyg och ni kretsar runt cirkeln med öar på jakt efter skatter. På tio av öarna finns skattkistor att länsa, det erbjuds extra vind i seglen på något ställe, en genväg på ett annat samt ett ställe att tyvärr gå på grund (och därmed förlora sin skatt!) Den som samlat mest pengar när (maximalt) 12 omgångar spelats igenom är spelets vinnare.

Varje ö avbildar ett ankare i en av fem färger; blått, rött, gult, orange eller lila. Det är här förflyttningskorten (segelkorten) kommer in, de finns i nämnda färger och anger alla en siffra mellan 1 och 8.

I varje eget drag måste du spela ut ett kort. Vill du åt en exakt förflyttning och veta vilken ö du når måste du spela ut kortet uppvänt med bildsidan upp, men då måste å andra sidan kortets färg motsvara färgen på ankaret på den ö där du just nu står. Matchar inte kortet i färg, eller det du har inte anger ett passande antal stegs förflyttning, får du spela ut kortet med bilden nedvänd. Då avgörs din förflyttning med ett tärningskast. Det hela blir plötsligt mer chansartat men eftersom det rör sig om en 12-sidig tärning kan du å andra sidan komma ganska långt!

Hamnar du dessutom på en ö med en skattkista får du ta exakt lika många mynt som du gick antal steg för att komma fram. Ju längre förflyttning desto mer pengar alltså! Ihopsamlade mynt i form av guld- eller silverpenningar lägger du såklart i din båt (som också är din stora spelpjäs).

Hamnar du på en ö där ett annat fartyg redan ligger för ankar blir det tyvärr så att någon kommer att bli av med sina samlade skatter. Vem det blir beror på om fartyget du kommer till har sin piratflagga hissad eller ej. Saknas flaggan är det fritt fram för dig och ditt manskap att borda fiendeskeppet och ta dess skatter och göra dem till era. är flaggan hissad är det tyvärr du som förlorar den skatt ni eventuellt haft med er.

Det är nämligen så att du i slutet av ett drag alltid har möjligheten att, till priset av ett valfritt förflyttningskort, för stunden skydda dina skatter genom att hissa flaggan på ditt fartyg. Då gör det alltså inget om fiendeskepp kommer till din ö – tvärtom är det ju du som tar deras pengar! Problemet är ju bara att en hissad flagga bara skyddar i en spelomgång.

Du måste alltid i början av ditt nästa drag plocka bort flaggan innan du flyttar ditt fartyg. I och med att du också betalar för skyddet med dina förflyttningskort kommer det ju att bli så att du mot spelets slut kanske inte kommer att kunna flytta ditt fartyg lika mycket eller ofta som motståndarna. Detta kan såklart göra dig sårbar i spelets slutomgång om de andra piratkaptenerna har fler kort kvar… Då kan de kanske nå ditt fartyg och snuva dig på skatterna i allra sista draget.

Pirater & Skatter är ett lättsamt sällskapsspel för hela familjen. Strategiskt tänkande och tur med kort och tärning i en bra mix. Här finns en rejäl spelplan, stora spelpjäser och en skattkista späckad med små oäkta guld- och silvermynt i plast. Och ett pirattema på det. Charmigt!