Pirate Code (Lego)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 8+ år
Speltid: 15-25 minuter
Innehåll: Legotärning, 1 Lego-minifigur, 268 byggbitar, bygginstruktioner samt regler


Pirate Code är Lego-företagets variant på klassiska Master Mind. Varje spelare har innan spelstart skapat sin egen högst personliga kod med hjälp av fyra stycken juveler i olika färger. Hemligheten göms i spelarnas olika kistor och nu handlar allt såklart om att vara först med att avslöja en motspelares kod.

Här finns juveler i sex olika färger att använda till sin kod. Varje färg får bara förekomma en gång vardera i den här fyrfärgade kombinationen och såväl ingående färger som dessas exakta placering i raden måste avslöjas.

Har motståndaren valt gul-röd-grön-blå eller blå-grön-gul-röd? Eller är vit färg med? Eller orange? Ja, det är ju det du skall klura ut. Vad har du själv valt för färger?

Nåväl, välj ut juveler i fyra olika färger och placera dem på en rad i din kista. Sådär ja, nu är det klart för spelstart.

Förste spelaren kastar tärningen. Upp kommer en färgad sida och det finns såklart en färg och sida för varje valbar juvelfärg i spelet. Ta en juvel i tärningens färg samt ytterligare en valfri juvel och placera dessa två glittrande (plast)skatter på Legospelplanen på den sträcka som leder fram till en motspelares kista. (Du kan om du vill dela upp dina juveler för att gissa delar av koden hos olika spelare).

Du har naturligtvis fyra olika platser på en rad tillgängliga för din gissning. Ställ ned juvelerna på de platser (dvs. i den ordning) du tror att dina färger finns i motspelarens kod.

Tre möjliga utfall kan bli resultatet av respektive gissning.

1. Din placerade juvel är i en färg som inte alls är med i koden du försöker knäcka.

2. Vald juvels färg är förvisso korrekt men du har ställt ädelstenen på fel plats i raden. Någon av de andra tre platserna är den rätta.

3. Juvelen du valt är både i rätt färg och exakt rätt placerad. Perfekt, du har knäckt en fjärdedel av motståndarens kod!

Din motståndare rättar din gissning. En juvel i helt fel färg som du gissat med flyttas bort och ställs på en kant på spelplanen så att du kan se vad du testat och misslyckats med. Förslagsvis kan du strunta i den här färgen framöver. (I alla fall hos den här motspelaren).

En juvel som är rätt till både plats och färg flyttas ett steg framåt till en rad i guld där det är tänkt att den helt rätta raden skall växa fram när du gissar… En pjäs med rätt färg men ställd på fel plats får stå kvar på brädet i din gissningsrad.

Ja, det är reglerna i Pirate Code. Lite lätt luddiga och inte på något sätt heltäckande om jag skall vara ärlig. Nog är det tydligt att du skall kasta tärningen, ta en juvel i den färg som tärningen visar samt ytterligare en valfri, testa dessa och få din gissning rättad. Men, om tärningen flera gånger avbildar en färg du redan använt vad gör du då? Ni är kanske bara 2 som spelar.

Får du ta två valfria? Är en gissning förverkad? Får du kasta tärningen igen? Och vad händer när du sedan tidigare har en juvel i rätt färg men på fel plats och det är din tur igen? Du vill såklart testa den där felplacerade på ett nytt ställe, men reglerna säger ju att du i din tur skall kasta tärningen och välja motsvarande juvel och sedan en till…

Är den där andra valfria den som redan sitter där och du vill flytta eller blir det totalt 3 juveler du nu får testa? Ja du, säg det. Här finns det således utrymme för egna tolkningar eller utformning av reglerna.

Legobygget blir en snygg spelplan, de små kistorna och alla juvelerna förmedlar verkligen piratkänsla men som spel betraktat känns vanligt Master Mind ett strå vassare, om inte annat så för klarare regler och full frihet att hela tiden välja färger att gissa med. Här bestämmer ju tärningen en hel del och hur kul är det med en kastad tärning som kanske upprepade gånger visar en färg man redan är klar med?