Personality (G&RRR)


Fakta:
Antal spelare: 4-6 deltagare
Ålder: 15 år och uppåt
Innehåll: Spelplan, 434 karaktärsbeskrivningskort, 6 spelpjäser, 6 masker för röstning, 12 risktagningsmarker, regler
Konstruktör: Tom Kremer

Visst kan det kännas bra att vara först med att få sin spelpjäs i mål men här behöver det inte nödvändigtvis betyda att du har vunnit, däremot är det säkert så att du i hög grad känner dig själv och/eller dina motspelare rätt väl.

Det mest intressanta med Personality är nog annars att få veta exakt hur övriga spelkamrater ser på dig. Tycker de att du bäst beskrivs som Stridstuppen eller Grodprinsen? Som Bullterriern, Vattenskidåkaren eller Bokmalen?

Ja vem vet, kanske allt detta? Eller mer som Kreditkortet, Järnvägsstationen, Pusslet, Midnattssolen eller ett Hårdkokt ägg?

Här kommer 434 karaktärsbeskrivningskort, alla med en rubrik, en svartvit illustration och en kort förklarande text. Exakt vad avses med att vara som en Stridstupp eller en Järnvägsstation? Stridstupp: Beredd att slåss, bokstavligen och bildlikt, vid minsta provokation. Järnvägsstationen: Alltid redo med ett välkomnande. Dessutom ivrig att få ta farväl. Har svårt att fördra gäster som aldrig ger sig av i tid.

Med dessa 1-3 meningar på korten kan det såklart vara så att man tycker att somligt passar bra, annat inte, men det går kanske inte att förvänta sig 100 % överensstämmelse?

Spelet skall alltid fortgå med 7 olika karaktärsbeskrivningskort på handen för varje deltagare. Man turas om att högt för alla läsa upp texten på ett valt kort, därefter skall samtliga spelare rösta om vem av alla deltagarna man tycker texten passar in bäst på. Det sker förhållandevis snabbt och smidigt genom att man bara vrider fram en specifik spelarfärg i ögonen på sin plastmask, ja sitt röstningshjälpmedel helt enkelt. Var och en av deltagarna skall då såklart först ha valt sin egen unika spelarfärg.

Ja, alla väljer den person man tycker texten passar in bäst på och ser till att motsvarande färg syns på sin röstningsmask. Man får naturligtvis alltid rösta på sig själv om det känns passande. Sedan är det bara att visa upp hur man röstat för varandra. Den som fick flest röster får det beskrivande spelkortet att ha framför sig och vet då hur de flesta spelarna ser på honom/henne. Kul? Ja, kanske, det beror väl på kortet…

Har du röstat som majoriteten går din spelpjäs ett steg framåt på spelplanen, om inte står den kvar på sin plats ett tag till. Känner du dig säker på att ditt val kommer att väljas av majoriteten av spelare kan du slänga fram en risktagningsbricka och satsa på 2 eller 3 steg framåt. Skulle du ha fel måste du såklart backa dessa steg istället…

På detta sätt läser ni ett kort i taget och röstar, flyttar pjäser och upprepar det hela.

Några rutor på spelplanen innebär avsteg från dessa grundregler och kan istället innebära att du och någon annan utvald deltagare är de enda två som får rösta. Tycker ni lika får ni båda flytta era pjäser framåt, annars inte.

Ett annat scenario är att du hamnar i blickfånget och att alla spelare väljer varsitt spelkort från handen med syfte att det skall passa in allra bäst på just dig. Röstning sker på vanligt sätt men nu betar man alltså av flera kort på raken. Nu kan du verkligen i rask takt få se vilka som tycker att dessa just för dig utvalda kort ger en passande bild av vem du är! Kanske finns där en korthand där man inte tycker att ett endaste kort passar för en viss deltagare, men något av dem måste ju spelas ändå…

När du hamnat i mål med din spelpjäs måste du lyckas göra dig av med två kort från handen. Två kort skall väljas ut och du skall ge två fritt valda motspelare ett var. Du skall naturligtvis välja kort du tycker beskriver dem väl. Om spelarna ifråga själva tycker att korten du valt passar in på dem behöver du inte göra så mycket mer, spelet är över för dig. Du kan ha vunnit eller i alla fall säkrat din plats beroende på om du var först att lyckas med detta moment eller inte.

Om de utvalda spelarna protesterar och tycker att du valt kort de finner mindre träffande blir det en sedvanlig röstningsomgång för att utröna om du ändå valt rätt, dvs. lyckats med din uppgift. Naturligtvis kommer spelarna per automatik att protestera om ett accepterande skulle innebära att segern går till dig, om det nu inte är så att man bara vill ha ett snabbt slut på spelet!

För så kan det förstås också vara, ett spel som detta faller inte alla på läppen. Visst kan det vara kul att vännerna tycker att man är som Kaninen, Tältet eller Antennen, i alla fall om man känner till beskrivningstexten på dessa kort. Eller kanske inte? Smaken är som baken…

Vill du måhända hellre uppfattas som Spanska inkvisitionen eller Lapplisan? Kan det passa bättre? Nehej, tänkte väl det.

I spelklassen lära-känna-sig-själv-och-sina-motspelare håvar Personality hem ett solitt medelbetyg. Det är gott om karaktärsbeskrivningskort att variera spelet med och röstningsförfarandet går som sagt rätt smidigt och effektivt. Spelplanen kunde kanske ha varit tjusigare. Graden av underhållning som ett sådant här spel skänker står väl i proportion till graden av öppenhet och ärlighet hos de deltagande. Kan de ge och ta feedback i alla dess former?