Perry Mason: Mysteriet med den misstänkte som flydde (Lemeco)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 spelare
Ålder: Från 10 år
Innehåll: Tärning och kopp, 28 ledtrådskort, 8 olika fall, 6 plastbilar, 7 misstänkta personer/pjäser med nummerförsedda socklar, vittnesförhörstabell som insats i asken, protokoll över misstänkta, regler

I Perry Mason-spelet kan du ikläda dig rollen som den store försvarsadvokaten med samma namn och pussla ihop ledtrådarna för att finna en misstänkt att jaga efter. Just i den här unika situationen får vi helt enkelt säga okej till att det existerar en massa identiska Perry Masons parallellt, för varje speldeltagare utgör förstås sin egen version av originalet.

Allt börjar i Domstolen där Perry Mason just avslutat ett fall. Varje spelare slår tärning och flyttar längs spelplanens många linjer, från en prick till en annan, ett antal steg som motsvarar en kastad tärnings ögon. Perry Mason vill helt enkelt komma fram till ett av sina fyra kontor fort, vilket av dem spelar mindre roll.

Väl framme drar man ett av totalt 8 olika detektivfallkort och får veta vilka fyra ledtrådar man behöver samla för att hitta sitt mysteriums lösning. Fast i ärlighetens namn behövs inte alla fyra ledtrådarna, det räcker faktiskt med tre av dem.

Nåväl, i Fall A, fallet med den lyckliga änkan, måste den Perry Mason-spelaren hitta Fotavtryck i mjuk jord, Ansiktet vid fönstret, ett Trasigt foto samt ett fynd i Det plundrade skrivbordet (3 av dem i alla fall).

Just ledtråden Det plundrade skrivbordet figurerar faktiskt också i Fall E, fallet med den buttra skådespelerskan som kanske någon annan Perry Mason försöker att lösa, och Trasigt foto söker även den Perry Mason som istället jobbar med fall G, fallet med den stammande stenografen. Ja, en och samma ledtråd kan vara av intresse för andra spelare, men kanske har ni alla helt olika saker att försöka finna.

Nå, ni är på kontoret, har fått era respektive uppdrag. Dags att ge sig ut på stan för att samla ledtrådar och leta misstänkta. Sju misstänkta individer står faktiskt redan och trycker på olika platser i staden. Far du förbi dem kan du ju alltid, när som helst, stanna till och syna dem lite noggrannare (notera respektive figurs nummer undertill). Lägg pjäsens nummer på minnet så du vet vem du senare kanske måste föra till finkan... Om, eller när, du finner övertygande bevis.

Slå tärning, flytta din bil längs stadens gator. Somliga platser är rödmarkerade prickar där man kan få dra sig ett ledtrådskort. Du får bara ha tre kort i taget, så får du fatt på för dig ointressanta ledtrådar måste du såklart byta dessa kort snarast och fortsätta samla nya.

Somliga ledtrådskort ger dubbla ledtrådar, antingen är ingendera aktuell för dig, annars bara en. Lägg i så fall på minnet den siffra som står vid din ledtråd. När du har tre av dina ledtrådar skall du nämligen addera dessa siffror och få fram en ny mellan 3-9. Det är naturligtvis de siffror man finner undertill på respektive misstänkt figur någonstans på spelplanen.

På några av ledtrådskorten står det istället:” Förhör med vittnen” och då kastar man tärning och konsulterar en tabell på kartongens insats och läser av motsvarande siffra för ens pågående fall. Här kan nu sex olika saker ske.

• Vittnet ljuger, du får ingen mer information.
• Kontrollera den misstänktes nummer. Flytta din bil till valfri misstänkt för att genast granska dennes nummer.
• Begär ledtråd. Övriga Perry Masons måste samarbeta med dig. Fråga någon av dem efter en specifik ledtråd. Har personen den måste de ge kortet till dig.
• Byt ledtråd. Byt ett ledtrådskort med valfri motståndare.
• Fråga efter en misstänkts nummer. Peka på en misstänkt på spelplanen och välj sedan en motspelare som du tror vet just den misstänktes nummer. Vet hen det måste hen berätta för dig.
• Ta upp en ny ledtråd. Du verkar ha kört fast och får dra ett nytt ledtrådskort!

När din siffersumma från tre ledtrådskort pekar på en viss misstänkt, leta upp denne och för personen så raskt du kan till domstolen för en snabb rättegång. Din bil måste ankomma domstolen med exakt rätt antal stegs förflyttning. Skulle du under färden dessutom tvingas byta eller ge ifrån dig en av dina tre ledtrådar måste den misstänkte lämnas åter där du hittat honom eller henne. Du måste också hitta en ny ledtråd till fallet du håller på med. Ja, tre passande, aktuella ledtrådskort måste kunna visas upp i den stund du anländer med den misstänkte till domstolen för att segern skall kunna bärgas!

Spelet Perry Mason och den misstänkte som flydde må vara ett spel med 8 olika detektivfall. Varje spelare löser dock ett av dem var samtidigt under ett parti och deras enda skillnad från varandra är att olika ledtrådskort måste hittas och samlas. All kortdragning och förflyttning är helt slumpberoende så här ställs inga krav på egen slutledningsförmåga. Spelet må ha varit coolt som nytt på 50-talet, idag håller det såklart inget vidare. Rejält daterat på alla sätt, till färg, form, innehåll och kvalitet.