Perikles (Warfrog)


Fakta:
Antal spelare: 3-5 spelare
Ålder: 13+ år
Speltid: 2-3 timmar
Innehåll: Spelplan, 150 träkuber, 4 tärningar, 4 stridsbrickor samt 6 kartongark med diverse spelbrickor.
Konstruktör: Martin Wallace

Det är inte många sidor regler men här önskar jag att det funnits ännu fler, fler så att spelet kunde ha förklarats mer i detalj, tydligare och med fler bilder och exempel. Det här är verkligen ingen bra regelsamling. Den är som gjord för att skapa maximala svårigheter med att komma igång och lyckas faktiskt få spelet att verka än mer krångligt och trist än vad det sedan visar sig vara.

Tärningar är inblandade i avgörandet av strider och de specialkort som är med känns så olika att det är svårt att veta om de verkligen är balanserade eller ens lika användbara. Något låter dig flytta på inflytelsekuber, ett annat ger en fördel i ett sjöslag eller dubblar styrkan för en armé. Andra kort startar ett slavuppror eller pestutbrott!

Allra först väljer spelarna 4-5 inflytelsebrickor var. Tio ligger uppvända på spelbrädet men allt eftersom en bricka försvinner fylls det på med nya. Varje bricka anger en viss stad (av totalt sex olika grekiska städer att försöka få kontroll över) samt ett inflytelsevärde. Utifrån värdet skall spelaren placera inflytelsekuber i respektive stad.

Härnäst sker en kamp om ledarskapet på de sex orterna. Där skall finnas två kandidater som slåss om makten, vilka?

Spelare som nu själva har intressen i städerna (dvs. egen representation) turas nu om att föreslå en ledare. Man kan välja en inom egna familjen eller någon annan spelares representant. Den med störst inflytande i staden blir ledaren, men som alla vet kan makt föra med sig både rädsla och impopularitet hos befolkningen så ledaren får förvisso titeln men förlorar samtidigt inflytande.

Härnäst är det dags att titta på de militära trupperna. Är en spelare ledare i någon av städerna tar denne motsvarande truppstyrkor som sina, saknar någon spelare helt kontroll över städer sköter man istället den persiska armén.

Man strider om sju olika platsbrickor, dedikerar sina olika trupper till diverse fighter på olika håll. Är man redo att offra inflytelsekuber kan man få skicka fler soldater än normalt till en fight och naturligtvis skall man inte anfalla trakter som sköts av en stad man själv redan kontrollerar. Exakt vilka brickor man spelar ut (dessas styrkor) skall såklart hållas hemligt för en stund, så att ingen på förhand vet hur tuffa striderna kommer att bli eller huruvida man fördelat trupperna bra eller helt galet.

Varje strid är oftast egentligen två, ett sjöslag och en kamp på land, eller vice versa. Det är den andra bataljen som är den avgörande, men den som vinner den första får en liten fördel till den andra ronden så att säga.

Vinnaren av en strid får såklart platsbrickan man kämpat om, förloraren mister givetvis lite militär kraft. När alla kamperna om brickorna är avgjorda kommer alla ledarna i städerna tyvärr att avlida (oavsett hur striderna gick) och de får då poänggivande statyer resta till sin ära.

Spelet slutar efter ett par timmar, efter tre spelade omgångar, eller möjligen tidigare än så om Aten eller Sparta besegrats i strid fyra gånger. Det blir poäng för statyer, kuber i städerna och vunna platsbrickor.

Jaha ja, nu när jag läser spelbeskrivningen jag skrivit här känns spelet inte speciellt komplicerat. Reglerna är mer oklara än vad jag nog varit, men där finns såklart fler detaljer att ha koll på i ett fullt parti.

Jag spelar ett första parti på tre och blir inte direkt sugen på en returmatch. Något i Perikles saknas vad gäller riktig spänning och kanske kräver spelet fler deltagare för att detta något skall komma fram eller kanske bara fler spelade partier för att jag skall fatta allt? Speltiden blev hur som helst lång och säkerligen var det någon regel vi hanterat fel.

Detta kostar för mig mer än vad det smakar så Perikles får svårt att komma till spelbordet fler gånger, men ett riktigt dåligt spel kan man inte säga att det är, bara inte överdrivet bra heller. Spelkomponenterna är trista pappbrickor och en bunt träbitar så helheten blir väl en typisk medeltrea, kanske en åt det svagare hållet för reglerna och speltiden...