Perfect timing! (Kärnan)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare (eller lag)
Ålder: Från 10 år
Innehåll: Spelplan, 4 stoppur (batterier medföljer), 8 spelpjäser, tärning, 40 Time Saver-kort, 24 händelsekort, regler

Det här är spelet som utmanar din tidsuppfattning. Jag är redan innan första partiet redo att såga Perfect Timing men faktum är att jag blev positivt överraskad. Konceptet med att sitta och trycka på tidtagarur för att försöka träffa en viss tid exakt eller komma allra närmast bland de deltagande fungerar faktiskt. Okej, detta är inte världens bästa, roligaste eller snyggaste sällskapsspel, men nog kan jag tänka mig ett parti eller två, någon gång då och då. Kanske att faxmaskinen inte är världens bästa exempel på en tidsbesparande apparat, men spelet är från sent 90-tal… Leker du mycket med tidtagaruren kommer det säkert att krävas nya batterier längre fram.

Nåja, varje spelare eller lag sköter två spelpjäser. En placeras på spelplanen för att, utifrån ett kast med en tärning, vandra runt med- eller moturs i en cirkel till olika fält, den andra ställs på siffran 24 på en tidslinje. Helst skall du försöka hålla den sistnämnda pjäsen på 24 hela spelet. I takt med att du misslyckas i tidtagartävlingarna eller har otur med dragna spelkort förlorar du helt enkelt tid. En eller flera timmar försvinner från 24 och skulle pjäsen på tidslinjen hamna på noll (0) har du automatiskt förlorat partiet.

Självklart motverkar du dessa ev. förlorade timmar genom att istället vinna tid med segrar i tidskamperna och/eller via spelkorten.

Du vinner ett parti Perfect timing genom att vara den enda spelaren som har tid kvar på tidslinjen när alla andra hamnat på noll eller genom att vara först med att ha samlat in tio olika tidskort från spelplanen, ett från varje typ av tävling på spelplansfälten. Korten får du naturligtvis genom dina segrar med tidtagaruret.

Skulle du redan ha vunnit ett visst kort när (eller om) du segrar på samma ruta igen, får du istället för kortet samla ihop extra tid på tidslinjen. Här finns korten för diverse tidsbesparande uppfinningar att plocka ihop; Dator, Sportbil, Planeringskalender, Tvättmaskin, Diskmaskin, Mikrovågsugn, Telefonsvarare, Torktumlare, Miniräknare samt Fax.

Alla erbjuder de just sin specifika tidstävling och det anges också det antalet timmar (steg) din pjäs backar vid förlust, eller går framåt vid seger om du redan fått fältets motsvarande kort.

Somliga tävlingar handlar om att få tidtagaruret att stanna på 1 sekund, 2,3, 5 eller kanske 10 sekunder, eller i alla fall så nära som möjligt. Är du exakt på har du Perfect timing och får bonus, annars vinner den som kommit närmast under tidsgränsen. Minsta lilla hundradels sekund över gränsen räknas som förlust.

Någon tävling handlar just om att få uret att stanna på exakt 1.00 sek och det är valfritt antal försök, först vinner, i de andra kamperna tillåts endast ett försök. Du trycker en gång på Starta, en gång på Stopp. I ytterligare någon tävling skall du stanna klockan så snabbt som möjligt, dvs. ha den allra snabbaste reaktionstiden.

Japp, det är väl spelets grundidé i ett nötskal. Visar den kastade tärningen 1-4 flyttar du motsvarande antal steg på spelplanen och tidstävlar, med en 5:a tar du ett Händelsekort och med en 6:a går du direkt till valfritt spelfält. Händelsekorten kan alla ge eller snuva dig på ett antal timmar…