Patchwork (Mayfair Games)


Fakta:
Antal spelare: 2 deltagare
Ålder: 8+ år
Speltid: ca 30 minuter
Innehåll: Tidsbräde, 2 spelplaner, 2 tidspjäser, neutral pjäs, 33 lappar, 5 speciallappar, bonusbricka, 50 knappar, regler
Konstruktör: Uwe Rosenberg

Ett spel och ett pussel i ett, kan det verkligen fungera? Vara något att ha? För det är ju vad som erbjuds med Patchwork.

Jodå, det fungerar alldeles utmärkt!

På era respektive spelbräden (ett rutnät med 9 x 9 fält) tävlar ni om att skapa varsitt lapptäcke. Ni turas om att köpa olika tygbitar och måste direkt spela ut dem på ert bräde. Naturligtvis är de här bitarna olika till färg och form och pris. Färgen på dem spelar såklart ingen roll, detta är ju ett lapptäcke och får verkligen vara hur färgglatt och mönstrat som helst men det skall förstås inte finnas hål i täcket! Du måste (bör) få bitarna att passa intill varandra på ditt bräde. Det är naturligtvis här pusselmomentet kommer in. Hålrum kan bli svåra att fylla och i slutet blir det poängavdrag för varje fält på din spelplan där det saknas en tygbit.

Tyg och tyg förresten, det handlar såklart om pappbrickor i olika format, uppbyggda av en eller fler kvadrater, i form av en större kvadrat, en rektangel, ett kors, T-kors osv. Med undantag av några små 1-fältskvadrater är samtliga större spelbitar helt olika varandra. Vilka bitar vill du köpa? Betalar gör du med den passande valutan knappar (även de i papp).

Nåväl, dags att starta spelet. Ta varsitt bräde och varsin tidspjäs, lägg ut 33 olika tygbitar i en stor cirkel på bordet, ställ en gemensam större spelpjäs i nämnda cirkel mellan två bitar, placera tidsbrädet nåbart för båda spelarna och lägg ut de 5 små och identiska extralapparna (täcker 1 spelplansfält vardera, dvs. minsta storleken på en lapp) på sina platser på detta bräde. Tag fem mynt som startkapital. Klart!

Gör i din tur en av två saker, mer har du inte att välja bland.

1. Flytta din egen tidspjäs framåt på tidsbrädet och få ett tillskott av knappar (pengar). Väljer du denna aktivitet rör du dig alltid framåt så många steg framåt att du hamnar på fältet framför din motståndares tidspjäs på tidsbrädet. Du får en knapp för varje steg du gått och därefter är ditt drag över.
2. Tag en lapp i cirkeln, betala dess pris i knappar och tid och placera vald bit på ditt bräde. Naturligtvis får ingen del av biten ligga ovanpå en annan lapp eller sticka ut utanför de 9 x 9 fälten.

När det gäller draget att välja en lapp har du faktiskt tre olika bitar/tygstycken att välja bland, nämligen de tre första i medurs ordning direkt efter den gemensamma spelpjäsen i cirkeln på bordet. Granska dessa 3 bitar noga. Hur ser de ut, vad kostar de i knappar och tid? Har du råd att handla en av dem? Kan biten passa in i ditt lapptäcke?

Ja, när du valt din bit avlägsnar du helt enkelt den från cirkeln och flyttar spelpjäsen till sin nya plats, som förstås är där du just tagit din bit. Betala spelets bank för biten med dina knappar och lägg sedan lapptäckesbiten där den passar. Vrid och vänd på biten som du önskar men bryt inga placeringsregler.

Låt sedan din lilla tidspjäs gå något (eller några) steg framåt på tidsbrädet. Det anges på vald bit hur många steg du måste gå. Ja, olika bitar kostar som sagt olika mycket tid (steg framåt) och knappar (som vanligt betalningsmedel).

Det behöver väl inte sägas att du generellt sett vill komma över så stora lappar som möjligt som är lättplacerade intill andra på din spelplan och som kostar så få knappar och så lite tid som möjligt. Ja, däri ligger utmaningen, att balansera tid och knappar med ett så heltäckande lapptäcke som möjligt.

Har du inte råd med en av de tre bitarna i cirkeln måste du vandra några steg framåt på tidsbrädet (dvs. välja aktivitet nummer 1 ovan). Om du å andra sidan köper en bit (aktivitet 2 ovan) som passar in riktigt bra i ditt täcke men också kostar dig mycket tid (dvs. många steg framåt) kan kanske motståndaren handla flera bitar innan det är din tur igen.

Javisst, det är alltid den som har sin tidspjäs sist som spelar, dvs. är i aktiv fas. Med en inköpt bit som kostar lite tid kommer man kanske inte ifatt och går om sin motståndare, utan kan få spela ett drag till… Eller rentav fler… Ja, det beror såklart på avståndet emellan spelarna på tidsbrädet och hur kostnaden i tid för olika lappar faller sig. (Och så måste man såklart ha knappar i mängd för att ha råd att betala för flera bitar, men somliga är ju billigare än andra).

När någon spelares tidspjäs är först med att nå vissa specifika fält på tidsbrädet belönas den personen med en bonuslapp, en av de där allra minsta 1-fältslapparna som ju är perfekta för att täta eventuella hålrum i ditt lapptäcke.

Det utdelas också extra pengar (knappar) när man passerar vissa fält på nämnda bräde, ett visst antal knappar beroende på vilka lappar du använt i ditt täcke (javisst, olika lappar kan avbilda olika många knappar också, 0-3 stycken). Kanske också något att ta i beaktande när man skall välja bit; ja, både form, pris i knappar, pris i tid och avbildade knappar för bonuspengar spelar roll.

Spelet är slut när båda spelarnas tidspjäser nått slutet av banan på tidsbrädet. Här kan det alltså bli så att någon med stora kliv framåt kommit till vägs ände långt före den andra spelaren som därmed kan spela en eller kanske flera omgångar till.

Kolla nu för en slutlig poängställning hur många knappar du äger och dra från denna siffra av två poäng per spelplansfält som du inte täckt med en lapp. Med lite otur kan du mycket väl hamna på minus! Det finns dock en bonusbricka värd 7 knappar att vinna för den som först lyckas att helt fylla en spelplansyta på 7 x 7 fält, av de 9 x 9 som finns till förfogande. Med de udda former de här lapparna har är det inte helt lätt att få allt att passa så perfekt!

Patchwork är ett trevligt spel för två med i grunden enkla regler men svåra val. Kort speltid. Lite tur, desto mer taktik, kompakt förpackat men tar betydligt mer plats med alla bitar väl på bordet. Elegant, fiffigt, kul!