Patchistory (Deinko)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 12+ år
Speltid: 60-120 minuter
Innehåll: Brickor för huvudstäder (4 stycken dubbelsidiga), terräng (3 x 25) och poängbonusar (15 st). 4 skärmar, 4 statusbräden, 32 statusmarkörer, tidsbräde, 18 handelsrutter, startspelarmarkör, 8 x 4 spelpjäser, 120 träkuber för mat, resurser och röster, 36 byggbrickor, 50 mynt, 75 kulturbrickor, 2 auktion/krig-brickor, pjäser för omgång och spelfas, regler.
Konstruktörer: Jun-Hyup Kim & Yeon-Min Jung

Förpackningens angivna speltid om 60-120 minuter måste väl ändå vara ett feltryck? Räkna hellre med drygt två timmar för ett parti på två spelare och troligen än mer med fyra deltagare. Och sedan till det regelförklaring. Ja, det är den väl utdragna speltiden som i mitt tycke sänker ett i övrigt rätt bra spel.

Visst kan man tycka att ett spel om att bygga upp en civilisation med allt vad det innebär skall få ta sin tid men för vad som ändå erbjuds är kanske de där timmarna en väl saftig investering. Inte alla moment kan utföras samtidigt så med fler spelare desto mer väntan, fast på plussidan hamnar såklart det faktum att där finns mer att hålla reda på, fler valmöjligheter och tuffare beslut, mer konkurrens. Ett tvåspelarparti flyter alltså på smidigare men auktionsmomentet blir väl kanske inte fullt så spännande där bara du och en till gör upp om spelbrickorna, och med endast en motpart är det ens lönt besväret att starta en trevlig handelsförbindelse eller rentav ett krig med den andra?

Så ett parti med två resp. fyra deltagare har sina helt olika styrkor och svagheter. Det är kanske på sitt sätt både intressant och spännande eller betyder det egentligen bara att spelet är dåligt designat för olika antal deltagare?

Hur som helst, det hela handlar om att bygga upp en civilisation och vinna genom att ha genererat flest kulturpoäng. Bygg upp och ut ekonomin, industrin, politiken, militären och kulturen. Se över transporterna och befolkningen och mattillförseln. Mat är ett viktigt inslag för hur du än bygger din civilisation så måste dina arbetare utfordras i varje spelrunda. Så ju fler arbetarpjäser du sätter i spel för att göra gott och få verksamheten att blomstra desto mer mat måste du hela tiden se till att få tillgång till.

Men det slutar såklart inte där. Du kommer att behöva andra resurser också, kanske ett militärt försvar, och gärna en massa röster vad gäller utdelning av bonuspoäng allt eftersom. Vidare mår såklart din civilisation bra av en samling hjältar och underverk (dessa tagna från verklig historia). Ja, inkludera gärna t.ex. rymdprogrammet kring Apollo 11, Julius Caesar, Röda Korset, Eiffeltornet, kinesiska muren, Martin Luther osv. för olika specialförmåner.

I Pathistory spelar ni er igenom tre tidsåldrar, var och en omfattande 5 rundor, som i sin tur består av 5-7 faser. En hel del repetition alltså men somligt går fort, kan ske simultant för samtliga, och/eller sker enbart i vissa givna situationer. Dessutom behöver man kanske den här strukturen för att komma in i en rutin att planera framåt.

Det första som sker i varje runda är att ett antal spelbrickor auktioneras ut. Alla kan (för en slant) få varsin terrängbricka för att bygga ut sin civilisation. En grundplåt får man med sig från start. Här gäller det bara att välja med omsorg, satsa hårt på rätt auktioner och ha en gnutta tur. Alla brickorna är olika och erbjuder sin unika mix av 1-4 rutor med effekter och bonusmöjligheter.

Och här hittar vi nog det allra coolaste med spelet, själva patchen, lapptäcket. Det var alltså 1-4 rutor på din kvadratiska terrängbricka. I ena hörnet kanske en färg och en symbol som signalerar extra militär styrka, i ett annat kanske kultur, eller mat eller pengar eller något annat. Kanske är brickan delad på mitten i endast två fält, där hälften utgör ödemark och den andra halvan presenterar ett underverk eller en legendarisk hjältefigur. Vad av allt detta vill du addera till din civilisation?

Grundregeln är att minst en ruta på din bricka måste hamna över eller under minst en ruta i ditt redan existerande bygge. Har du redan ödemark i t.ex. en kantruta kan du ju där överlappa med din nya bricka och kanske få allt på brickan in i spelet. Vill det sig illa med pusslandet måste du kanske täcka över något bra du redan har och därmed offra detta, alternativt stoppa in din nya bricka undertill och då alltså istället gå miste om somligt den erbjuder... Tuffa val som sagt. Och dessutom väldigt viktigt hur brickans fält är placerade och hur du byggt! Kan brickorna i auktionen ens passa in speciellt bra?

Med upp till 15 nya terrängbrickor under spelets gång expanderar ditt bygge framför dig, din civilisation växer. Men naturligtvis finns här mer att ta i beaktande. Ditt lapptäcke av brickor får i spelets första era endast vara 5 x 5 fält stort, i andra eran 6 x 6 och till sist 7 x 7. Ja, det krävs god planering, tur och list.

När brickan sedan är tillagd dyker här upp en räcka diplomati- och inhemska handlingar att välja bland. Kanske finns där en handelsrutt etablerad mellan olika spelare? I så fall kan du för dina politiska poäng erbjuda en annan spelare något (mat, pengar, resurser) i utbyte mot Kulturpoäng alt. hota spelaren med din militära styrka för att få kultur eller pengar. Du kan också bryta allianser, växla pengar mot resurser eller mat eller tvärtom. En handling låter dig ta in en ny arbetare i spel för att göra nytta någonstans (men också förbruka en del mat).

Du kan ge tribut till dina hjältar och underverk i lapptäcket, konstruera en handelsrutt, ta bort eller lägga till enskilda byggnader i ditt bygge. (En byggnad är oftast en ruta tillägnad militären, ekonomin, politiken, transporten etc.) Ja, här finns även enskilda brickor vid sidan av de större terrängbrickorna. Det går också att offra politiska poäng för att få ökat antal röster till bonuspoäng-utdelningen, sist i respektive era.

Som tredje fas i en runda får man flytta alla sina arbetare ett antal steg motsvarande aktuellt transportvärde i civilisationen. Arbetarna på lapptäcket kan man flytta runt för att aktivera ev. bonusfält på somliga brickor. En bricka kan t.ex. alltid ge dig 2 mat eller 1 mynt (osv) men där kan också finnas en bonusruta för +1 resurs, + 2 mynt, +2 militär styrka... Kanske har du sänt iväg en arbetare på en handelsrutt. Det ger också olika varor och när du kommit fram finns nya beslut att fatta, skall du sträcka ut en hand och skapa en fredlig allians med spelaren eller satsa på en fientlig attack och en seger i krig? Det finns för- och nackdelar med allt.

Fas 4 innebär (om någon pjäs kommit långt på en handelsrutt) eventuella förhandlingar och/eller krig om det är aktuellt. I fas fem producerar din civilisation allt det där du satsat på att bygga upp. Åtta olikfärgade markörer på ditt bräde visar aktuell status för allt det där som är viktigt att ha koll på; pengarna, transportvärdet, militär styrka, försvarspoäng, maten, kulturen, resurser samt politiska poäng. Somligt kan du plocka på dig i form av träkuber eller pappbrickor som du förvarar bakom din spelskärm. Nu måste du också ge mat till dina arbetare.

Är det sedan den sista rundan i en era tillkommer ytterligare några moment. Du får betala mat och/eller resurser för de hjältar och underverk du har placerat i lapptäcket. Sen kommer det en möjlighet till bonuspoäng där man kan rösta på vilka spelkort man tycker skall ge nämnda poäng. Vill man att t.ex. flest arbetare i bruk skall belönas mest, eller skall man ha flest hjältar, flest handelsrutter, störst matproduktion etc..? Har man tidigare bytt politiska poäng mot röster kan man nu få extra kulturpoäng.

Sen är det dags för en ny runda och alla ovannämnda faser kommer åter, igen och igen. Och efter några timmar vinner alltså den vars civilisation genererat mest kulturpoäng. Patchistory är inte dumt alls, men kan dra iväg i speltid. Maffigast men också längst och svårast i kamp med många andra och kanske, kanske att de där terrängbrickorna, som egentligen endast är rätt tunna papprutor, skulle ha varit lite grövre, mer rejäla. Som det nu är känns bitarna lätt buktande, vilket såklart är mindre passande om man skall lägga dem intill och ovanpå varandra i ett lapptäcke. Se till att ingen skakar bordet eller råkar röra till din värld så att delarna flyttas, minns du i så fall hur du lagt dina bitar?