Pärljakten (Kärnan)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 5 år och uppåt
Innehåll: Spelplan, 4 spelpjäser, en haj, en tärning, 24 runda musslor, ark med klistermärken, regler

Uppe vid ytan guppar fyra gummibåtar. Nere i djupet finns musslor och i dessa förhoppningsvis en förmögenhet i form av äkta pärlor. Från en av de fyra gummibåtarna skall respektive spelare dyka rakt ned i vattnet för att samla musslor, och då helst musslor med pärlor såklart. Det är bara att kasta en tärning och flytta motsvarande antal steg nedåt, eller uppåt, beroende på åt vilket håll du är på väg.

Fast det är såklart något mer än så till spelet. Tärningssidan som i normala fall skulle ha visat 6 prickar är här utbytt mot en bild på en haj. Javisst, i vattnet lurar hajar och när hajbilden kommer upp är det dags att flytta hajpjäsen ett steg åt vänster på spelplanen.

Här finns ju fyra sträckor som löper nedåt, en från varje båt, och hajen lurar alltid vid endera och omöjliggör såklart vidare förflyttning. Där riskerar man att bli kvar väntandes på att man själv eller någon annan spelare skall slå fram hajbilden på tärningen igen! Skulle du redan stå placerad på hajens ruta när hajen anländer tvingas du omedelbart tillbaka upp till din båt och får börja om. Hade du en mussla med dig faller den tillbaka ned till botten…

En ruta på respektive sträcka nedåt avbildar en vriden pil. Hamnar man här anses strömmarna just nu gynnsamma för din del och du kan flytta hajpjäsen till valfri plats av de fyra tillgängliga.

Du behöver inte slå jämnt för att komma till botten eller tillbaka upp i båten med det är först när du är uppe igen du får veta om du faktiskt fått med dig en pärla upp och du får bara ta en mussla med dig i taget.

Nere på botten trängs många små runda träbrickor. På ena sidan av dessa, självklart sidan vänd nedåt, finns klistermärken som visar tomma musslor eller musslor med en pärla. När du når botten väljer du en av brickorna (musslorna), ställer din större spelpjäs över mussel-brickan och fraktar den så vidare uppåt, ja du skjuter båda pjäserna över spelbrädet. Väl uppe lyfter du bort din spelpjäs och får se vad du bärgat för något, en tom mussla eller en värdefull pärla. Den som först får upp 3 (musslor med) pärlor har vunnit spelet.

Pärljakten är ett enkelt tärningsspel för barn, men som sådant helt okej. Lagom simpelt, lagom underhållande med speldelar i trä och spelplan av kartong. Och så bjuds det på lite pyssel när du skall trycka dit alla klistermärkena på musselpjäserna.