På Minuten (Alga)


Fakta:
Antal spelare: Lagspel för 2 eller fler deltagare
Ålder: från 15 år
Innehåll: Display + stöd, 5 luckor, etikettark, 2 spelpjäser, 10 poängtipsmarker, 1 startkort, 1 timglas, spelplan, 360 kort med 720 frågor, regelhäfte

I spelet På Minuten tävlar Lag A och Lag B om att vara först med att gå från start till mål genom att svara rätt på kunskapsfrågor. Lagen tar växelvis en fråga vardera och betänketiden är såklart en minut. Frågor finns i kategorierna Natur, Geografi, Historia, Musik, Nöje, Konst, Sport och Potpurri. Potpurri är en slags blandat-klass där precis vad som helst kan dyka upp...

På varje spelkortsida finns det rätta svaret som skall avslöjas samt fyra olika ledtrådar. Det går att få poäng på 10, 7, 5 och 3-poängsnivåerna och lagets pjäs går förstås lika många steg framåt som den nivån på vilken man kan svaret. Oftast blir såklart de olika nivåernas ledtrådar allt enklare men visst finns det en del frågor där 10-poängstipset är nog så enkelt och somliga kort där man inte haft någon hjälp alls av ledtråden för 3 poäng. Eftersom detta är ett tidigt 90-talsspel finns det självklart också en del frågor som inte känns så värst aktuella idag, men det stör inte nämnvärt.

Det är dock inte bara laget som får ledtrådar som kan vinna poäng. Nej, det går faktiskt bra även för motståndarna att plocka poäng i samma spelrunda. Innan t.ex. Lag A ens får ta del av sina fyra ledtrådar får motståndarna se och läsa hela det aktuella frågekortet. Nu skall Lag B först och tillsammans enas om på vilken nivå de tror att Lag A kommer att avge det rätta svaret. Löser Lag A uppgiften på 10-poängsnivån, på 7, 5 eller 3 poäng? Eller kommer de inte fram till rätt svar alls? Lag B väljer ut en lämplig svarsbricka med siffran 10, 7, 5, 3 eller den med en bock för misslyckande och lägger den åt sidan. Först sedan det är gjort är det Lag A som tar del av sina ledtrådar. Grundreglerna säger att laget får avge en gissning på varje ledtrådsnivå.

Kommer Lag A att kunna svaret och vilken poäng får de? Kommer Lag B att ha bedömt A-lagets kunskaper korrekt och valt motsvarande bricka? Lag A får som sagt sina poäng när de svarar rätt. Lag B får samma poäng som lag A om de valt rätt bricka eller lagt undan brickan för misslyckande när Lag A haft helt fel. I det sistnämnda läget är det såklart bara Lag B som får flytta och det hela sex steg framåt.

Somliga rutor på spelplanen kan ge laget två chanser att få svara på varje poängnivå, dubbla poängen för rätt svar eller rentav hur många gissningar som helst under minuten de tävlar...

På Minuten är ett festligt lagspel. Svagheten ligger väl i att om spelarna känner varandras kunskaper för bra så tar kanske poängen för rätt svar hela tiden ut motståndarnas poäng för att ha valt rätt bricka och då kan ju egentligen alla pjäser bara stå still på spelplanen. Ja, frågan är ju om man skall spela ärligt eller så att säga oärligt. Skall man låtsas att man inte kan frågan på högsta nivån (10 poäng) bara för att man tror att motståndarna chansat på just detta? Har de valt 10-brickan får ju båda lagen samma poäng. Spelar man dum och liksom inte kommer på svaret förrän på 7-poängsnivån har man kanske lurat motståndarna så att man blir ensam om poängen..? Ja, det sistnämnda sättet är såklart inget roligt sätt att spela på, men tro mig, situationen lär uppkomma om ni stöter på de förhållandevis lätta frågorna. Ni är väl tävlingsmänniskor som vill vinna? Inte vill ni väl att motståndarna får lika många poäng hela tiden? Här finns möjligheten att imponera med sina kunskaper men det lämnas också lite rum för tjuv- och rackarspel.