Outlive (La Boîte de Jeu)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 14+ år
Speltid: ca 25 minuter/deltagare
Innehåll: Spelbräde, händelsebräde, 4 spelbräden för skyddsrumslokaler, 50 rum till skyddsrummet, 40 utrustningsbrickor, 16 spelpjäser, 4 radioaktivitetskuber, 100 små pappbrickor för överlevare, 30 stycken vardera för trä, kött, metall, vatten, mikrochip, konserver, ammunition och jaktbyten, 12 händelsekort, 10 kort för ledare, 20 sökbrickor, bricka för sjögräs respektive startspelare, regelhäfte. (Kickstarter/Collector-utgåvan innehåller fler resurser i plast, olika förvaringslådor i papp, fler rum etc.)
Konstruktör: Grégory Oliver

Spelets tema och illustrationer var det som initialt drog mig till spelet och på de delarna tycker jag spelet verkligen levererar. Illustrationerna får tala för sig själva och vad finns det att inte gilla med postapokalyptiska spel, där oväntade faror lurar runt hörnet och hela tillvaron ständigt är en kamp för överlevnad?

Här representerar varje speldeltagare ett mindre sällskap överlevare i en framtida värld där mänskligheten snudd på utrotat sig själv i en strävan att kontrollera livsnödvändiga förnödenheter, främst vatten såklart.

Om bara sex dagar kommer ett större kringresande sällskap överlevare att gästa den här trakten och de kommer absolut att vara villiga att låta ett driftigt, tufft sällskap slå sig samman med dem, särskilt om gruppen har visat mod, intelligens och därtill har annat att erbjuda det större kollektivet. Jag tänker främst på personer och nyttiga föremål.

Men bara ett sällskap kan komma på fråga att få vara med i gemenskapen, så här gäller det för spelarna att låta just sina kamrater vara bättre än alla andra i att hitta fler överlevare och föremål, bygga ut sitt skyddsrum effektivast osv., kort sagt nyttja snålt tilltagna resurser på allra bästa sätt och ta vara på de möjligheter som visar sig...

Spelreglerna är dock nog så enkla att fatta efter en genomläsning, det svåra blir alltså att planera sina handlingar och få ut det mesta av dem. Sen, trots all planering, gäller det också att ha en hel del tur. Javisst, slumpdragna kort och brickor kan absolut hjälpa eller stjälpa dina ansträngningar de här sex spännande dygnen. Somliga händelser är värre än andra, somliga föremål mer användbara än andra. Det säger sig självt i en värld som denna (och i ett spel som detta) att allt inte kan vara fullt ut kontrollerbart eller balanserat, det gäller bara att acceptera läget liksom. På gott och ont.

De sex speldygnen rullar på med en inledande Gryningsfas, en Dagsfas och en därpå följande Natt. Gryningsfasen är egentligen enbart ett förberedande moment inför Dagarna, i gryningen fylls det på med nya resurser här och där. Ja, oavsett bistra tider finns där visst ändå alltid lite mer vatten, virke, elektronikskrot, metaller etc. att hitta. Så fyll på med små brickor i ett passande antal både här och där på spelbrädet i starten på varje spelrunda.

Härnäst alltså dagarna där merparten av det viktiga sökandet efter och samlandet av folk, förnödenheter och fiffiga föremål sker. Och därmed även den mesta spelarinteraktionen. Nattfasen sedan kan var och en nästan spela solo för sig själv genom att flytta runt sina samlade resursbrickor i sitt skyddsrum. Fast lite nyfiken på motståndarna är man ju förstås, man vill ju se att alla spelar ärligt och att allt går rätt till.

Nåväl, varje spelare förfogar över fyra olika spelpjäser, var och en märkt med en siffra, 3, 3, 4 eller 5. Ju högre värde desto starkare pjäs vilket bland annat visar sig i att pjäsen får motsvarande antal handlingar att utföra på den plats dit man valt att gå.

I Outlive finns det åtta olika platser att besöka. De är utspridda på spelplanen i vad som bäst kan liknas i en cirkel, och från varje enskild plats kan man välja att gå medurs eller moturs för att stöta på nästa ställe.

Vi har Skogen-Dammen-Militärbasen-Staden Silent Peak-Gruvan-Fraktfartyget i hamnen-Nöjesfältet samt Staden Blackwood i tur och ordning innan vi medurs efter Blackwood är tillbaka i Skogen. Åtta ställen för äventyr kan tyckas fullt tillräckligt men jag själv är i alla fall en av dem som önskar att där funnits ännu fler ställen att utforska. Faktum är att Skogen, Gruvan och Nöjesfältet spelas på exakt samma sätt, det enda som skiljer sig åt är vad du kan hitta och inte ens det är föga varierat. I Skogen kan du bara hitta virke, i Gruvan endast metall och på Nöjesfältet endast elektronik.

Visst hade reglerna säkerligen blivit mastigare med ett annat utbud av saker, ett mer varierat utbud på varje plats men jag kan samtidigt tycka att det hade varit värt det. Varför skulle man inte kunna få med sig metall eller virke från nöjesfältet? Det kan för allt i världen få vara enklare att få med sig elektronik därifrån men om man t.ex. spenderat lite mer tid/actions där, borde man inte kunna få samla en enhet metall också, eller istället? Eller för ännu fler actions kanske hitta en överlevare nånstans i parken, och inte som nu enbart på Fraktfartyget?

När jag tänker på det är även Dammen och Militärbasen rätt lika också, både varandra och Skogen/Gruvan/Nöjesfältet. Gå till Dammen för att få vatten, gå till Militärbasen för att hitta (överraskning!) ammunition!

Det lite speciella är att Dammen kräver ett spenderat mikrochip (spelets elektronik-resurs) för att alls ge ifrån sig vatten och att du på Militärbasen utöver ammunition också kan hitta en enhet Sjögräs som skyddar ditt läger från lite oönskad strålning.

Alla de handlingar du får göra (3-3-4-5 stycken) innebär egentligen att du bara plockar på dig motsvarande antal resursbrickor för den vara som finns på platsen. Så först till kvarn. Det gäller förstås allra främst den där enda sjögräsbrickan, men även för vatten, trä, metall, elektronik finns det bara ett givet antal på brädet för respektive spelomgång. Är något slut så är det. Och det innebär med största sannolikhet ett litet helvete för dig. Personerna i ditt sällskap kommer att dö som flugor om mat och vatten tar slut. Och hur mycket sådant du än samlar så måste allt överblivet kött kasseras i varje Nattfas. Till och med sparat vatten kan du förlora och endast en mindre mängd dryck får lagras från varje runda. Ja, det är tuffa tider, hårda bandage... Elektronik, trä, metall och ammunition kan dock sparas om du mot förmodan skulle få lite över.

Kött förresten, det är vid sidan av vatten och konserver spelets födoämnen. Konserver kan givetvis sparas över spelrundorna, kött kan du få genom att jaga vilddjur. Dessa dyker upp i Skogen, Gruvan och på Nöjesfältet så länge några brickor finns kvar, och låter dig i utbyte mot dina actionpoäng gå en match mot en eller flera bitar levande kött. Så plocka platsens resursbricka och/eller jaga på tre ställen i regionen.

Städerna har jag inte sagt något om, Blackwood och Silent Peak spelas på exakt samma sätt. Här drar man blint från små staplar med Sökbrickor och kan hitta vatten, konserver, trä, metall, mikrochip, ammunition, sjögräs eller ingenting alls. Så lyckas man inte ta sig till Gruvan för en laddning metall kan man alltid chansa lite och gå till en stad, kanske finner man både metall och vatten där... eller nada. Det handlar om slumpbetonad vinst eller förlust om du drar en sökbricka som en action. I varje stad finns också tre (vid spelrundans start i alla fall) slumpdragna och uppvända brickor för Föremål som man också kan plocka på sig för en actionpoäng styck.

Föremålen är alla olika och erbjuder högst varierade spelfördelar. Rätt kort införskaffat i spelets start och segern är din! Okej, det är kanske ändå inte helt säkert, men det går inte att komma ifrån att somliga föremål är bra mycket bättre än andra. Gemensamt har de dock att samtliga saker är trasiga när de hittas och att de kräver exakt 3 resurser (av en given mix) för att kunna lagas under spelets Nattfas och först därefter användas och vara till nytta. Väl lagade ger varje föremål sin ägare 1 Överlevarpoäng vid spelets slut. Somliga föremål kan sedan kombineras med något specifikt annat för en bonuspoäng.

Yxan ger dig alltid +2 enheter virke i Skogen på samma sätt som Ryggsäcken låter dig ta +2 mikrochip från Nöjesfältet. Det kan ju vara nyttigt och bra, men kanske räcker det med de 3-4-5 bitar du ändå kan ta på platsen, och finns där verkligen så många att du kan utnyttja föremålet fullt ut?

Är det inte bättre med Kofoten som ger dig +2 mikrochip när du gästar Militärbasen, eller Metalldetektorn som alltid hittar en konservburk på Nöjesfältet? Nog är det väl bättre att samla många olika saker än mängder av en och samma? Jo, så är det nog oftast, även om somliga resurser i somliga lägen är utbytbara mot varandra.

Absolut bäst är nog utrustningsbrickan Exoskelett som låter dig ignorera spelets förflyttningsregler och ger dig obegränsade steg runt de åtta platserna. Ingen ruta är således nånsin bortom din räckvidd om du bara spelar smart och följer övriga regler. Oavsett vilket föremål du lagar får det dock bara användas en gång per spelrunda, dvs max 5 ggr (eftersom det som tidigast kan lagas i första rundans nattfas) och alltid bara av en av dina fyra spelpjäser i respektive omgång. Så välj med omsorg det rätta tillfället!

Okej, det var en längre utvikning det, låt oss gå tillbaka till de olika platserna på spelplanen. Den åttonde och sista platsen, Fraktfartyget i hamnen, har jag hittills lämnat onämnd. Här hittar man alltid konserver (1-4 stycken) samt 1 extra person att förstärka sitt sällskap med. Det lite speciella är att man måste komma hit med en viss spelpjäs, styrka 3, 4, 5 eller 6 (javisst, din starkaste pjäs i kombination med Föremålet Änterhake), för att ta motsvarande plats i besittning. Är t.ex. plats 4 redan upptagen måste du helt enkelt sända pjäs 3 eller pjäs 5 till Fartyget för att få något därifrån, och de pjäserna är kanske inte placerade så att de kan nå fartyget?

Jodå, här finns alltså förflyttningsregler att efterleva också. Varje pjäs går medurs eller moturs, 1-2 steg (platser) från där de står till en ruta där man INTE redan har en egen pjäs. Först till kvarn plockar på sig saker, jagar, samlar, tar brickor osv. Kommer en spelarpjäs till ett ställe där en annan deltagare har en upprest pjäs (upprest pjäs = flyttad denna runda, dvs. utfört sina handlingar) måste man jämföra inbördes styrkeförhållanden. Är den ankommande pjäsen siffermässigt starkare än den redan närvarande sätter man press på (hotar) den sistnämnde och får stjäla sifferdifferensen i antal resurser från personen. Den hotade får dock välja vilken eller vilka resurser man ger upp. Lyckligtvis kan den hotade försvara sig genom att spendera ammunition och därmed neutralisera hotet!

Så det handlar inte bara om att skicka sin starkaste pjäs till ett visst ställe för att få många resurser. En svagare pjäs som blir dominerad av en annan någonstans förlorar ju kanske samtidigt det där överskottet av resurser... Ja, Outlive är inte bara tufft och svårt för alla, det går att spela extra elakt mot varandra också.

Men, men, nu är natten här och då är det dags att ta hand om sitt högkvarter och de personer som bor där. Med undantag för kanske det första momentet kan nu samtliga spelare utföra de här 7 stegen samtidigt, var och en för sig, eller så kan man låta en deltagare i taget genomföra sina moment till allas beskådan. Troligen blir det lite av båda, beroende på vem man vill hålla ögonen på lite extra...

Allra först i nattfasen bör någon spelare offra sig för allas bästa. Frågan är bara vem? Det har förvisso inte nämnts tidigare men det första som sker varje dag är att ett slumpdraget Händelsekort vänds upp. Det beskriver något slags, oftast riktigt dålig, händelse som drabbar samtliga spelare lika, en yttre omständighet att hantera. Det kan vara en rasande brand i Skogen som begränsar tillgången på virke, eller ett ras i Gruvan som leder till mindre mängd metall. Det kan vara råttor i lägret som äter upp din mat, nomader som stjäl föremål i städerna eller t.ex. ett radioaktivt moln som spär på strålningen...

Kort sagt, något hemskt som gör en tuff tillvaro än mer svår redan innan första draget är spelat. Och sen kommer en ny händelse i varje kommande spelrunda. Och varje händelse drabbar alla spelare igen och igen till dess att någon spelare alltså gör det till sin uppgift att betala det oftast höga priset för att få bort det dragna kortet ur spel!

Ja, först i nattfasen, med början för startspelaren (som förresten byts utifrån vem som först gästar Fraktfartyget i hamnen var runda) får man ett erbjudande om att lösa krisen. Slanta in alla de resurser som krävs för uppgiften (en spelare måste ensam betala hela priset) och gör tillvaron lite enklare för samtliga spelare. Å andra sidan kan spelaren som offrade sig räkna med att få tillgodoräkna sig händelsekortets Överlevnadspoäng (3-5 stycken) som en bonus vid spelets slut.

Och är det ingen som kan eller vill betala, ligger således kortet kvar minst en spelomgång till och kommer att aktiveras igen i starten av nästkommande Dag. Ajajaj. Och den som inte kan eller vill ta den skada som kortet anger straffas troligen med en förlorad invånare i hemma lägret. Det är på sitt sätt kanske minst lika kostsamt!

Nåja, efter att spelarna kanske fått bort ett eller flera händelsekort från Händelsespelbrädet (ett tunt pappark med plats för 6 spelkort), gäller det att utfordra sina överlevare. Här avses alltså inte de fyra numrerade spelpjäserna utan snarare de spelbrickor med figurer man samlat och kunnat placera i sitt läger, i luftslussen eller i olika mindre rum inne i skyddsrummet... Generellt sett måste en ny person man vill inkludera i sitt gäng tillbringa en kort stund i luftslussen innan denne sedan kan gå in i något speciellt rum och göra sig nyttig.

Personer i luftslussen kräver alltid vatten, personer inne i rummen kräver något slags livsmedel; vatten, kött eller konserver, välj själv eller blanda friskt. Dessutom varierar kraven något beroende på vilka rum du valt att inkludera i ditt härbärge... Jodå, du kan välja att designa ditt högkvarter lite som du vill. Upp till sju olika rum kan du ha, vart och ett erbjuder sin unika funktion framöver, men kan också komma att kräva olika antal överlevare.

Okej, nu har du sett till att dina överlevare i lägret får leva ett tag till (utan vatten/mat förlorar du såklart figurer). Dags att hantera den radioaktiva strålningen som tyvärr ökar ju längre spelet går. Kan du skydda dina överlevare? Håll din lilla kub så långt nere på skalan som möjligt. Försök också balansera strålningsnivån med motsvarande antal personer inne i luftslussen och/eller samla på dig skyddande sjögräs från diverse slumpdragna brickor eller Militärbasen. Med ett dåligt skydd mot strålning åker din mätare allt högre på skalan och ger dig en eller flera minuspoäng vid spelets slut.

Har du nu kött, konserver eller vatten kvar kan du använda dessa (som nattfasens 4:e steg) för att locka fler personer till ditt läger. Under spelets gång har dessa främst gått att hitta vid Fraktfartyget i hamnen, nu kan du alltså locka fram dem med något att äta och/eller dricka... In med dem i luftslussen bara.

Det femte momentet är nu att (frivilligt) bygga vidare på sitt läger. Bygg färdigt något eller några av de sju rummen i lägret som du slumpdrog eller valde från början av partiet (hur ni nu valt att förbereda spelet). Ja, i Outlive finns en mängd rumsbrickor som fungerar på olika sätt. Endast ett rum är färdigbyggt när spelet startar och de övriga kan inte ge spelaren den önskade effekten förrän två saker skett; rummet skall ha byggts klart (kostar 3 resurser material; trä, metall och/eller mikrochip) och det skall ha bemannats fullt ut (med 3-4 överlevare). Spendera dina material, bygg rum och flytta runt dina överlevare från luftsluss till byggda rum som du behagar.

Som fasens sjätte steg får man laga sina trasiga föremål. Lös in de resurser som respektive utrustningskort anger och få föremålet ifråga fixat, klart för användning och en garanterad poäng i slutet. Det har ju redan nämnts men återigen, olika föremål är olika nyttiga men generellt gäller såklart att ju tidigare du får dem lagade desto bättre.

Som ett sjunde spelmoment innan en ny runda startar (eller spelet avslutas) måste man rensa upp i lägret, dvs. slänga skämd mat och otjänligt vatten (rensa bort allt kött och allt vatten utom 2 enheter, spara alla konserver).

Efter sex spelade rundor med Gryningar-Dagar-Nätter är spelet slut. Nu är det tänkt att det där kringresande sällskapet skall dyka upp och ta med sig ett sällskap överlevare. Blir det ditt?

Räkna nu samman dina Överlevarpoäng utifrån hur många rum du byggt färdigt och bemannat fullt ut i ditt läger, de slumpdragna händelser du valt att lösa för allas bästa och ditt antal överlevare som finns i lägret. Addera även poäng för lagade föremål och dra bort eventuella minuspoäng om strålningen inte kunnat hållas på en säker nivå. Kvarvarande material, ammunition eller livsmedel ger inget extra i det här läget. Mest poäng har såklart spelets vinnare!

Outlive, ja temat är som sagt rätt starkt och tilltalande, spelets illustrationer likaså, alltifrån bilder på omslag och spelplan till spelkort och brickor.

Vad gäller speltiden, angiven till ca 25 min/spelare, finner jag även den helt okej. Omspelbarhet, variation då? Ja, jo, här finns 10 olika kort med ledare som ger dig en viss startposition och grundutrustning att testa, här kommer 12 olika händelsekort (av vilka hälften används var gång) för kärva situationer och troligen hemska överraskningar. Det finns 10 Sökbrickor för respektive stad att leta igenom, dock samma på varje ort även om några brickor slumpvis plockas bort om färre än fyra personer spelar).

Jag hade önskat mig mer av allt. Å andra sidan finns här 40 olika utrustningsbrickor och det är samtidigt galet många i förhållande till hur många man har råd att laga. Rumsbrickor finns det också många av, ett drygt tjog olika, men samma sak här, endast några få känns riktigt essentiella och värda att satsa på att färdigställa. Rätt rum färdigställt tidigt och din lycka är gjord. I kombination med rätt lagat föremål blir du svårslagen...

Somligt är således lite obalanserat. Inget fel i det på ett sätt, det skänker ju också variation och spänning till Outlive, men med det planerande som ändå måste till för att säkerställa att ens pjäser står på rätt ställen hela tiden för att kunna nå de för spelaren viktigaste platserna i varje runda, störs somligt av slumpens härjningar.

Kött som du nästintill enbart kan få genom att jaga måste kastas varje runda, kött är också helt utbytbart (nästan alltid) mot vatten eller konserver som går att få fatt på betydligt enklare och dessutom kan sparas i högre grad.

Vad gäller komponentkvaliteten är det även där blandade känslor. Somliga brickor är i tjock kartong, personliga spelbräden utgörs endast av ett tunt pappark. Väl simpelt kan jag tycka. Kommer du dessutom över den exklusiva samlarutgåvan från Kickstarter finns än mer fog för kritik. Lyxiga, stora kolosser till spelpjäser medföljer som känns för stora för spelbrädet och den alldeles för stora spelasken fylls med förvisso skitsnygga, men riktigt opraktiska förvaringsaskar för spelets komponenter. Ja, i samlarversionen får man även med spelets kött, vatten, mikrochip, metall, trä osv. som inte bara rätt fina pappbrickor, utan även som oftast fulare och oftast mindre och mycket pilligare plastkomponenter. I så smått format att de exklusiva svåröppnade pappaskarna för respektive resurs oftast bjuder på 80-90% luft. Så galet, så överdrivet, så opraktiskt. Ja, det är inte mycket av det exklusiva extra som jag verkligen känner mig sugen på att faktiskt använda. Varför i helsike lät jag mig gå på det här och göra den större investeringen? Så dumt.

Ja, här finns ett fullt ut fungerande spel, men faktum är att jag tycker sämre om det baserat på det överdrivna lull-lullet som man kostat på och som bara tar plats och försämrar det praktiska användandet. Här finns potential till ett utmärkt spel, men nja, det är nog inte bättre än lagom bra. Så ett typiskt medelbetyg får räcka, kanske med en anstrykning åt det starkare hållet för temat, utseendet och den bitvis kärva utmaning som ändå erbjuds. Tänk om jag fått grundspelet i en billigare box av halva nuvarande storleken utan alla hundratals pytteplastbitar jag nu ändå inte behöver, ja, då hade detta nog kommit än starkare ut. Något starkare i alla fall.

Jag är fortfarande tveksam till om man ens kan färdigställa alla de där rummen under sex spelomgångar och kostar de inte ändå mer att färdigställa än vad de kan ge? Det känns som att samla och laga föremål ger bra mycket bättre utdelning än att bygga nya rum. Ja, något i mekaniken och balansen hade mått bra en av smärre justering på något sätt. Jag hade som sagt välkomnat möjligheten att kunna välja bland mer saker att utföra (gärna till en varierad kostnad i actions) på spelets åtta platser.

Men nu är det som det är. Och då är Outlive ett trevligt spel med rätt enkla regler men som ändå erbjuder en tuff utmaning. Ett spel med viss variation, en del slump men som också kräver lite mer framåttänk och planerande och som kan spelas rätt elakt. Men så skall det förstås vara om man skall överleva. Här vinner endast den tuffaste och mest hänsynslöse – om denne samtidigt har turen på sin sida! Stark betygstrea!