Origo (Parker/Hasbro)


Fakta:
Antal spelare: För 2-5 spelare
Ålder: 10+ år
Innehåll: Spelplan, 188 klanbrickor, 98 kort, poängbräde, 12 landspjäser, 1 actionbricka, 2 regelkort, 5 spelpjäser, regelhäfte
Konstruktör: Wolfgang Kramer

Origo spelar man över 100 kvadratiska fält, fördelade på tio rader (A-J) och tio kolumner (1-10). Somliga områden utgör hav men den största delen blir landmassa fördelat på 12 olika länder, somliga av dem större än andra, alla olika till formen.

I det här spelet skall du ”etablera” länder, skapa klaner, sätta segel och stärka din stam! Kort sagt kommer detta att bli ett areakontroll-spel där det gäller att vara först med att täcka samtliga de fält som utgör respektive land, ha majoriteten av brickor i länderna och på haven samt skapa de största sammanhängande områdena med klanbrickor över hela spelytan.

Inför spelstart turas ni om att spela ut några klanbrickor i era olika färger på olika ställen på spelplanen, som ett slags unikt startscenario.

Du får sedan i din tur:

1a) flytta på en enda egen klanbricka som finns på land, ett steg till en angränsande ledig ruta (alternativt hoppa över en eller flera egna i en rak linje till närmsta lediga fält

ELLER

1b) byta två av dina spelkort genom att kassera dem och dra två nya

2) flytta upp till samtliga dina skepp (dvs. brickor på haven) ett steg vardera till närmsta lediga ruta, alternativt flytta förbi alla sammanhängande egna brickor till första bakomliggande fria område

3) öka på din närvaro någonstans, genom att spela ut ett av dina spelkort och därmed en ny klanbricka på lämpligt ställe

4) attackera en motståndare

Ja, gör allt ovanstående (1-4) i valfri ordning, inget alls av detta eller bara något lite som passar dig bäst. När det gäller punkterna 3 och 4 tillsammans finns ytterligare en regel som säger att du får göra punkt 3 två gånger om du avstår från att attackera, eller punkt 4, attackera två gånger om du väljer bort punkt 3.

Att utföra punkt 3, dvs. expandera, breda ut sig ytterligare på spelplanen utgår från ett utlagt spelkort från din hand (du spelar med 10 kort från en gemensam draghög och fyller på allt eftersom de använts). Olika kort visar olika platser där du skulle kunna lägga ut en klanbricka. Somliga kort anger en viss rad på spelplanen, eller en viss kolumn, eller ett specifikt land etc. Så spela ett kort och lägg en bricka på en överensstämmande ledig plats, på vatten eller land. Det kan alltid finnas endast en klanbricka på varje spelplansfält!

Så med 10 kort tillgängliga har du oftast rätt goda möjligheter att kunna spela en bricka på något bra ställe, men inte alltid helt säkert precis där du vill. En hel del strategi och planerande måste till i Origo men dragna kort skänker alltså ändå ett visst slumpmoment du inte kan komma ifrån. (Avstår du sedan en attack (punkt 4 ovan) kan du spela ut två kort och därmed få ut två nya brickor någonstans på spelbrädet).

Klanbrickorna vill du som sagt få ut i sådana antal att de dominerar över motståndar/en/na i olika länder, dominerar på havet och därtill hänger samman med varandra i så stora områden som möjligt.

När du genom att ha utfört moment 1, 2 eller 3 ovan kan ockupera den allra sista rutan i ett land anses landet ifråga ha blivit ”etablerat”. En spelpjäs plockas bort från ett separat poängbräde och placeras på det etablerade landet ifråga. Där spelpjäsen avlägsnas avslöjas nu hur många poäng spelaren ifråga genast vinner! Då och då visar en röd ruta dessutom att det är poängutdelning för samtliga deltagare. Dags att kolla dominans, majoriteter, antalet sammanhängande klanbrickor etc. Intjänade poäng noteras löpande på en poängslinga runt spelplanen.

När ett land blivit fullständigt täckt av klanbrickor (tillhörande en eller flera spelare) anses det alltså etablerat och därmed möjligt att attackera. Detsamma gäller ett vattenområde vars fält på motsvarande sätt blivit komplett ockuperade av brickor.

Rikta din eventuella attack mot en klanbricka tillhörande en motståndare som finns på ett spelplansfält intill dig någonstans. Din attackstyrka utgörs i grunden av de eventuella klanbrickor som du har och som finns i direkt anslutning till attackerat fält, i raka led. Försvararen samlar sitt försvar i attackerad bricka samt, på motsvarande sätt, i dennes närliggande brickor. Attacken inleds med att angriparen spelar ett kort som anger en rad, kolumn, ett land etc. där platsen du vill åt finns med!

Här kan nu båda sidor spela sina kort till attack eller försvar av nämnda ruta. Spelkort bygger upp attack-/försvarsstyrka dubbelt mot vad en utlagd klanbricka bidrar med. Starkaste spelaren tar över/behåller aktuell ruta och förloraren spelar vidare med en klanbricka färre spelet igenom. Kom bara ihåg att det alltså enbart går att anfalla etablerade länder och fullständigt ockuperade havsområden.

Av ovanstående torde framgå att du inte alltid kan attackera precis där du vill när du så skulle önska. Det är återigen slumpen som ger dig spelkorten att använda så attacker, dvs. det lilla krigsmomentet, blir ett osäkerhetsmoment som kan slå hårt åt endera hållet.

En enda bricka mer eller mindre i ett land kan förstås tippa balansen om dominans och en borttvingad eller extra utlagd klanbricka kan dela upp eller skapa stora sammanhängande klaner… Och således verkligen påverka poängutdelningen framöver!

Långa sviter av klanbrickor ger massor av poäng, dominans av olika länder ger olika mycket och att vara härskare på haven generellt sätt ganska lite. Fast dina klantrupper till havs kan du ju med mycket enkla medel snabbt föra in över land så att de blir en kraft att räkna med. Ja, att dominera haven är inget att sträva efter när det gäller poängutdelning här, men får du klanerna upp på land, ja då…

I Origo gäller det att vara uppmärksam på sakernas tillstånd. Det finns en del att fundera på. Hur många brickor finns det här och där, vilka kan motståndaren flytta på land eller skjuta in från kusterna för att ta över områden, och vilka drag kan du göra? Vilka kort sitter du och motståndarna med som möjliggör klanexpansion och möjliga attacker? Är det bäst med klanexpansioner till direkt lediga fält eller kan man vinna mer på en attack?

Spelet Origo finns enbart utgivet i tysk utgåva men reglerna finns översatta till engelska på nätet, och de tyska orden på kort och spelplan är så enkla och kortfattade att de inte kan missförstås, det är dessutom tydliga bilder på korten och i regelhäftets exempel.

Många spel handlar om att dominera olika områden, ta kontroll och samla poäng. Origo är ett av dem, och ett helt okej sådant. Jag hade kunnat önska mig något lite extra, ytterligare något inslag utöver att som nu spela ut brickor och flytta runt dem på brädet, men väl igång är reglerna enkla och spelet flyter rätt smidigt. Fast Origo erbjuder faktiskt mer att fundera kring än man skulle kunna tro.

Pappbrickor och träpjäser, tydliga kort och en rätt snygg spelplan, det går inte att klaga på spelkomponenterna, de är okej de också. Det kan dock bli en del väntan om flera spelare brukar tänka mycket och/eller långsamt, men bortsett från det funkar Origo bra med både två och fler deltagare. Medelbetyg, visst, absolut.