Orbis (Space Cowboys)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 45 minuter
Innehåll: 10 gudabrickor, 65 regionbrickor, 100 träkuber, 18 annuleringsbrickor, 5 rabattbrickor, 5 tempelbrickor, regler.
Konstruktör: Tim Armstrong.

Under spelets gång skall du vid ett enda tillfälle dra en gudabricka (som på något sätt helst skall ge dig en massa poäng vid spelets slut). Där kommer vid spelstart att finnas lika många gudabrickor tillgängliga som antalet spelare +1, så först till kvarn. Alla är olika. Den bricka du väljer kostar ingenting men ger dig ofta en klar vink om vad du i övrigt bör försöka att samla på för brickor.

Ja, de övriga brickorna ja, de är vanliga så kallade regionbrickor, 65 stycken olika, fördelade så att de kommer i spel blandade i tre olika grupper eller spelfaser, successivt alltmer värdefulla men också dyrare...

Spelet igenom skall du i din tur helt enkelt välja en av nio olika regionbrickor (eller spendera ditt drag en gång på att alltså ta en gudabricka istället). Regionbrickorna kommer i fem olika färger där blått utgör vatten, grönt representerar skog, rött står för vulkaner, vitt för tempel. Gula brickor kan vara antingen enskilda gårdar eller byar. Men strunt samma vad färgen står för, det är färgen i sig som är intressant. De olikfärgade brickorna man drar och spelar ut känns faktiskt ingenting som skogar, byar, vattendrag etc. när spelet är igång. Det är olika färger. Punkt.

Men naturligtvis kommer varje bricka med en speciell effekt och ett givet pris (eller är eventuellt gratis i spelets början).

Tanken är att du skall bygga en egen pyramid med brickorna. Du skall ha fem brickor i basen, fyra däröver, sedan tre och sist två överst, så 14 brickor allt som allt. På den lediga platsen i toppen kan du ju för estetiska skäl placera din gudabricka! Med andra ord spelar du Orbis över exakt 15 snabba omgångar.

Brickplaceringsregler finns det förstås några, rätt självklara sådana faktiskt. Du måste börja bygga på basen. Varje ny bricka skall hamna intill en tidigare placerad. Varje bricka på en övre rad måste vila på två underliggande brickor varav minst en av dem måste ha samma färg som den du försöker spela ut. Med det sagt kan du alltså ha nått upp till nivå tre innan du ens slutfört basen eller t.ex. bara gjort färdigt hälften av det näst understa lagret.

Så fort någon tar en regionbricka från spelytan mitt på bordet tar sig aktiv spelare igenom sju enkla steg.

1. Placera på alla angränsande regionbrickor (i raka linjer i förhållande till brickan du väljer) en liten träkub i vald brickas färg. Tar du t.ex. en blå bricka från mitten av de 3 x 3 regionbrickorna skall brickan ovanför, under, till höger och vänster alla förses med varsin blå kub. Väljer du istället en exempelvis gul regionbricka överst till höger är det brickorna till vänster och direkt under som får varsin gul liten träkub.
2. Alla ev. kuber som kan finnas på brickan som du tar lägger du i ditt eget lager.
3. Betala priset för vald bricka i form av kanske ingenting eller alternativt en eller flera kuber. Du kan faktiskt använda de kuber som du ev. fått när du tog brickan ifråga som betalning, om de passar i färg. Om du inte kan eller vill betala måste brickan placeras upp- och nedvänd i din pyramid. Upp- och nedvänd går man såklart miste om dess effekt och ev. poäng och dessutom genererar en vänd bricka -1 poäng i slutet. En vänd bricka anses dock kunna matcha vilken annan färg som helst som finns intill för det fortsatta pyramidbyggandet.
4. Ja, placera brickan enligt reglerna i din pyramid. Kan det inte göras lagligt måste den således vändas enligt ovan. (Det känns ju annars rätt dumt att du i så fall köpt på dig en bricka du inte kan använda på ett bra sätt... Men det var kanske ändå det minst dumma draget?)
5. Den just placerade brickan ger något slags effekt. Du kan till exempel få rabatt på kommande brickköp, omedelbart få en extra kub, poäng vid spelets slut, diverse andra bonusmöjligheter osv.
6. Detta steg innebär att man ser över sitt personliga lager med kuber. Har man fler än 10 tvingas man kasta bort somliga.
7. Avsluta draget med att fylla hålrummet på den gemensamma spelytan med en ny bricka. Dra från hög 1 innan man drar från hög 2 och sedan hög 3...

Javisst, det var alla Orbisreglerna det! Nästan i alla fall. Låter ganska simpelt, eller hur? Ta en bricka, placera den intill eller ovanpå andra. Samla kuber så att du har råd att köpa dig nya brickor i lämpliga färger. Bygg i linje med vad din gudabricka rekommenderat och/eller vad någon regionbricka erbjudit för bonusmöjligheter... Tja, helt enkelt var det inte. Orbis är något klurigare än vad det verkar så här i text, om än kanske inte superklurigt. Den som efter 15 omgångar samlat på sig flest poäng vinner, antalet kuber man har är bara relevant för att avgöra eventuellt likaläge.

I spel med 2 eller 3 deltagare spelar man som ovan men med reducerat antal brickor. Orbis är helt okej, lagom lättsamt trevligt och med bra komponentkvalitet. Speltiden behagligt rask. Någon enstaka symbol på brickorna är väl kanske inte direkt solklar att tolka spontant men som sagt, reglerna i häftet är få och tydliga. Frågan är hur lång livslängd det är på spelet... Blir det inte liksom samma efter ett tag?

Något slags enkel insats i asken hade varit skoj, nu far alla brickorna runt i den annars lilla men ändå onödigt stora asken. Hur som helst, ett medelbetyg för Orbis är solklart, men samtidigt kan det inte bli bättre än så.