Oltre Mare (Lautapelit.fi)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 spelare
Ålder: 12+ år
Speltid: 60 minuter
Innehåll: Spelplan, 98 varukort, Venedigkort, startspelarbricka, 40 prestigebrickor, 5 sammandragskort, 5 minusmarkörer, 32 hamnbonusbrickor, 5 kuber för inkomstmarkering (poäng), 5 skepp, regler.
Konstruktör: Emanuele Ornella

Temat är må vara riktigt uttjatat (du är en köpman som säljer köper och säljer varor runt Medelhavet) men det gäller inte spelupplägget i lika hög grad, även om det också är bekant. Oltre Mare känns faktiskt som en utökad brädspelsvariant av kortspelet Bohnanza.

Med det sagt försöker du samla kort i långa serier, du vill ha dem i en viss ordning som du inte får manipulera och det stora momentet är själva handeln, situationen där aktiv spelare kan göra transaktioner med de övriga (men de inte sinsemellan!). Det handlar om spelkort och/eller pengar som kan byta ägare, som aktiv spelare kan byta, ge bort och/eller få från de andra på frivillig basis.

Först några ord om spelplanen. Trettiotalet orter runt Medelhavet är sammanlänkade i en enda lång handelsrutt, det går tunna linjer från en stad till en annan, men det finns även genvägar här och där, tre eller fyra vägar vidare från somliga orter. Inför spelstart slumpas en bonusbricka (finns i sex olika typer) ut på respektive stad, dessa kan tas av den spelare som först kommer till platsen. Varje spelare har också varsitt skepp som seglar här.

Nu några ord om spelkorten. Dessa hör till sju olika handelsvaror (ädelstenar, pergament, siden, salt, lergods, oliver och spannmål) och det finns olika många exemplar av respektive vara. De som det finns många av, alltså är mer vanliga, behöver du, i likhet med Bohnanza, samla fler av för att de skall ge bra med poäng, de mer sällsynta korten behöver du bara 1-2 av.

Varje kort visar också två av fyra olika symboler (mynt, piratflagga, korthög, skepp). När du spelar ut kort med symbolerna händer olika saker beroende på vilka symboler (och även hur många) som visas. Det finns alltså en given aktivitet till respektive symbol.

Korten anger också en siffra för hur många kort du får ha på handen när du inleder din spelomgång. Dessutom hur många av dessa du måste spela ut när det är din tur härnäst!

Sådär ja. Aktiv spelare tar sig igenom fyra olika moment i sin tur.

1. Kolla kortbegränsningen. Det översta kortet i din frakthög framför dig anger en siffra för detta. Har du fler kort än så på handen måste somliga kasseras. De går nedvända till din egen kasthög (pirathögen).

2. Handelsfasen härnäst. Aktiv spelare gör kanske affärer med de övriga, byter alltså kort (och pengar?) mot andra kort, ger och tar och får… Allt som sagt frivilligt. De andra spelare som dock gör affärer med aktiv spelare belönas med (utöver ev. kort och pengar i utbyte) en prestigebricka. (Dessa kan ge poäng i slutet, samla många).

Aktiv spelare kan även köpa kort från den gemensamma draghögen med varukort eller sin egen nedvända pirathög (kasthögen). Hur du än gör affärer får du som mest skaffa fyra nya kort. Varje kort du ev. köper från draghögen/pirathögen kostar 3 mynt (fyra om du skulle ha noll eller färre slantar. Japp, det är korrekt, du kan ha minuspengar, och då få en minusmarkör).

3. Dags för aktiv spelare att spela ut ett visst antal kort (se efter hur många på ditt översta uppvända fraktkort!). Har du nu inte tillräckligt många har du misskött dig i föregående moment, inte bytt till dig, fått eller köpt kort så det räcker… Så gå tillbaka ett steg och slutför moment 2, typ…

Det eller de kort du nu spelar ut bär alltså symboler för mynt, piratflaggor, spelkort och/eller skepp. Summera antalet symboler för respektive typ på de kort du spelar ut och utför handlingar för varje relevant symbol i följande ordning.

Mynt: Du får mynt.

Piratflagga: Tag kort från draghögen med varor, lägg dem osedda och nedvända överst i din pirathög. Antalet kort du tar motsvarar antalet piratflaggor: 1 symbol = 1 kort, 2 symboler = 3 kort, 3+ symboler = 6 kort.

Korthög: Dra nya kort från den gemensamma draghögen till din hand. 1 symbol = 1 kort, 2 symboler = 3 kort, 3+ symboler = 6 kort.

Skepp: Dags att flytta skeppet på spelplanen, exakt lika många steg som det avbildas skeppssymboler på de spelade korten. Varje rutt kan användas en gång i draget, flera skepp kan dela en hamn, och där du landar kan du ta en bonusbricka (om platsens enda finns kvar!).

Bonusbrickan från hamnen har spelaren uppvänd framför sig och utnyttjar från och med nu och till och med den spelomgång då man anlänt till en ny hamn. Oavsett om man där får en ny bricka eller ej är giltighetstiden slut på den befintliga. Bonusbrickorna ger extra förflyttning för skeppet, extra pengar, rabatt på kortköp, skyddar mot pirater etc.

4. Frakthögen. Spelade kort går till spelarens egen frakthög, i valfri ordning. Detta är mycket viktigt för kortet du placerar överst och synligt i denna kommer att bestämma somligt för din kommande spelrunda; hur många kort du får ha på handen och hur många kort du måste spela ut. Dessutom vill du åt poäng för varorna i din egen frakthög. Och då vill du att där ligger så långa sammanhängande serier med identiska varukort som möjligt efter varandra.

Exempel. Korten i högen är i ordning Siden, Salt, Lergods, Oliver, Lergods och Salt. Det ger ju som mest en serielängd om ett enda kort av varje sort när det gäller poängen (Lergods och Salt dock låga poäng två gånger). Hade det istället varit Siden, Salt, Salt, Lergods, Lergods, Oliver, hade poängen blivit större. Två kort i rad av både Salt och Lergods ger mer än ett ensamt räknat två gånger…

Näste spelare i tur spelar om dessa fyra faser, och sedan följer spelaren efter det…

Mitt i spelet och när allt är över skall det delas ut poäng, eller pengar rättare sagt. De brickor man fått pengar för i mittavstämningen utgår ur spelet, de prestigebrickor man fått pengar för återlämnas till lagret och kan återanvändas. Spelet är slut när sista varukortet dragits och den spelaren och alla andra fått varsin tur till.

Spelaren med flest prestigebrickor får mest pengar osv.

Från varje frakthög (oförändrad vad gäller kortens ordning) lyfter spelaren bort det översta kortet (eller de som ev. hänger ihop i en varuserie). Resten ger pengar i ordning. Ju längre serier för varje vara desto bättre!

Varje kort i pirathögen ger -1 mynt och vad gäller hamnbonusbrickor gäller det även där att ha flest för att få mest pengar i belöning.

Oltre Mare är rätt festligt och i likhet med kortspelet Bohnanza funkar även detta bäst med många spelare. Kortbytesmomentet blir helt enkelt som bäst då. Det är såklart slump i kortdragningen men här finns tillräckligt med kluriga små beslut kring att byta och köpa kort, och att lägga dessa i ordning i sin frakthög för att detta skall kännas lagom utmanande men ändå inte för krångligt.

I spel med bara två deltagare spelar man inte med varan spannmål (20 kort), i övrigt är sig allt annat likt. Komponenterna håller helt okej standard, men visst är det beklagligt att de svenska reglerna innehåller en mängd irriterande fel, somliga så grova att de pratar om kort till och från helt fel korthögar! Jag tvingas jämföra de svenska reglerna med de på andra språk och ja, låt oss bara säga att den svenska översättaren gjort bort sig rejält, gjort reglerna onödigt svåra att förstå.

Och varför krångla till det med små fartygspjäser i tunn plast att sätta samman, en byggsats i fyra delar? Varför inte bara köra med en klassisk, solid träpjäs?