Offboard (Tactic)


Fakta:
Antal spelare: 2
Ålder: 7+ år
Speltid: 20 minuter
Innehåll: Spelplan, 12 röd och 12 gula kulor, regler
Konstruktörer: Michel Lalet & Laurent Lévi

Herrarna Lalet & Lévi vidareutvecklar sitt eget strategispel Abalone till något fräscht och delvis nytt men samtidigt väldigt välbekant. Offboard är spelet Abalone med ett par ändringar och tillägg. Kulorna här är röda och gula (rött börjar) och varje spelare har tolv kulor var att ansvara för, fördelat på inledningsvis två motstående grupper om sex klot.

Den 6-kantiga spelytan är försedd med mängder med hål i vilka spelpjäserna (kulor) kan ligga. Mellan alla hål löper kanaler i alla riktningar så att en (eller flera) kulor lätt kan knuffas åt sidan till en angränsande plats. Spelets mål är att knuffa flera av motståndarens kulor över spelplanens kant för att själv kunna vinna.

Förflyttningsreglerna är som följer: I ditt drag får du flytta en egen valfri kula ett steg åt valfritt håll, förutsatt att den platsen är ledig. En grupp om egna kulor (två eller flera) som ligger intill varandra på en rad får kollektivt skjutas ett enda steg åt endera hållet, återigen förutsatt att ledigt utrymme finns på den sidan.

Knuffar är också tillåtna såklart, det är ju det spelet går ut på. Du får knuffa ett eller flera av din motståndares runda klot ett steg åt något håll i din tur. Villkoret är att dennes kulor ligger precis intill dina på samma rad och att du har fler kulor än motståndaren. Japp, med direktkontakt mellan kulor i olika färger får den som har flest av dem samlade längs en rät linje knuffa på den, så att säga, underlägsna färgen. Två eller flera röda kulor får knuffa en ensam gul. Finns där t.ex. tre gula kulor på rad kan gul spelare knuffa bort en eller två röda, alternativt krävs det minst fyra röda kulor för att flytta på den gula samlingen.

Med varje förflyttningsdrag strävar man efter att antingen direkt putta ut motståndarens kulor över spelplanskanten eller i alla fall att jobba på att få slagläge samtidigt som man undviker att själv vara sårbar nära kanten. Man vill såklart ha fiendens klot nära kanterna och sina egna kraftfullt samlade på rad längre in på spelplanen.

Bortsett från andra färger på och annat antal av kulorna i Offboard vs. Abalone är den allra tydligaste skillnaden den att inte 6 motståndarkulor nödvändigtvis måste knuffas av brädet för seger. Här är olika fack längs spelplanen märkta med siffror mellan 1-3 för att ange den poäng som utdelas för respektive kula som hamnar i aktuellt fack. Det gör det hela betydligt tuffare. Förlorar du raskt 2 kulor till ett 3-poängsfack är spelet genast över medan du faktiskt är med i matchen och kan kämpa vidare även om du förlorat hela 5 klot värda 1p styck. Naturligtvis är det begränsat med utrymme i de olika kulfacken runt spelplanen, så först till kvarn...

Ja, var riktigt vaksam på var du knuffar ut motståndaren och var denne hotar att göra detsamma med dig! De röda och gula kulorna är tunga och rejäla och det blå plastbrädet har en inbjudande form. Offboard är ett bra mycket bra strategispel. Det är själva asken som stör mig mest, den är inte plan, inte i den här utgåvan i alla fall. Lägg förpackningen på en hylla och locket/framsidan sluttar, differensen är ett par centimeter mellan över- och underkant, nog för att annat man tänkt lägga ovanpå skall riskera att glida av. Ställ förpackningen upp, säger någon. Jovisst men så fantastiskt stabilt står inte den förhållandevis smala boxen ändå. Design i all ära men den får ju gärna vara funktionell ibland också…