Nyans (Kärnan)


Fakta:
Antal spelare: Minst 4 deltagare fördelat på minst två lag (Spelpjäser för 4 lag)
Ålder: Från 7 år
Speltid: ca 1 timme
Innehåll: Spelplan, 2 bildblock, 4 spelpjäser, timer, tärning, tärningskopp, 16 alla gissar-brickor, regler (papper och pennor får du ordna själv)
Konstruktör: Thomas Flodén

Nyans är spelet för alla (står det på omslaget), ett spel om små, små skillnader, ibland knappt märkbara, ibland tydligare än så. Här gäller det att vara uppmärksam! Detaljer är mycket viktiga.

Nyans är ett lagspel där (oftast) ett lag i taget agerar och där en lagmedlem skall få övriga kamrater att identifiera en specifik bild. En person skall med ord, gester eller illustrationer beskriva ett visst foto så att de andra i laget kan lista ut exakt vilken bild som avses.

Här kommer två blädderblock fyllda med foton på allt mellan himmel och jord; insekter, tekannor, träd, kedjor, skosnören, kulramar osv. Totalt finns här mer än fyrahundra sidor bilder så Nyans håller för att spelas igen och igen, med olika bilder varje gång om det skulle behövas. För varje tema finns sex foton på en och samma sida.

Vid en första anblick kan dessa framstå som nästan helt identiska men en närmre koll avslöjar förstås olika skillnader. Det kan vara något som är vridet till höger istället för till vänster, saker kan ha varierande längd, det kan skilja något i antal, det kan vara ett träd med grenar åt olika håll och i olika antal, osv. Även när bilderna genast framstår som tydligt olika gäller det såklart fortfarande att laget måste avslöja exakt rätt bild, en felaktig gissning innebär att det är omedelbart blir dags för nästa lag att tävla! Dessutom går allt på tid, laget har bara en minut på sig för att gissa rätt.

Kort och gott utser laget en person som skall agera inför de andra. Denne slår diskret en vanlig tärning för att få fram vilken av de sex bilderna som skall beskrivas. Lagets position på poängbrädet avgör på vilket sätt spelaren skall försöka förklara vad aktuell bild visar. Antingen kan det röra sig om att man får prata fritt med ord eller också måste man gestikulera fram en beskrivning eller rita något. Majoriteten av de 24 stegen man måste förflytta lagets spelpjäs för målgång innebär att man förklarar med ord, men här kan man såklart komma överens om ett annat upplägg…

Starta den högljudda timern som väsnas och skapar extra stress under spelminuten och sätt igång att prata, gestikulera eller rita. Kom bara ihåg att allt är över vid ett felaktigt svar även om tid finns kvar. Ett rätt svar innebär ett poäng och ett steg framåt på poängbrädet. Finns där mycket tid kvar är det bara för spelaren att spela vidare med nästa bild.

Fast det är inte alltid så bara… Först skall spelpjäsen alltså flyttas framåt, kanske hamnar man på en ny kategori. Här satt man för sekunder sedan och beskrev något med ord, nu skall nästa bild beskrivas med teckningar, papper och penna måste finnas redo… ett nytt blad skall vändas upp, tärningen skall kastas, först därefter kommer man igång igen. Viktiga sekunder tickar iväg, oftast hinner man i praktiken bara en bild per spelminut.

Ja, på detta sätt turas lagen om att spela, ett i taget i kamp om ett enda eller möjligen två eller tre poäng och lika många stegs förflyttning per omgång. Några Alla gissar-brickor finns tillgängliga i varje lag för att kastas fram när som helst innan en startad beskrivning. Bruk av sådana brickor innebär såklart att samtliga lag nu måste vara aktiva och tävlar mot varandra när någon pratar/gestikulerar/ritar. I dessa situationer används inte timern och första rätta svaret ger något lag tre poäng. Ett felaktigt svar innebär 3 minuspoäng.

Nyans är ett helt okej fartfyllt sällskapsspel för minst fyra deltagare. Det är en imponerande mängd och variation på olika bildteman i spelet. Även om jag inte direkt älskar den skräniga tidtagaren fyller den sin funktion och känns rätt rejäl. Den kräver ej heller batterier vilket såklart är ett plus. Spelpjäserna av plast och de tunna pappbrickorna är inga höjdare men fungerar.

Ett litet minus blir själva upplägget som bygger på att såväl beskrivare som alla lagkamrater som skall gissa måste sitta placerade så att de kan överblicka ev. teckningar som ritas. Alla måste ju dessutom tydligt kunna se alla sex foton man har att utgå ifrån, för att kunna beskriva bilden i detalj eller kunna skilja den från andra. Detta koncept blir snudd på riktigt besvärligt när man använder Alla gissar-brickor. Då blir det svårt för alla att se allt tydligt…